1

Tråd: Serie eller parallelkoppla solpanel

Hej! Jag är i full gång att beställa solpaneler till äventyrsbussen. Jag får precis plats med två stycker monokristallin panel på 65w vardera. tänkte koppla dessa till en mppt regulator som i sin tur får ladda min batteribank. Min förhoppning är att dessa panelerna ska kunna driva min lilla kompressorkyl samt ladda mobiltelefoner och kanske någon surfplatta nån gång. Är det fint väder kommer det nog gå precis, annars går jag lite back tror jag.

Min tanke nu är ifall jag ska seriekoppla panelerna eller om jag ska parallelkoppla dem! Jag vet att om jag seriekopplar så dubblar jag volt, och om jag parallelkopplar så dubblar jag amp men behåller samma volt. Det jag också känner till är hur skuggning fungerar beroende på kopplingen. MEN det jag är osäker på är om det spelar någon roll hur jag kopplar för att få så bra laddning som möjligt. Är ganska ny på allt som har med el att göra. Det viktigaste för mitt system är att jag får så mycket kräm till batteriet som möjligt under soltimmarna.

Några tankar?

Vänligast, Max

2

Sv: Serie eller parallelkoppla solpanel

Du ska parallelkoppla dom.
Köpa moduler som passa taket bäst tex 2x65w eller 3x50w eller 5x30w...
Blir det skugga på ena modulen laddar den kanske med 20-30 % och dom andra som få full sol ladda med 100%.
Laddningsregulator ska vara lite större än maxeffekten av dina moduler.

1300 S röd ´73 såld
1303 S blå ´73 såld
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77