1

Hej.
Helt ny på detta forum.
För ca 23 år sedan ärvde jag och min bror farfars gamla Variant-62. Renoverad på farfars vis (popnitar, penselmålad etc.)
Vi körde med den i några år och den fungerade oklanderligt hela tiden.
Tyvärr så fanns varken tid, utrymme eller pengar för att fixa i ordning den. Den kördes in i ett båthus ca-99 och har stått där och moppat till sig sedan dess.

Nu har både utrymmes- och den finansiella situationen ändrats och vi är redo att få ut bilen på gatan igen. Förvärvsarbetet tar fortfarande alldeles för mycket tid, men numera finns det lite pengar över - och vi funderar på att ta "the easy way out". Dvs. lämna bort bilen för renovering.

Nu till frågan:
Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av detta? Vi har funderat på någon renoverare i Polen, men inget är hugget i sten.
Vi vill ju få ut bilen på gatan igen, med lite uppgraderingar, som skivbromsar fram, 12 V elsystem, kanske några hästkafter till (inget krav). Och väck med rost etc. Den behöver alltså inte bli i nyskick, men gärna bättre än nuvarade skick.

Vad skall man tänka på?
Hur mycket är det värt att betala?
Finns det någon här som gjort liknande?
Finns det några firmor som kan rekommenderas?
Hur lång tid skall man räkna med att det tar? (Givetvis beroende på hur nycket insats som krävs).

Detta är inget som behöver göras på en gång, men gärna inom något år.
Jag är tacksam för varje input som finns.

2 Senaste redigerad av Eklund (2018-05-18 12:51:19)

Peter Nording skrev:

Hej.
Helt ny på detta forum.
För ca 23 år sedan ärvde jag och min bror farfars gamla Variant-62. Renoverad på farfars vis (popnitar, penselmålad etc.)
Vi körde med den i några år och den fungerade oklanderligt hela tiden.
Tyvärr så fanns varken tid, utrymme eller pengar för att fixa i ordning den. Den kördes in i ett båthus ca-99 och har stått där och moppat till sig sedan dess.

Nu har både utrymmes- och den finansiella situationen ändrats och vi är redo att få ut bilen på gatan igen. Förvärvsarbetet tar fortfarande alldeles för mycket tid, men numera finns det lite pengar över - och vi funderar på att ta "the easy way out". Dvs. lämna bort bilen för renovering.

Nu till frågan:
Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av detta? Vi har funderat på någon renoverare i Polen, men inget är hugget i sten.
Vi vill ju få ut bilen på gatan igen, med lite uppgraderingar, som skivbromsar fram, 12 V elsystem, kanske några hästkafter till (inget krav). Och väck med rost etc. Den behöver alltså inte bli i nyskick, men gärna bättre än nuvarade skick.

Vad skall man tänka på?
Hur mycket är det värt att betala?
Finns det någon här som gjort liknande?
Finns det några firmor som kan rekommenderas?
Hur lång tid skall man räkna med att det tar? (Givetvis beroende på hur nycket insats som krävs).

Detta är inget som behöver göras på en gång, men gärna inom något år.
Jag är tacksam för varje input som finns.

Lägg gärna in lite bilder på bilen . Den är ju absolut värd att bli renoverad eftersom det är en väldigt tidig varre . ett tips är att ta kontakt med Matias Fahlke på Fahlke Classic cars.

3

Tack.
Det är mest affektionsvärde på bilen. Det var ju den man var utte och sladdade med på isarna i bottenviken som 14-åring.
Här kommer lite bilder som jag har i telefonen från vårt senaste möte:
(fan, det var inte lätt att lägga till bilder för en nybörjare. Jag hoppas att det kom med några som attachement på inlägget)

Post's attachments

Attachment icon received_10155203507068477.jpeg 232.26 kb, file has never been downloaded. 

Attachment icon received_10155203507073477.jpeg 194.75 kb, file has never been downloaded. 

Attachment icon received_10155203507103477.jpeg 204.51 kb, file has never been downloaded. 

Attachment icon received_10155203508903477.jpeg 190.46 kb, file has never been downloaded. 

Attachment icon received_10155203509078477.jpeg 209.57 kb, file has never been downloaded. 

4

Wow! Vilken kärra!

VW 1200 '61, Yamaha MT09 SP '18

5

Här kommer några fler bilder:

Post's attachments

Attachment icon received_10155203520618477.jpeg 215.63 kb, file has never been downloaded. 

Attachment icon received_10155203537063477.jpeg 241.01 kb, file has never been downloaded. 

Attachment icon received_10155203537118477.jpeg 270.82 kb, file has never been downloaded. 

Attachment icon received_10155203546153477.jpeg 161.63 kb, file has never been downloaded. 

Attachment icon received_10155203546198477.jpeg 185 kb, file has never been downloaded. 

6

Är det verkligen en av de första Varianterna från 1962 så är det nog en bra affär att hålla sig nära original när den renoveras.

7 Senaste redigerad av Eklund (2018-05-19 10:45:14)

De är ju en riktigt trevlig bil, jag hade låtit den va som den är o bara fixat de mekaniska så att den fungerar som den ska  o skulle den renoveras skulle jag absolut göra som HenrikL skrev o hållit den original  eftersom den är så tidig