776

Dito..  ICQ/ay

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

777

stout skrev:

Tänkte på dig Lars om du inte redan funnit.
https://www.ebay.de/itm/292551890116?ul_noapp=true

Det är rätt modell till sen 55 till 57.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

778

Tristar skrev:
stout skrev:

Tänkte på dig Lars om du inte redan funnit.
https://www.ebay.de/itm/292551890116?ul_noapp=true

Det är rätt modell till sen 55 till 57.

Har en på G från en kille här på Boxerville, men tack iallafall.

"ljushuvud"

779 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-06 16:45:57)

Morgonstund osv.....


http://www.brandow.eu/vw/136/001.JPG
Dags för nya bakhjulslager.


http://www.brandow.eu/vw/136/002.JPG
Hade märkt upp när jag tog isär för 10 år sen.


http://www.brandow.eu/vw/136/003.JPG
Första ringen upplagd för montering.


http://www.brandow.eu/vw/136/004.JPG
Ooops nya lagret hade en extra ring, i övrig samma mått, så bort med ringen.



http://www.brandow.eu/vw/136/005.JPG
Rätt eller fel jag fettade in lagren och, och jag tror mig vet att det kommer att bytas ut mot transmissions olja rätt snart.



http://www.brandow.eu/vw/136/006.JPG
Ena sidan klar, sen över till andra.


http://www.brandow.eu/vw/136/007.JPG
56 trumma.


http://www.brandow.eu/vw/136/008.JPG
58 Trumma, här ser man att det behövs svarva av lite.
Men jag lutar åt att rengöra 56 trummorn, då en nogrannare avsyning visade att de inte var så dåliga alls.



http://www.brandow.eu/vw/136/009.JPG
Lite mellanjobb Jordfläta Check.


http://www.brandow.eu/vw/136/010.JPG
Sen tillbringade jag lite kvalitets tid med frugan så kopplingswiren monterades tillsammans med pedalstället.


http://www.brandow.eu/vw/136/011.JPG
Lite fjäder sortering inför bromsbacksmontering.


http://www.brandow.eu/vw/136/012.JPG
När man läste verkstadsmanualen så stod det att man monterade, undersidan först, sen så sattas bromswiren på plats.
Då jag var rätt kladdig omhänderna, så maskerade jag bromsbanden, så de höll sig rena.


http://www.brandow.eu/vw/136/013.JPG
Högersida klar,


http://www.brandow.eu/vw/136/014.JPG
Då jag målat styrstaget montrades de också, temporärt, får ställa toe in när den är på backen.



http://www.brandow.eu/vw/136/015.JPG
Bromsrör till bakbromsar: Check!


http://www.brandow.eu/vw/136/016.JPG
Handbromswire, bromsrör på plats.


http://www.brandow.eu/vw/136/017.JPG
Sen var det dags för lite kludderi.


http://www.brandow.eu/vw/136/018.JPG
VW L567 Ivory White skule det var sa Google.


http://www.brandow.eu/vw/136/019.JPG
Liet för nytt tändlås men det funkar till skillnad från det gamla låset jag har.


http://www.brandow.eu/vw/136/020.JPG
Sen kom Henkan som på beställning , så motor lyftes fram.


http://www.brandow.eu/vw/136/021.JPG

Går motorn i med de fyrkantiga lådorna?
Vill ju bara provköra innan jag fixar rätt värmekammare, osv.

"ljushuvud"

780

aha, en bastardmotor tror jag.

781 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-07 06:50:42)

yogi skrev:

aha, en bastardmotor tror jag.


Albin brandspruta helt ny, aldrig snurrat ett varv.

Sen är den ju på 34 häst så det räknas väl som trimmning.

Original motorn skar i Backen ner mot Jönköping en Söndag 1962, enl förste ägaren som jag talat med.
Så den är borta för länge sedan.

Och ingen motor satt i när jag köpte vraket.

Har en 58 men den ryker otroligt mycket blått, så jag får ta isär och fixa innan den kan komma på plats

"ljushuvud"

782 Senaste redigerad av yogi (2018-05-06 19:21:08)

bastard motorn känns igen på den röda oljestickan och det röda oljelocket. Markeringen på oljestickan skiljer sig mot andra oljestickor.

783

yogi skrev:

bastard motorn känns igen på den röda oljestickan och det röda oljelocket. Markeringen på oljestickan skiljer sig mot andra oljestickor.

Bastard motorn skiljer på nästan allt.
Monterades bara i bussar.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

784

yogi skrev:

bastard motorn känns igen på den röda oljestickan och det röda oljelocket. Markeringen på oljestickan skiljer sig mot andra oljestickor.

Ok Intressant, var det nått det plockde ihop av öveblivna delar, eller fan de en tanke bakom?

"ljushuvud"

785 Senaste redigerad av Tristar (2018-05-06 19:30:10)

Mr 56 skrev:
yogi skrev:

bastard motorn känns igen på den röda oljestickan och det röda oljelocket. Markeringen på oljestickan skiljer sig mot andra oljestickor.

Ok Intressant, var det nått det plockde ihop av öveblivna delar, eller fan de en tanke bakom?

Detta var en otroligt kostsam historia för VW.
Man tog fram en ny motor fortfarande en 30 hk men ser ut som en 34 med skruvat generatortorn men i övrigt är det mesta unikt.
Monterades bara i bussar mellan maj 1959 motornummer 3 400 000 till januari 1960 motornummer 3 491 699.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

786

Ja nu ser jag nätkorgen vi pratade om..då finns det nog inte så mycket frigång mot torpedisoleringen..

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

787

Tristar skrev:
Mr 56 skrev:
yogi skrev:

bastard motorn känns igen på den röda oljestickan och det röda oljelocket. Markeringen på oljestickan skiljer sig mot andra oljestickor.

Ok Intressant, var det nått det plockde ihop av öveblivna delar, eller fan de en tanke bakom?

Detta var en otroligt kostsam historia för VW.
Man tog fram en ny motor fortfarande en 30 hk men ser ut som en 34 med skruvat generatortorn men i övrigt är det mesta unikt.
Monterades bara i bussar mellan maj 1959 motornummer 3 400 000 till januari 1960 motornummer 3 491 699.

Min är byggd 1965 och det står 34 Hk på den. Googlade lite och Hittade en tråd på The Samba, och det verkar som man fixat de flesta barnsjukdomarna 1960.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … mp;start=0

Man lär sig nått varje dag, det är ju vitalt att veta att man har en Bastard, om men behöver delar.
verkar ju var en hel del som skiljer  ICQ/bs

Post's attachments

IMG_0857b (Medium).JPG, 126.12 kb, 1366 x 751
IMG_0857b (Medium).JPG 126.12 kb, 158 downloads since 2018-05-06 

IMG_0864b (Medium).JPG, 116.25 kb, 1316 x 768
IMG_0864b (Medium).JPG 116.25 kb, 201 downloads since 2018-05-06 

"ljushuvud"

788

pompejus skrev:

Ja nu ser jag nätkorgen vi pratade om..då finns det nog inte så mycket frigång mot torpedisoleringen..

Nätkorgen ska få plats, men de lärde tvistar om man ska ha termostat eller inte.
Industrimotorerna har ingen termostat reglering, utan har full kylning hela tiden.

Många säger att motorn slits mer om den inte kommer snabbt upp i arbetstemperatur.
Jag har kört massor av mil utan termostat utan märkbart slitage.
Man använder de inte heller som bruksbilar längre.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

789

Den röda färgen och oljestickan var i stort sett vad jag visste om det. Man lär sig förhoppningsvis något varje dag.

790

yogi skrev:

Den röda färgen och oljestickan var i stort sett vad jag visste om det. Man lär sig förhoppningsvis något varje dag.

Stickan och locket var röda även på en del av dom vanliga industrimotorerna från -60 och framåt, inget utmärkande för just bastarden ICQ/ab
Lars, det är ingen bastardmotor du har där, en helt vanlig 34 häst industriare, en bra motor.

791

Bengt H skrev:
yogi skrev:

Den röda färgen och oljestickan var i stort sett vad jag visste om det. Man lär sig förhoppningsvis något varje dag.

Stickan och locket var röda även på en del av dom vanliga industrimotorerna från -60 och framåt, inget utmärkande för just bastarden ICQ/ab
Lars, det är ingen bastardmotor du har där, en helt vanlig 34 häst industriare, en bra motor.

Där ser man, tack för facit Bengt .

"ljushuvud"

792 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-07 20:09:38)

Kunde inte håll mig.
Så idag fyllde jag i 2,7liter olja i V lådan, då började rinna ur hålet.
Det kan bero på att pendelaxlarna är helt utfjädrade? I vilket fall får jag nog kolla nivån när bilen står på hjulen.


http://www.brandow.eu/vw/137/001.JPG
Sen monterade jag handbromsspaken.


http://www.brandow.eu/vw/137/002.JPG
Känns som nyansen är rätt bra.


http://www.brandow.eu/vw/137/003.JPG
Tvättade av konserverings oljan på svänghjulet, roligt med fräscha grejor.


http://www.brandow.eu/vw/137/004.JPG
Känns lite surt att sätt in en gammal tryckplatta, men det är ju bara för provkörning.


http://www.brandow.eu/vw/137/005.JPG
Lite mer gammalt junk på plats.



http://www.brandow.eu/vw/137/006.JPG
Ingen färg avbränd är inte.


http://www.brandow.eu/vw/137/007.JPG
Ser ut att ha gått lite magert :-) eller inte alls.


http://www.brandow.eu/vw/137/008.JPG
Klämde fast Albin Oljetrycksmätaren, då paneln inte finns längre.


http://www.brandow.eu/vw/137/009.JPG
Färdig för oljetryckskontroll, ska lyfta på ventilkåpor och kolla så ventiler rör sig och har vettigt spel.
Sen ska jag byta startmotorbussningen som är på väg från CSP.

Efter det kan det bli lite buller, OK jag ska nog fixa bromstrummorna också ;-)

"ljushuvud"

793

Härligt tempo ICQ/ay

Bubbla -62

794

Idag kom det ett paket till.

http://www.brandow.eu/vw/0138/001.jpeg
Ny starmotorbussning check!


http://www.brandow.eu/vw/0138/002.jpeg
Min fina nymålade 6V startmotor hade en mindre axel?!


http://www.brandow.eu/vw/0138/003.jpeg
OK ut i lagret och hitta en "ny" grundad och klar fär lite svart färg.


http://www.brandow.eu/vw/0138/004.jpeg
Fick rätta skruvarna till växelföraren.


http://www.brandow.eu/vw/0138/005.jpeg
En uppsättning dämpare var det i låddan också.

http://www.brandow.eu/vw/0138/006.jpeg
Men va FN VIT!!!! är det nått modärnt påfund??


http://www.brandow.eu/vw/0138/007.jpeg
Ordningen återställd.

Brände av bakbromstrummorna idag också, men det rök så mycket att jag inte fick nån bild.

"ljushuvud"

795

Mmm..svartjobb,snart komplett ju.. ICQ/bi

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

796

Allt går inte som, man tänkt!!

http://www.brandow.eu/vw/0139/001.jpeg
Kvällen började med stötdämparmontering.

http://www.brandow.eu/vw/0139/002.jpeg
Fram dämparna sattes på plats också.


http://www.brandow.eu/vw/0139/003.jpeg
Sen började det spåra ur, jag monterade startmotorn.

Och jag hade ju tänk att fixa bromstrummorna och montera dom innan motormontering och provstart

http://www.brandow.eu/vw/0139/004.jpeg
Men jag tänkte ställa fram grejorna så att vi kunde lyfta motorn på plats.
Men hur det var så passade så bra så jag kunde fixa monteringen själv.

Det ena gav det andra, så kolla gärna här hur illa det kan gå  ICQ/bp
Bilder på Tuben här.
https://www.youtube.com/watch?v=YpOBRd0 … e=youtu.be


http://www.brandow.eu/vw/0139/005.jpeg
Det tog en lite stund innan mätaren visade tryck, men det berodde nog på att röret var tomt.




http://www.brandow.eu/vw/0139/006.jpeg
På ett sett var det tur att trumman inte var monterad, då det började sippra ut fett vid axeln , och det berodde nog på att packboxen satt lite långt ut.
Så jag knackade in den 2mm. Vi får hoppas att räcker.



Kopplingswiren verkar vara i kortaste laget, fick juster ut vingmutter max,
Jag vet inte om jag har missmatchad  tryckplatta och urtrampningslager?
Å andra sidan verkar alla växlarna inklusive backen och friläge funka   ICQ/bj



http://www.brandow.eu/vw/0139/007.jpeg
Men jag avslutade kvällen med att rensa ur trummorna och grunda och måla dom mattsvarta, så det kan hända nått i morgon också :-)

"ljushuvud"

797

Det där gick ju kanon ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

798

ICQ/bi  ICQ/bi  ICQ/bi

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

799 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-11 07:25:54)

Jorå blev lite gjort idag med, med betoning på lite.

http://www.brandow.eu/vw/140/001.jpeg
Baktrumme monteringen, var inte kul, trummorna gick inte på trots att allt var max injusterart.
Var tvungen att lossa handbromswiren sen gick dom på.
Men ena sidan går trögt ändå.
Jag räknar med att det kommer att ordna sig när jag lufttar bromsarna, då backarna kommer att centrera sig i trumman.


http://www.brandow.eu/vw/140/002.jpeg
Fram var det baar att montera låsclipsen.


http://www.brandow.eu/vw/140/003.jpeg
VW Up North levererade en gaswire i rätt längd. Bra firma med ilsnabba leveranser.


http://www.brandow.eu/vw/140/004.jpeg
Givetvis hade jag inte rätt nippel för gaswiren, Albin pumpen körde mad en ren pianotråd.
Så det blev att borrat upp 2mm hålet till 4,5mm.


http://www.brandow.eu/vw/140/005.jpeg
Snörjde upp växelföraren.


http://www.brandow.eu/vw/140/006.jpeg
Monterade marknadshjulen fram (så länge).


http://www.brandow.eu/vw/140/007.jpeg
Letade reda på ett par gamla däck, och åkte över till Henkan


http://www.brandow.eu/vw/140/008.jpeg

Hem och montera bakdäcken.


http://www.brandow.eu/vw/140/009.jpeg
Rubber rake är den rätta vägen  ICQ/bo

Får se om jag luftar bromsar , när plattan är upp i luften .
Eller som jag ska vänta till den kommer ner på marken?

Beslut och beslut.

Hur kunde det här ta en hel dag? Det gjorde det inte jag servade 33 Fordens fördelare för att få bort ett irriternade gnissel.
Så nu är det gjort, men gnisslet är kvar, så nästa gång blir det demontering av generatorn som numera är misstänkt missljudare.....

"ljushuvud"

800

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage