Hej!
Har ett elverk från försvaret med en industrimotor i.
Gångtid 16 timma, så allt är som nytt.
Startar direkt när den är kall och går som bara en ny VW motor kan.
Stänger jag sedan av den efter ett par minuter är den helt stendöd, inte ett liv.
Jag har felsökt som vanligt.
Tar jag ur ett stift så ger den gnista, men jag anser att den är relativt svag? Svårt att bedöma, men motorn startar oavsett inte.
Inte ens på startgas eller snapsning med bensin.
Jag har också haft ur magneten för att kontrollera att inget jordar fel eller är smutsigt, hur det nu skulle kunna bli det på 16 timmar.
Ingen anmärkning finns alls.
Brytare har rätt avstånd.
Magneten ger i alla fall mig en ordentlig stöt när jag vrider den, som det ska vara.
Så någonting inuti magneten ger upp när den är varm.
Är det någon som har tips?
Vägrar att tro att något kan vara slitet.
Kan den tappa magnetiseringen på något vis? Om så, skulle den då starta kall?
Kondensator skulle väl lägga av helt, även under drift om den påverkades av värmen.
Dessutom skulle väl den inte ens ge en svag gnista då?
Blir lite tokig på detta.
Jag har googlat och det är fler som haft problem med magnettändning när de varit varma, inte bara Scintilla.
Men ingen verkar ha kommit fram till lösningen? Forumtrådar slutar bara mitt i, utan uppföljning och en del ger upp och bygger om till vanlig tändning.
Det ska ju för sjutton kunna få pli på denna, magnettändning sitter ju till och med i flygplan så de kan ju inte vara notoriskt opålitliga.
Tacksam för alla tips.
Ha en fin dag!
Mvh Alex