1

Hej! Jag är i full gång att beställa solpaneler till äventyrsbussen. Jag får precis plats med två stycker monokristallin panel på 65w vardera. tänkte koppla dessa till en mppt regulator som i sin tur får ladda min batteribank. Min förhoppning är att dessa panelerna ska kunna driva min lilla kompressorkyl samt ladda mobiltelefoner och kanske någon surfplatta nån gång. Är det fint väder kommer det nog gå precis, annars går jag lite back tror jag.

Min tanke nu är ifall jag ska seriekoppla panelerna eller om jag ska parallelkoppla dem! Jag vet att om jag seriekopplar så dubblar jag volt, och om jag parallelkopplar så dubblar jag amp men behåller samma volt. Det jag också känner till är hur skuggning fungerar beroende på kopplingen. MEN det jag är osäker på är om det spelar någon roll hur jag kopplar för att få så bra laddning som möjligt. Är ganska ny på allt som har med el att göra. Det viktigaste för mitt system är att jag får så mycket kräm till batteriet som möjligt under soltimmarna.

Några tankar?

Vänligast, Max

2

Du ska parallelkoppla dom.
Köpa moduler som passa taket bäst tex 2x65w eller 3x50w eller 5x30w...
Blir det skugga på ena modulen laddar den kanske med 20-30 % och dom andra som få full sol ladda med 100%.
Laddningsregulator ska vara lite större än maxeffekten av dina moduler.

T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
Golf Mk1 cab `89

3

Med serikoppling fördubblar du spänningen och minskar spänningsfallet. Men det hela blir ju känsligare för skuggning, som redan skrivits, detta beroende på typ av panel moderna paneler är mindre känsliga för skuggning. Kabeldragningen blir enklare (nåja, färre skarvar iallafall) med seriekoppling. MPPT-regulatorerna tål i allmänhet 42 volt.
Jag seriekopplade mina båda 100w panelerna jag har på båten.
Men en varning för MPPT-regulatorn, den switchar ut laddströmmen, och ger en hel del radiostörningar på fm-bandet, inte bara för den egna radion utan även intilliggande.
Jag drog 4mm2 kabel mellan paneler och regulator, samt sedan till batteribanken (som är på 260Ah).
Mina solcellspaneler laddar bara förbrukningsbatterierna, startbatteriet laddas bara från generatorn. I nödfall kan jag koppla en startkabel mellan förbrukarbatterierna och startbatteriet om det senare skulle bli urladdat.
Jag förespråkar alltså seriekoppling om du har den modernare monokristallinpanelerna. Med de äldre panlerna är det parallellkoppling som gäller.
Ohms lag gäller ju i vilket fall som helst, varvid effekten vid laddningen blir densamma, men gynnsammare med högre spänning när man har långa kablar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

4

tack input! Jag tror jag ska börja med att testa seriekoppling eftersom jag kommer ha rätt så länga kablar, plus att min mppt klarar av bra mycket med volt än jag kommer ha och leka med. då slipper jag köpa paralellkontakter och hålla på med en sladdhärva på min väldigt begränsade takyta. Det ska bli otroligt spännande faktiskt! Jag har bara plats för två 65w och det är verkligen precis. Jag vågar inte ha väldigt höga förväntningar på hur mycket ström jag kommer till att få. Men innan kunde vi stå 2 mycket varma dagar med allt igång innan säkringar började gå. kylen är på 40w och förhoppningarna är att vi ska kunna ha den igång hela tiden om solen skiner. däremot vågar jag som sagt inte lita på att så kommer vara fallet! det bästa hade varit att ta bort ena takluckan och sätta dit en jättepanel istället! nästa säsong kanske vi uppgraderar till AGM-batterier med vilket troligtvis gör en hel del skillnad. Tack!

5

Maxhed skrev:

tack input! Jag tror jag ska börja med att testa seriekoppling eftersom jag kommer ha rätt så länga kablar, plus att min mppt klarar av bra mycket med volt än jag kommer ha och leka med. då slipper jag köpa paralellkontakter och hålla på med en sladdhärva på min väldigt begränsade takyta. Det ska bli otroligt spännande faktiskt! Jag har bara plats för två 65w och det är verkligen precis. Jag vågar inte ha väldigt höga förväntningar på hur mycket ström jag kommer till att få. Men innan kunde vi stå 2 mycket varma dagar med allt igång innan säkringar började gå. kylen är på 40w och förhoppningarna är att vi ska kunna ha den igång hela tiden om solen skiner. däremot vågar jag som sagt inte lita på att så kommer vara fallet! det bästa hade varit att ta bort ena takluckan och sätta dit en jättepanel istället! nästa säsong kanske vi uppgraderar till AGM-batterier med vilket troligtvis gör en hel del skillnad. Tack!

Du får väl tänka på hur du parkerar så att ingen skugga faller över din buss (i uttryckets alla betydelser).
"Volten" ja spänningen alltså, ja MPPT-regulatorena tål en hel del, jag köpte en sådan här:
https://solarlab.se/solpanel/tracer-10a-2.html/
Med tillhörande kontrollpanel/display, fungerar väldigt bra, förutom att den ger radiostörningar, det har kommit en ny modell som är inbyggd i metallåda, sägs vara bättre.

Jag kan väl få berätta att jag i många år med en 50W solcellspanel och 240Ah batteribank och kanske en timmas motorgång per dag kunde hålla ett 42 liters kylskåp igång utan några som helst problem, därtill övrig förbrukning. Nu inalles 250 watts solcellspaneler, batteribank på 260 Ah, 90A generator, besättningen uppmanas att glömma ljuset på toaletten, ladda datorer, surfplattor och mobiltelefoner hela dygnet, lyssna på radion, titta på gamla repriser på SVT-play med Leif GW Persson och Kalle Moraeus och 100% Bonde söker fru. Dessutom samma 42 liters kylskåp och därtill en kyl/frysbox igång utan problem!
Solcellspanelen är väl efter CD-spelaren världens bästa uppfinning? ja klart att hjulet och boxermotorn var ju bra dom också! ICQ/az

En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

6

Haha! Ja men det känns ju ändå ganska lovande. Kopplade in allt idag så vi får se vad två 65w seriekopplade paneler kan stå till tjänst med! Ska bli riktigt spännande! ICQ/ab

7

Maxhed skrev:

Haha! Ja men det känns ju ändå ganska lovande. Kopplade in allt idag så vi får se vad två 65w seriekopplade paneler kan stå till tjänst med! Ska bli riktigt spännande! ICQ/ab

Visst, det blir kanonbra!
Men tänk då på hur du parkerar, kolla skuggbildningen.
Nedförsbacke åt söder kan ju vara bra för att få rätt infallsvinkel mot stjärnan "Sol", för dina paneler är väl inte uppvinklingsbara?   ICQ/bv

8

För er som är nyfikna över hur det har gått så kan jag meddela till min belåtenhet att det gått mycket bra! Om det var enklare att lägga upp bilder här på forumet hade ni fått ett fint kollage men jag tycker det verkar oerhört krångligt.

Jag limmade på mina två 65w paneler på taket med fäste mellan panel och tak såklart och paralellkopplade sedan rasket. Det fick sedan gå ner genom taket till min mppt tracer och det var väldigt enkelt att få det hela att fungera. behöver bara förlängningskablar. Inga adapters eller specialkontakter utan allt fanns på kablarna redan. Idag när det är lite molnigt så laddar jag 2-3 A, vilket känns ganska bra här runt lunchtid. när det är soligt laddar jag ungefär 6 A vid lunch i första delen av maj. har nästan alltid fulladdat batteri så då är det svårt att se exakt hur mycket ström den laddar. Men jag antar att om någon månad när solen står som rakast så borde jag ladda 7-8 A vid full sol. Jag laddar faktiskt litegran även när jag stod i en skogsdunge med ganska mycket skugga. Iaf någon A... I vilket fall som helst så är detta mer än tillräckligt för att dra min kyl och att ladda mobiler och surfplatta. när kylen har gått hela natten har jag i princip full batteri strax efter lunch vilket känns över förväntan! ICQ/ab det är alltså kanske bäst att ladda diverseprylar mitt på dagen. Jag kommer att installera två fläktar 0.5 A som ska kunna snurra på natten när det är skitvarm i portugal i sommar. Hoppas att inte detta ska göra någon förödande skillnad.

För övrigt har jag nyligen installerat en markis. En fiamma f35 pro. modellen som är 3 meter passar helt perfekt och var fantastiskt enkelt att installera med fiammas fästen. Ganska dyrt kan jag tycka men, eftersom jag och min flickvän dog lite av solen hela förra sommaren så är det nog väl investerat. Är mycket nöjd med markisen då den är relativt lätt, ganska enkel att sätta upp och känns väldigt stabil! Vi köpte även en porta potti 335 som passa perfekt under minisätet som är bredvid köksinredningen. Vi var lite oroliga att den skulle vara tvungen att stå mitt på golvet men nu har den ett riktigt bra dedikerat ställe att stå på. I veckan fixas en smärre rostlagning på den enda rosten som finns på bilen. Om detta blir lyckat så kommer det kännas som balsam för själen ICQ/ab När vi satt fast vårt nya cykelställ på bakluckan så känner vi oss mer än redo för sommarens äventyr! Vi ska bo i bussen i minst två månader!  ICQ/af

9

Låter bra!
Himla bra teknik! Man blir helt oberoende av att koppla upp sig på externa eluttag.

Jag befinner mig nu i skärgården, i båten visserligen, men tekniken är densamma.
2 x 100W panel gav för en stund sedan 8A efter ett strömuttag ur batteribanken, nu är det fullahhad igen. Jag har mer energi än vad jag behöver. Kylskåp och en kylbox är igång, samt diverse laddare för telefoner och surfplatta, liksom intermittent drift av pentrypump, spolpump till toan och litet annat smått och gott.
Men den där Tracer. MPPT lär vara den bästa regulatorn man kan köpa just nu, men den ger som jag redan skrivt radiostörningar på det vanliga FM-bandet. Jag har installerat en ny radioantenn och en antennförstärkare som drivs av radions anslutning för sådana, nu är det bättre, men inte helt bra.
Funderat på att sätta ferritringar på ingående och utgående kablar på regulatorn, och kanske bygga in  densamma i en skärmad box. Nya Tracer skall tydligen vara inbyggda i en metallåda, sägs det, jag har inte kollat.
Jag har ytterligare en 50W panel, kopplad via gammaldags analog regulator, den gav 2,5 A för en stund sedan, det är strålande solsken nu med andra ord.
Man kan välja solskyddsfaktor efter hur många ampere panelerna ger... ICQ/bq