Dito.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Långbänken
Sidor Föregående 1 … 30 31 32 33 34 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Dito.. 
Tänkte på dig Lars om du inte redan funnit.
https://www.ebay.de/itm/292551890116?ul_noapp=true
Det är rätt modell till sen 55 till 57.
stout skrev:Tänkte på dig Lars om du inte redan funnit.
https://www.ebay.de/itm/292551890116?ul_noapp=trueDet är rätt modell till sen 55 till 57.
Har en på G från en kille här på Boxerville, men tack iallafall.
Morgonstund osv.....
Dags för nya bakhjulslager.
Hade märkt upp när jag tog isär för 10 år sen.
Första ringen upplagd för montering.
Ooops nya lagret hade en extra ring, i övrig samma mått, så bort med ringen.
Rätt eller fel jag fettade in lagren och, och jag tror mig vet att det kommer att bytas ut mot transmissions olja rätt snart.
Ena sidan klar, sen över till andra.
56 trumma.
58 Trumma, här ser man att det behövs svarva av lite.
Men jag lutar åt att rengöra 56 trummorn, då en nogrannare avsyning visade att de inte var så dåliga alls.
Lite mellanjobb Jordfläta Check.
Sen tillbringade jag lite kvalitets tid med frugan så kopplingswiren monterades tillsammans med pedalstället.
Lite fjäder sortering inför bromsbacksmontering.
När man läste verkstadsmanualen så stod det att man monterade, undersidan först, sen så sattas bromswiren på plats.
Då jag var rätt kladdig omhänderna, så maskerade jag bromsbanden, så de höll sig rena.
Högersida klar,
Då jag målat styrstaget montrades de också, temporärt, får ställa toe in när den är på backen.
Bromsrör till bakbromsar: Check!
Handbromswire, bromsrör på plats.
Sen var det dags för lite kludderi.
VW L567 Ivory White skule det var sa Google.
Liet för nytt tändlås men det funkar till skillnad från det gamla låset jag har.
Sen kom Henkan som på beställning , så motor lyftes fram.
Går motorn i med de fyrkantiga lådorna?
Vill ju bara provköra innan jag fixar rätt värmekammare, osv.
aha, en bastardmotor tror jag.
aha, en bastardmotor tror jag.
Albin brandspruta helt ny, aldrig snurrat ett varv.
Sen är den ju på 34 häst så det räknas väl som trimmning.
Original motorn skar i Backen ner mot Jönköping en Söndag 1962, enl förste ägaren som jag talat med.
Så den är borta för länge sedan.
Och ingen motor satt i när jag köpte vraket.
Har en 58 men den ryker otroligt mycket blått, så jag får ta isär och fixa innan den kan komma på plats
bastard motorn känns igen på den röda oljestickan och det röda oljelocket. Markeringen på oljestickan skiljer sig mot andra oljestickor.
bastard motorn känns igen på den röda oljestickan och det röda oljelocket. Markeringen på oljestickan skiljer sig mot andra oljestickor.
Bastard motorn skiljer på nästan allt.
Monterades bara i bussar.
Ok Intressant, var det nått det plockde ihop av öveblivna delar, eller fan de en tanke bakom?
yogi skrev:bastard motorn känns igen på den röda oljestickan och det röda oljelocket. Markeringen på oljestickan skiljer sig mot andra oljestickor.
Ok Intressant, var det nått det plockde ihop av öveblivna delar, eller fan de en tanke bakom?
Detta var en otroligt kostsam historia för VW.
Man tog fram en ny motor fortfarande en 30 hk men ser ut som en 34 med skruvat generatortorn men i övrigt är det mesta unikt.
Monterades bara i bussar mellan maj 1959 motornummer 3 400 000 till januari 1960 motornummer 3 491 699.
Ja nu ser jag nätkorgen vi pratade om..då finns det nog inte så mycket frigång mot torpedisoleringen..
Mr 56 skrev:yogi skrev:bastard motorn känns igen på den röda oljestickan och det röda oljelocket. Markeringen på oljestickan skiljer sig mot andra oljestickor.
Detta var en otroligt kostsam historia för VW.
Man tog fram en ny motor fortfarande en 30 hk men ser ut som en 34 med skruvat generatortorn men i övrigt är det mesta unikt.
Monterades bara i bussar mellan maj 1959 motornummer 3 400 000 till januari 1960 motornummer 3 491 699.
Min är byggd 1965 och det står 34 Hk på den. Googlade lite och Hittade en tråd på The Samba, och det verkar som man fixat de flesta barnsjukdomarna 1960.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … mp;start=0
Man lär sig nått varje dag, det är ju vitalt att veta att man har en Bastard, om men behöver delar.
verkar ju var en hel del som skiljer 
Ja nu ser jag nätkorgen vi pratade om..då finns det nog inte så mycket frigång mot torpedisoleringen..
Nätkorgen ska få plats, men de lärde tvistar om man ska ha termostat eller inte.
Industrimotorerna har ingen termostat reglering, utan har full kylning hela tiden.
Många säger att motorn slits mer om den inte kommer snabbt upp i arbetstemperatur.
Jag har kört massor av mil utan termostat utan märkbart slitage.
Man använder de inte heller som bruksbilar längre.
Den röda färgen och oljestickan var i stort sett vad jag visste om det. Man lär sig förhoppningsvis något varje dag.
Den röda färgen och oljestickan var i stort sett vad jag visste om det. Man lär sig förhoppningsvis något varje dag.
Stickan och locket var röda även på en del av dom vanliga industrimotorerna från -60 och framåt, inget utmärkande för just bastarden 
Lars, det är ingen bastardmotor du har där, en helt vanlig 34 häst industriare, en bra motor.
yogi skrev:Den röda färgen och oljestickan var i stort sett vad jag visste om det. Man lär sig förhoppningsvis något varje dag.
Stickan och locket var röda även på en del av dom vanliga industrimotorerna från -60 och framåt, inget utmärkande för just bastarden
Lars, det är ingen bastardmotor du har där, en helt vanlig 34 häst industriare, en bra motor.
Där ser man, tack för facit Bengt .
Kunde inte håll mig.
Så idag fyllde jag i 2,7liter olja i V lådan, då började rinna ur hålet.
Det kan bero på att pendelaxlarna är helt utfjädrade? I vilket fall får jag nog kolla nivån när bilen står på hjulen.
Sen monterade jag handbromsspaken.
Känns som nyansen är rätt bra.
Tvättade av konserverings oljan på svänghjulet, roligt med fräscha grejor.
Känns lite surt att sätt in en gammal tryckplatta, men det är ju bara för provkörning.
Lite mer gammalt junk på plats.
Ingen färg avbränd är inte.
Ser ut att ha gått lite magert :-) eller inte alls.
Klämde fast Albin Oljetrycksmätaren, då paneln inte finns längre.
Färdig för oljetryckskontroll, ska lyfta på ventilkåpor och kolla så ventiler rör sig och har vettigt spel.
Sen ska jag byta startmotorbussningen som är på väg från CSP.
Efter det kan det bli lite buller, OK jag ska nog fixa bromstrummorna också ;-)
Härligt tempo 
Idag kom det ett paket till.

Ny starmotorbussning check!

Min fina nymålade 6V startmotor hade en mindre axel?!

OK ut i lagret och hitta en "ny" grundad och klar fär lite svart färg.

Fick rätta skruvarna till växelföraren.

En uppsättning dämpare var det i låddan också.

Men va FN VIT!!!! är det nått modärnt påfund??

Ordningen återställd.
Brände av bakbromstrummorna idag också, men det rök så mycket att jag inte fick nån bild.
Mmm..svartjobb,snart komplett ju.. 
Allt går inte som, man tänkt!!

Kvällen började med stötdämparmontering.

Fram dämparna sattes på plats också.

Sen började det spåra ur, jag monterade startmotorn.
Och jag hade ju tänk att fixa bromstrummorna och montera dom innan motormontering och provstart

Men jag tänkte ställa fram grejorna så att vi kunde lyfta motorn på plats.
Men hur det var så passade så bra så jag kunde fixa monteringen själv.
Det ena gav det andra, så kolla gärna här hur illa det kan gå
Bilder på Tuben här.
https://www.youtube.com/watch?v=YpOBRd0 … e=youtu.be

Det tog en lite stund innan mätaren visade tryck, men det berodde nog på att röret var tomt.

På ett sett var det tur att trumman inte var monterad, då det började sippra ut fett vid axeln , och det berodde nog på att packboxen satt lite långt ut.
Så jag knackade in den 2mm. Vi får hoppas att räcker.
Kopplingswiren verkar vara i kortaste laget, fick juster ut vingmutter max,
Jag vet inte om jag har missmatchad tryckplatta och urtrampningslager?
Å andra sidan verkar alla växlarna inklusive backen och friläge funka

Men jag avslutade kvällen med att rensa ur trummorna och grunda och måla dom mattsvarta, så det kan hända nått i morgon också :-)
Det där gick ju kanon 

Jorå blev lite gjort idag med, med betoning på lite.

Baktrumme monteringen, var inte kul, trummorna gick inte på trots att allt var max injusterart.
Var tvungen att lossa handbromswiren sen gick dom på.
Men ena sidan går trögt ändå.
Jag räknar med att det kommer att ordna sig när jag lufttar bromsarna, då backarna kommer att centrera sig i trumman.

Fram var det baar att montera låsclipsen.

VW Up North levererade en gaswire i rätt längd. Bra firma med ilsnabba leveranser.

Givetvis hade jag inte rätt nippel för gaswiren, Albin pumpen körde mad en ren pianotråd.
Så det blev att borrat upp 2mm hålet till 4,5mm.

Snörjde upp växelföraren.

Monterade marknadshjulen fram (så länge).

Letade reda på ett par gamla däck, och åkte över till Henkan

Hem och montera bakdäcken.

Rubber rake är den rätta vägen
Får se om jag luftar bromsar , när plattan är upp i luften .
Eller som jag ska vänta till den kommer ner på marken?
Beslut och beslut.
Hur kunde det här ta en hel dag? Det gjorde det inte jag servade 33 Fordens fördelare för att få bort ett irriternade gnissel.
Så nu är det gjort, men gnisslet är kvar, så nästa gång blir det demontering av generatorn som numera är misstänkt missljudare.....

Sidor Föregående 1 … 30 31 32 33 34 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Långbänken
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.