1

Hej!

Har ett elverk från försvaret med en industrimotor i.
Gångtid 16 timma, så allt är som nytt.
Startar direkt när den är kall och går som bara en ny VW motor kan.
Stänger jag sedan av den efter ett par minuter är den helt stendöd, inte ett liv.
Jag har felsökt som vanligt.
Tar jag ur ett stift så ger den gnista, men jag anser att den är relativt svag? Svårt att bedöma, men motorn startar oavsett inte.
Inte ens på startgas eller snapsning med bensin.
Jag har också haft ur magneten för att kontrollera att inget jordar fel eller är smutsigt, hur det nu skulle kunna bli det på 16 timmar.
Ingen anmärkning finns alls.
Brytare har rätt avstånd.
Magneten ger i alla fall mig en ordentlig stöt när jag vrider den, som det ska vara.

Så någonting inuti magneten ger upp när den är varm.
Är det någon som har tips?
Vägrar att tro att något kan vara slitet.
Kan den tappa magnetiseringen på något vis? Om så, skulle den då starta kall?

Kondensator skulle väl lägga av helt, även under drift om den påverkades av värmen.
Dessutom skulle väl den inte ens ge en svag gnista då?

Blir lite tokig på detta.

Jag har googlat och det är fler som haft problem med magnettändning när de varit varma, inte bara Scintilla.
Men ingen verkar ha kommit fram till lösningen? Forumtrådar slutar bara mitt i, utan uppföljning och en del ger upp och bygger om till vanlig tändning.
Det ska ju för sjutton kunna få pli på denna, magnettändning sitter ju till och med i flygplan så de kan ju inte vara notoriskt opålitliga.

Tacksam för alla tips.

Ha en fin dag!
Mvh Alex

Post's attachments

20180506_152847.jpg, 603.2 kb, 1749 x 1461
20180506_152847.jpg 603.2 kb, 77 downloads since 2018-05-08 

2 Senaste redigerad av Björn J. (2018-05-08 09:07:32)

Som du skriver så kan gamla kondensatorer lägga av eller till och med kortsluta då de blir varma.
En kondensator fungerar som spärr för likströmmar, men släpper igenom växelströmmar av olika frekvens beroende på kondingens kapacitans, som mäts i Farrad, mF vanligare uF.

I tändsystem används kondingen för att släcka ut den oönskade gnistan mellan brytarspetsarna. Om kondensatorn är dålig förbrukas snabbt brytarspetsarna av gnistbildningen. Om den kortsluter så blir det ingen puls till tändspolen (eller vad det nu är i en Scintillamagnet?) och högspänningspuls till tändstiften uteblir (eller blir väldigt svag).

Dessa typer av kondensatorer består av två tunna metallfilmer som är ihoprullade med en tunn isolering, ofta vaxat papper, emellan, det är detta vaxade papper som inte tål värmen.

Jag har ju ingen aning om hur just Scintillamagneten innehåller eller hur den exakt fungerar, men har mekat litet med en motsvarande från annan tillverkare till en tvåcylindrig liten antik båtmotor, till den fick jag på något vis nästlat in en modern konding avsedd för moped och då fick jag det att fungera.

Även gamla tändspolar är känsliga för värme, någon form av spole finns det väl också i magneten?

Man är väldigt känslig för även små elektrisa stötar, så att du själv åker på en hurring behöver inte innebära att det blir tillräcklig gnista till tändstiften.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Prof. Lundberger myntade; Finns det bara soppa och gnista så startar skiten (uttalas på gnällig Stockholmska).

Du verkar ha diagnosticerat gnista litegrann, testa med en slurk soppa direkt i förgasaren!


Sedan:

-Tändmagneter ger kraftigare gnista ju snabbare motorn går, om magneten har temperaturproblem (konding eller tveksam högspänningslidning) kan de bete sig som du beskriver, testa att varmköra, stoppa motorn koppla in ett stift med bortbruten jordelektrod (=teststift med ca 5mm gnistgap), om du inte får gnista på teststiftet är magneten klen eller trasig.

-Murphy: "Problem som man tror är magnet är ofta förgasare/bränsletillförsel och vice-versa", tyvärr ofta sant!

S

ACHTUNG Bitte!

4

Hej!
Tack för svar!

Jag ska testa att byta kondensatorn, på härligt försvarsmanér följer det naturligtvis med allt sådant i servicelådan:-)

Jag har testat att snapsa förgasaren, alltså bensin rakt ner, inte ett ljud. Inte heller på startgas.
Att bryta loss elektroden ska jag testa, tack!

Återkommer med lösning eller fortsatt problem.

5

Har svårt att tänka mig att magneten skulle bli så varm att kondningen skulle ge upp.

Men som sagt  "fet" blå gnista ska det vara, Inte gul för då luktar det taskig Kondning.

Har du slipat av brytaren med lite sandpapper.

Man kan kolla om man har problem med lock eller rotor.
Genom att ta av locket , och koppla ett stift på den "tjocka kabeln som sticks upp locket, gärna då ett med stort avstånd.

Ett sätt om kondningsbyte inte hjälper, kunde vara att montera en vanlig fördelar och se om problemet försvinner.

Då vet du ju att felet sitter i magneten.

Ett nono är att köra magneter utan stift inkopplade, för saknas de kan det bli överslag inuti magneten och sen får man problem

"ljushuvud"

6

Ska dubbelkolla brytarspetsarna också.
Gångtiden talar ju emot slitage, 16 timmar är ju liksom inget alls.

7

Hej!
Blir tokig.

Idag i morse startade den som inget var fel.
Körde bara någon minut eller två, sedan tvärstopp.
Lät den stå tills eftermiddagen, men inte ett liv.
Bytte till nya stift (fint med militära saker med "allt" med) ingen skillnad.
Kollade gnistan och den finns där, men jag tycker den är "mesig". (på filmen har jag jordat stiftet, men det behövs inte, det är jordat i höljet runt tändkabeln, insåg jag sedan)
Filmen: https://photos.app.goo.gl/JbzwCHhxM5GHVmb47

Tog ett av de gamla stiften och böjde bort sidoelektroden så den står rakt upp, då ger den ingen gnista.
Böjde ner den lite, typ en centimeter ovan centrum, då ger den gnista i sidan.
När jag satt där och fipplade så gav den plötsligt en löjligt mycket större gnista, alltså en gnista som man vill se.
Fint, tänkte jag, nu ger den bra gnista. Satte tillbaka på stiftet och testade. Stendöd.
Testade med löst stift igen, mes-gnista igen.

Tog loss hela magneten igen, papprade brytarna, de är som nya, kollade över allt, ser ut som nytt.
Ville bytt kondensatorn, men det var ingen extra med.
Tycker inte det kan vara den ändå, för nu är ju inte det varmt ens.

Vad jag däremot blir fundersam över är hur det verkar leda mellan brytarna, både när de är öppna och stängda, se bilden.
Brytaröppningen är ju mellan 1&2.
När de är stängda så ska det ju leda över där, jag använder en vanlig multimeter med "pipljud".
Men ska det verkligen pipa när de är öppna? Alltså om man mäter mellan 1 och 2 då?
Det går ju en kabel därifrån ner till plattan som har förbindelse med fjädern på brytaren, via snoppen, 4, som sticker upp i fördelarlocket för att ge kontakt till kablarna då?
Jag antar att den motsvarar mittkolet på ett vanligt lock.

Tycker väl att om det inte ska leda över så hade väl den aldrig startat?

Fattar inte detta och jag har ändå hållit på med VW motorer i större delen av mitt liv.

Post's attachments

20180509_143820.jpg, 153.98 kb, 1035 x 1024
20180509_143820.jpg 153.98 kb, 87 downloads since 2018-05-09 

8

Hej,

Pipfunktionen i multimetern duger inte att testa med över brytarna.
Exempel, min handmultimeter piper från ca 20 Ohm, primärspolen i magneten som brytarn är kopplad till från ända till ända är sannolikt på lägre ohmtal än 2-3ohm.
Mina MC magneter brukar vara på ca 1 ohm..

Om du misstänker kondingen kan du temporärt koppla ur den, köra utan förstör brytarna men ett kortare test klarar dom.
Sedan kan gnistan bli konstig utan konding men inte så att det omöjliggör test.

Symtomen du beskriver med gnista som kommer o går låter glappkontakt eller lort på något ställe där det skall vara isolation.

Pilla ur brytarna, gör rent ordentligt och återmontera!

Jag har en Scintilla Vertex liggande och när jag snurrar den för hand (lös utan motor) har jag en h-evetes gnista!

En tanke, ni som använt dessa VW magneter, finns det ingen jordborste (kol!)  från magnethuset till rotorn för högspänningsåterledare, både primär och högspännings spole sitter väl i rotorn?


Sten vW

ACHTUNG Bitte!

9

Sten vW skrev:

Hej,

Pipfunktionen i multimetern duger inte att testa med över brytarna.
Exempel, min handmultimeter piper från ca 20 Ohm, primärspolen i magneten som brytarn är kopplad till från ända till ända är sannolikt på lägre ohmtal än 2-3ohm.
Mina MC magneter brukar vara på ca 1 ohm..

Om du misstänker kondingen kan du temporärt koppla ur den, köra utan förstör brytarna men ett kortare test klarar dom.
Sedan kan gnistan bli konstig utan konding men inte så att det omöjliggör test.

Symtomen du beskriver med gnista som kommer o går låter glappkontakt eller lort på något ställe där det skall vara isolation.

Pilla ur brytarna, gör rent ordentligt och återmontera!

Jag har en Scintilla Vertex liggande och när jag snurrar den för hand (lös utan motor) har jag en h-evetes gnista!

En tanke, ni som använt dessa VW magneter, finns det ingen jordborste (kol!)  från magnethuset till rotorn för högspänningsåterledare, både primär och högspännings spole sitter väl i rotorn?


Sten vW

Ok, tack!

Det är helt hysteriskt rent, finns inte en tillstymmelse till smuts eller fett, allt är som nytt och dessutom rengjort med bräkleen och blåst.
Jag har haft den lös 2 gånger och gått igenom den.
Kom ihåg allt allt bara har 16 timmars gångtid i sig.

Angående kol. Ska det sitta inuti klumpen då? Det är ju naturligtvis möjligt att om det sitter kol, att de hängt sig.
Ärgat kan det gjort genom åren.

Idag startade den igen, i morse efter en stunds malande. Den gillade inte riktigt snapsningen jag gjorde igår, utan var lite sur.
Jag lät den gå en bra stund, kanske en halvtimma på nominellt varv, 3000 har jag för mig.
När jag sedan skulle justera gasen lite gran, tappade den allt och bara stendog.
Om det var tillfällighet eller att den helt enkelt inte gav tillräcklig gnista under 3000 varv, vet jag inte.
Efter det var den stendöd, naturligtvis.
Orkade inte testa gnista idag igen, men det är ju som all andra dagar.
Behöver något nytt att kolla på, tex det här med kol.

10

Kan den ha tappat magnetisering (som t ex likströmsgeneratorer kan, om de inte används på länge).. ?

11

mettis skrev:

Kan den ha tappat magnetisering (som t ex likströmsgeneratorer kan, om de inte används på länge).. ?

Skulle den verkligen fungerat kall då?

12

buurt skrev:
mettis skrev:

Kan den ha tappat magnetisering (som t ex likströmsgeneratorer kan, om de inte används på länge).. ?

Skulle den verkligen fungerat kall då?

NEJ!

Jag har inte varit med om att en magnet tillverkad efter 2:a världskriget tappat magnetism så mycket att den blivit oduglig.
Känner man att magneten håller emot när rotorns järnkärna passerar statormagneterna när den snurras för hand är magnetiseringen troligen bra nog.

En bra magnet skall kunna med handvridning (lite spänstig flick) kunna ge en gnista i luft på ca 5mm oavsett om den är varm eller kall.

Webben säger att det skall det finnas en magnetdödarterminal på sidan av magneten, du har inget tokigt anslutet där?

S

ACHTUNG Bitte!

13

Sten vW skrev:
buurt skrev:
mettis skrev:

Kan den ha tappat magnetisering (som t ex likströmsgeneratorer kan, om de inte används på länge).. ?

Skulle den verkligen fungerat kall då?

NEJ!

Jag har inte varit med om att en magnet tillverkad efter 2:a världskriget tappat magnetism så mycket att den blivit oduglig.
Känner man att magneten håller emot när rotorns järnkärna passerar statormagneterna när den snurras för hand är magnetiseringen troligen bra nog.

En bra magnet skall kunna med handvridning (lite spänstig flick) kunna ge en gnista i luft på ca 5mm oavsett om den är varm eller kall.

Webben säger att det skall det finnas en magnetdödarterminal på sidan av magneten, du har inget tokigt anslutet där?

S

Då tänkte jag rätt.
Jag har ju haft den lös flera gånger och den har motstånd och den ger ju gnista, även när den är varm, fast liten gnista, som man kan se på filmen i ovan inlägg.
Det finns en skruvanslutning på sidan av magneten, jag antar att den kortsluter på något vis när man ska stänga av motorn?
Annars skulle den ju fortsätta tills bränslet tog slut.
Jag har testat med och utan den inkopplad, utan skillnad.
Så problemet är inte avsaknad av gnista, utan styrkan.
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så gav den "helt plötsligt" en sjuherrans gnista när jag testade, men det var bara tillfälligt.
Återgången till svag mesig gnista var direkt.

14

Jag tvingade sonen att filma min Vertex när jag snurrar den för hand.
Det ena klippet är i slowmotion och snurrning med samma lama handleds flick som den i naturlig hastighet, den i naturlig hastighet har en frame rate som inte lyckas visa alla gnistorna.

4mm gnistgap, ledare klämd direkt på HT terminalen vanligen leder upp i fördelarlocket.

Vertex slowmo

Vertex filmad i normal hastighet

SvW

ACHTUNG Bitte!

15

Efter att pillat med min Vertex så skulle jag nog vilja korrigera mig, iallafall min Vertex har roterande permanentmagneter.
Alla spolarna sitter i huset, detta gör att det inte behövs några kol/borstar för att jorda rotor etc.
Detta är samma system som på nyare (60-tals) Lucas racing magneter för motorcycklar o annat kul.

Roterande magnet system blir enklare och driftsäkrare, den enda borsten/kolet hittar man i fördelarlockets centrum.

Det finns ett övervarvningsskydd i form av en fjäderbelastad vikt med en plåtloop som när den snurrar för fort jordar rotornarmens kopparnos.
Använder man dessa magneter i fordon brukar man plocka bort denna funktion samt timar om tändkurvan.

Om man bara vill köra fort är om-timning av tändkurva inte så viktigt, ser man bara till att hela förtändningen är inne från ca 2000rpm så blir det nog bra (åsikt!).
På de flesta racing MC typ speedway etc brukar man köra med fast förtändning, man skiter i vad som händer på de lägre varven eftersom man ändå inte kör där..
Mina gamm-mc med manuell förtändning startar jag med lite sänkt förtändning, så snart jag kommit på rull så är det full förtändning.
Vid rödljus väntan sänker jag tändningen för att inte få jobbigt hög tomgång.

SvW

ACHTUNG Bitte!

16

Sicken film!
Ska göra samma test med min.
Tacka sonen också:-)

Återkommer med film.

17 Senaste redigerad av Sten vW (2018-05-10 20:02:42)

Ja, tackar själv, sitter inne och gömmer mig för björkpollenen och klättrar på väggarna, måste sysselsätta mig med något, var fan är regnet!

Om du gör samma test med din Scintilla efter en stund i ugnen (80-100grader varm magnet) och får ok gnista, då ser jag inget fel med magneten!

PS/ hoppas det inte är resistorstift eller resistortändhattar på din, magneter brukar inte tycka om sådant, militären (om din motor är sådan) tycker om avstörning med slika hemskheter.
Fanns även tändkablar med kolpulver iställetför kopparledare, igen inte att föredra med magnettändning.

SvW

ACHTUNG Bitte!

18

Sten vW skrev:

Ja, tackar själv, sitter inne och gömmer mig för björkpollenen och klättrar på väggarna, måste sysselsätta mig med något, var fan är regnet!

Om du gör samma test med din Scintilla efter en stund i ugnen (80-100grader varm magnet) och får ok gnista, då ser jag inget fel med magneten!

PS/ hoppas det inte är resistorstift eller resistortändhattar på din, magneter brukar inte tycka om sådant, militären (om din motor är sådan) tycker om avstörning med slika hemskheter.
Fanns även tändkablar med kolpulver iställetför kopparledare, igen inte att föredra med magnettändning.

SvW

Nja?
Det är ju skruvade tändkablar, även mot stiften.
Vet inte vad de kallas, men de har en hylsa på sig liksom
Man ser stifttypen på filmen: https://photos.app.goo.gl/JbzwCHhxM5GHVmb47

Fördelarlocket är ju i metall:

Post's attachments

20180506_152847.jpg, 157.19 kb, 1082 x 1024
20180506_152847.jpg 157.19 kb, 71 downloads since 2018-05-11 

19

Kom lite regn så nu skall jag ut i världen några dagar.

Tänddelar med resistanser i går bra att diagnosticera med voltmeter pipet, är det originalmonterat av militär'n så borde de funka ändå om inte din magnet är klen...

SvW

ACHTUNG Bitte!

20

Suck.
I morse startade jag den igen.
Startade inte direkt bra, men tuffade igång.
Stängde av direkt, kanske 20 sekunder bara.
Lossade magneten och satte den i bänk.
Film på fin gnista, precis som Stens:
https://youtu.be/uOxzPiX8ezY
(fattar inte för min själ hur jag bäddar in det i inlägget)
Fick gnista upp till 6.5mm avstånd.

Satte ihop igen och körde igång.
Lät den stå och gå, tänkte att den kanske ordnar sig på något vis, men efter kanske en halvtimme eller så, hade den dött.
Lossade magneten igen och testade i bänk:
https://youtu.be/ZHHrYOWYXnI
Fick fin gnista igen, nu var det minst till 4mm i alla fall.

Satte tillbaka i maskin och tog ett stift och testade:
https://youtu.be/fAq2lBHz1jQ
Helt lam, impotent mini-gnista.
Tydligen räcker inte denna för att driva motorn.

Testade med ett vanligt tändstift:
https://youtu.be/ukTTa0vARjg
Och jag tycker att det blir bättre då, alltså normal gnista.

Filmerna kan ljuga lite, kameran hänger inte alltid med.
Filmade med slow-motion i telefon, men av någon anledning blir det inte slowmotion när jag tagit ur filmen ur telefon.
I telefon är det, men inte i datorn. Suck.

Detta tyder ju på att stiften påverkas av något?
Att de inte klarar att gå? Vilket verkar idiotiskt.
De som sitter i är helt nya, det fanns ett extra kit med 4 stift med.
Inte för att 16 timmar skulle påverka ett stift, men ändå, jag bytte häromdagen.

Jag vill ju helst inte behöva byta ut allt, militären är ju inte dumma i huvudet, ett elverk kan ju inte lägga av efter 20 minuter.
Det är ju också ett vanligt system, det här med magnettändning.


Är det någon som kan tala om hur jag bäddar in filmerna, så kan jag snygga till inlägget.

Mvh Alex

21 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-11 18:32:05)

Den gula kabeln är ena sidan av primär (och sekundärkretsen) och skall vara ansluten till jord, Magnetens gods.

Den svarta kabeln är andra sidan på primärkretsen och skall vara ansluten till brytardelen som öppnar sig.

"snoppen" är andra sidan av sekundärkretsen och det är där man får ut gnistan.

På bilden ser man att du inte bytt kondning, gör det för du sa ju att du hade nya.

Men innan dess ta en brytarfil eller en bit sandpapper och dra mellan brytarspetsarna när de är stängda, det kan bli oxid som isolerar.
och orsakar de symptom du har.

Plåten som agerar kabel mellan brytaren och brytarna ser ut att ligga nära godset på bilden men det kanske är en synvilla.

Men jag lutar åt kondningen själv...

Post's attachments

20180509_143820 (2).jpg, 153.98 kb, 1035 x 1024
20180509_143820 (2).jpg 153.98 kb, 75 downloads since 2018-05-11 

"ljushuvud"

22

Mr 56 skrev:

Den gula kabeln är ena sidan av primär (och sekundärkretsen) och skall vara ansluten till jord, Magnetens gods.

Den svarta kabeln är andra sidan på primärkretsen och skall vara ansluten till brytardelen som öppnar sig.

"snoppen" är andra sidan av sekundärkretsen och det är där man får ut gnistan.

På bilden ser man att du inte bytt kondning, gör det för du sa ju att du hade nya.

Men innan dess ta en brytarfil eller en bit sandpapper och dra mellan brytarspetsarna när de är stängda, det kan bli oxid som isolerar.
och orsakar de symptom du har.

Plåten so agerar kabel mellan brytaren ser ut att ligga nära godset på bilden men det kanske är en synvilla.

Men jag lutar åt kondningen själv...


Tack för svar!

Jag hade ingen extra kondensator, det var generatorkol i de förpackningarna som jag trodde innehöll en kondensator.
Men skulle den verkligen ge bra gnista som på filmerna då? Om kondensatorn var kass alltså.
Den hoppar ju minst 4mm, till gods, även när den stannat och är varm.
Felet verkar ju inte ligga i magneten, utan mellan den och stiften eller stiften själva.

Eller?

23

Tvätta fördelarlocket och rotorn i t-sprit, inspektera noga efter småsprickor, om man har sprickor kan dessa bli fulla med skit som avleder gnistan.
Jag har sett folk som har lagat oersättliga tändisolator komponenter som udda brytarlock genom att dremla ur skadorna och byggt upp med epoxi.
Kolla sedan att tändkablar hattar och stift är bra och inte har någon inbyggd avstörningsresistans (som jag skrev om tidigare).

Med vänlig hälsning
Sten vW

ACHTUNG Bitte!

24

Sten vW skrev:

Tvätta fördelarlocket och rotorn i t-sprit, inspektera noga efter småsprickor, om man har sprickor kan dessa bli fulla med skit som avleder gnistan.
Jag har sett folk som har lagat oersättliga tändisolator komponenter som udda brytarlock genom att dremla ur skadorna och byggt upp med epoxi.
Kolla sedan att tändkablar hattar och stift är bra och inte har någon inbyggd avstörningsresistans (som jag skrev om tidigare).

Med vänlig hälsning
Sten vW

Hej!

Trots gångtiden?
Allt är ju som nytt? Det finns inte en tillstymmelse till smuts någonstans. 
Jag vet inte hur man kollar avstörningsresistans?

25

Ett vanligt fel på magneter som stått stilla väldigt länge är att spolen börjar läcka och när den blir varm slutar gnistan att komma starkt. Jag mekar inte själv med magneter ,jag skickar dom till Joe Hunt i usa. I många fall behöver magneten magnetiseras för att fungera klanderfritt något som hojklubbar brukar kunna ordna. Jag vet att jag vid ett tillfälle hade samma symtom som din då jag hade kortis i min dödarswitch.Jag kopplade bort sladden från magneten och den gick fint igen. Rent logiskt så tror jag att när din motor blir varm så är det något som jordar magneten så att den dör. Det behöver inte ens vara magnetens fel. När jag skulle köra på isen i Cold Balls körde jag motorn hemma med bra snurr. Efter 50 mil på släp i slask och snö var den stendöd. Det visade sig att jag hade en spricka i en tändstiftshylsa som skickade gnistan i jord därav död motor. För att utesluta magneten skulle du kunna låna en annan magnet och testa om den också dör.