Hej.
Helt ny på detta forum.
För ca 23 år sedan ärvde jag och min bror farfars gamla Variant-62. Renoverad på farfars vis (popnitar, penselmålad etc.)
Vi körde med den i några år och den fungerade oklanderligt hela tiden.
Tyvärr så fanns varken tid, utrymme eller pengar för att fixa i ordning den. Den kördes in i ett båthus ca-99 och har stått där och moppat till sig sedan dess.
Nu har både utrymmes- och den finansiella situationen ändrats och vi är redo att få ut bilen på gatan igen. Förvärvsarbetet tar fortfarande alldeles för mycket tid, men numera finns det lite pengar över - och vi funderar på att ta "the easy way out". Dvs. lämna bort bilen för renovering.
Nu till frågan:
Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av detta? Vi har funderat på någon renoverare i Polen, men inget är hugget i sten.
Vi vill ju få ut bilen på gatan igen, med lite uppgraderingar, som skivbromsar fram, 12 V elsystem, kanske några hästkafter till (inget krav). Och väck med rost etc. Den behöver alltså inte bli i nyskick, men gärna bättre än nuvarade skick.
Vad skall man tänka på?
Hur mycket är det värt att betala?
Finns det någon här som gjort liknande?
Finns det några firmor som kan rekommenderas?
Hur lång tid skall man räkna med att det tar? (Givetvis beroende på hur nycket insats som krävs).
Detta är inget som behöver göras på en gång, men gärna inom något år.
Jag är tacksam för varje input som finns.