1 Senaste redigerad av Silverbug (2018-05-16 22:50:00)

Hej!
Har nu kört cirka 1000 mil med en billig 94 mm cylindersats från AA(hypereuetic), i min typ4-motor.

Kolvar, cylindrar och ringar monterades rätt, vägdes in och kollade ringgap. Kolvspel mättes nere på kolvarna (15 mm från underkant) och jämfördes med cylindrarna. Cirka 4-6 hundradels mm i spel, vilket får vara ok(önskar att jag då också mätt diametern uppe).

Efter cirka 1000 mil:
Kolvarna har tydliga märken, på över och undersidan(monterade i motorn). Det är uppenbart att de har kantrat, kolvknack(som jag också hört). Det är mycket sot runt kolvringarna(blow by). Mätte sedan diametern längst upp på kolvarna mot cylindrarna = nästan 1 mm spel  ICQ/ai . Mina nya mahle har cirka 5-7 hundradels mm i spel på samma ställe, fast det ska vara samma material, hypereuetic..

Slutsats: De här kinakolvarna är kraftigt trapetsformade och gör att du får kolvknack, blow by och så småningom motorskador. Det sjuka är att de ändå hade skaplig kompression och funkade.

Jo jag vet att köpa billigt är att köpa dyrt, och det är väl inte heller helt omöjligt att jag fått ett måndagsexemplar..

PS: Är till salu billigt(om någon ex. vill använda cylindrarna).

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

2

Fast kolvarna ska vara koniska. Sen kan du ju inte mäta på två olika ställen och mena att dom är slitna.
mkt sot kan ju bero på att den gått fett.
att dom blir lite repiga är ju inte heller så konstigt
tror du skulle behöva lägga upp några bilder så man kan se hur dom ser ut

Volvo pv 1953 1000hp
Volvo V70R 98  250hp
VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T

3 Senaste redigerad av Silverbug (2018-05-17 17:26:48)

Nä, jag menar att det här kolvarna är felkonstruerade (alldeles för koniska)och inte slitna.

Kan ju inte vara möjligt att kolvringarna ska synas 0,5 mm runt om. Tror inte heller att övre delen av kolvarna slitits ner nästan 1 mm på 1000 mil.
Har mätt diametern på flera ställen uppe vid kolvringarna och fått i stort sett samma spel i cylindrarna på alla kolvarna (nästan 1 mm). Materialet hypereutic med mer kisel ska ju röra sig mindre än gjutna orginalkolvar, och kräva mindre spel..

Kanske AA är rädda för värmenypning och överdrivit kraftigt för glödheta vw-motorer utan kylning. Bättre med kolvknack och blow by som fungerar så pass länge att ingen väljer att reklamera..

Får fixa lite bilder där det syns skillnaden mellan mina AA och Mahle.  ICQ/bs

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

4

Kolv knack kommer av att kolvbulten sitter i CC  på mahle så är dom förskutna från CC som alla produktions kolvar är för att slippa kolvknack
Dom har kollat på smidda JE när dom har tillverkat dom   för om man kollar på baksidan på kolven ser man att dom har kopierat JE
En sak till som dom har glömt ( AA)  är att ringlanden är förmjuka ( mät hur stora dom är)
Att man inte har koll på vad skilnaden på en smidd tävlings kolv o gjuten/pressgjuten  är( livslängen  på en JE cirka 1000-1500 mil )
Jag är ingen vän av AA  ( Det kostade mig en  motor som dog ) kolvbultarna är förhårt härdade  ( matrialet kollades på chalmers efter raset)
Det finns många saker som är att önska av AA innan dom har samma kvalitet som mahle och JE/Wisco
Ja dom är konade  ( förmycket)
Som vanligt är kina prylar som dom är ojämna i kvalitet
Har du kollat vikten på dom
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

5 Senaste redigerad av Silverbug (2018-05-19 12:13:02)

Ja, att kolvbulten är centrerad är kanske största orsaken till kolvknack.

Har inte vägt dem nu men har för mig att de var ganska tunga, men i skaplig balans. Däremot var en kolvbult på tok för tung(felkonstruerad). Det visade sig att hålet i mitten var betydligt mindre än på övriga kolvbultar.

Det går inte att förutsätta någonting, framförallt när man köper billiga grejer. Det gäller att mäta, mäta och mäta igen och vara beredd på att skicka tillbaka delar.

Synd att snålheten ibland bedrar visheten  ICQ/an

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

6 Senaste redigerad av Amzoch (2018-10-16 12:15:09)

malhe er det man skal gå før?

1960 bubbla

Norsk

7

Amzoch skrev:

malhe er det man skal gå før?

JA

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

8

Betänk att enda orsaken det finns så mycket skit på marknaden är att snåla personer köper skiten och sen ofta klagar på kvaliteten. Jag har slutat att bygga motorer åt kunder som kommer med aa-kit till 1600 och större. Ett AA-kit fungerar och det är till 30hk. Finns det Mahle så är det dom kolvar och cyllar som gäller. Om vi kollektivt slutar köpa billigt dravel som kommer det att sluta importeras . Väldigt enkel logik. Nu mer än någonsin förut gäller regeln MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR.

9

er malhe smidd heller støpt?

1960 bubbla

Norsk

10 Senaste redigerad av Patte (Igår 17:12:50)

Mahle kolvarna i cylindersatserna är också pressgjutna hypereuetic

72a Typ3 Fastback 2625 turbo
84 T3 Karmann Gipsy oturbo
68a Typ1 Autostick 1500 sugturbo aka"Slo'white"
68a Fastback automat oturbo
73a Fastback "Coldballs" turbo
72a Fastback automat oturbo

11

Till en standard motor så är det gjutna (stöpta) ( lite trimmade fungerar utmärkt
Däremot skall du trimma hårt skall man välja smidda
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar