Hej!
Har nu kört cirka 1000 mil med en billig 94 mm cylindersats från AA(hypereuetic), i min typ4-motor.
Kolvar, cylindrar och ringar monterades rätt, vägdes in och kollade ringgap. Kolvspel mättes nere på kolvarna (15 mm från underkant) och jämfördes med cylindrarna. Cirka 4-6 hundradels mm i spel, vilket får vara ok(önskar att jag då också mätt diametern uppe).
Efter cirka 1000 mil:
Kolvarna har tydliga märken, på över och undersidan(monterade i motorn). Det är uppenbart att de har kantrat, kolvknack(som jag också hört). Det är mycket sot runt kolvringarna(blow by). Mätte sedan diametern längst upp på kolvarna mot cylindrarna = nästan 1 mm spel
. Mina nya mahle har cirka 5-7 hundradels mm i spel på samma ställe, fast det ska vara samma material, hypereuetic..
Slutsats: De här kinakolvarna är kraftigt trapetsformade och gör att du får kolvknack, blow by och så småningom motorskador. Det sjuka är att de ändå hade skaplig kompression och funkade.
Jo jag vet att köpa billigt är att köpa dyrt, och det är väl inte heller helt omöjligt att jag fått ett måndagsexemplar..
PS: Är till salu billigt(om någon ex. vill använda cylindrarna).