1 Senaste redigerad av racerberg1 (2018-05-16 13:24:12)

Jag har i annan del av forumet efterlyst färdigt breddade fälgar till Typ 1 1963, som jag inhandlar om ett tag enligt prognos.

Men, det lutar ju kanske åt att genomföra egen breddning av de original som sitter där om inget dyker upp. Har ordnat en firma som kan ta på sig det..

Så till min kanske lite konstiga fråga, om vi ser till den ursprungliga Herbiebilen, i de tidiga filmerna, så är det den typen av breddning jag önskar och jag strävar efter.

Hur mycket ska de breddas utan att det ska bli till problem? Jag har fått för mig att det totala ska hamna på 6 tum, vilka däck bör då gå att montera? Önskningen är precis så original navkapsel kommer innan för yttre kanten och är ej synlig framifrån (För att beskriva det enkelt )

Hade vid tidigare tillfälle haft monterat på Porsche 356 replikor, som passade perfekt, och jag minns inte storleken på däcken. Men bredden var då perfekt och bilen gick att köra utmärkt. Observera att den inte är sänkt eller att det ska vara något stuk, med extrem Camber eller så.

Men hur mycket vågar man bredda, för den ska kunna användas och samtidigt enligt min uppfattning kunna vara enkel att hitta däck till ( Typ 195or eller upp till 205, kanske?)?

Osäkert om det sitter 14 eller 15 tum monterade på bilen nu, men det bör ju inte spela någon roll  ICQ/bn Jag vet inte ens i nuläget mer än att det är originalfälgar, har inget minne av vad dessa är för bredd original ens?  ICQ/bf

Uppskattar hjälp som går att få  ICQ/af

2

Bräddning med byte av fälgbanor är det enklaste och 15" banor finns från volvo saab mm och passar typ1 original fälgar ICQ/ab

Men du bör veta vad du har innan du köper delar men plåtfälgar brukar inte va så dyra

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

3

Ah ok, tack.

Tycks bli att lämna in mina original så får fälgbreddaren lösa det  ICQ/af

4

Bara som en tanke, snabbare och bättre slutresultat att byta fälgbanden till andra med rött bredd, än att bredda originalen med en himla massa svets... Blir sällan jättebra..det blir ju då 2svetsar hela varvet runt...
Även om man köper ett par skrotfälgar för fälgbandet så tror jag det blir billigare..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Bra tanke!!

Har en öppen dialog med en breddare utanför Sthlm.

Men för att klargöra en fundering jag har... Är inne på att få breddat till totalt 6 Tum, just nu är det väl 4,5 då.....

Vågar man bredda till 7" Runtom? Nu är det inte en fråga om navvändning eller så, utan endast en breddning på utsidan.

Breddat till 6", förstår jag blir att det landar 195 eller 205 däck på. Men vill kanske ha en gnutta mer djup look, så vågar man 7 tum? Default/smile

6 Senaste redigerad av Johan W (Igår 20:55:24)

Bak ja

Fram hur mycket kommer du sänka och korta axeln man vill ju kunna svänga ganska mycket och ha fjädring kvar

så här mycket sticker kapseln ut på 6"

Post's attachments

DSC00634.jpg, 164.75 kb, 778 x 584
DSC00634.jpg 164.75 kb, 1 downloads since 2018-05-26 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck