1

I utlandet, särskilt i usa, är det vanligt att pumpa däcken på vanliga personbilar med nitrogen/kväve det påstås att det är en massa fördelar. I Sverige kommer det mer och mer. I tävlingssammanhang har man gjort det länge. Är det någon som har provat och konstaterat att det verkligen är fördelaktigt? Såhär säger däckteam:

Det finns flera fördelar med nitrogen i däcken:
• Ökar livslängden på dina däck med upp till 25%
• Sänker bränsleförbrukningen med upp till 5%
• Minskar risken för däckhaveri
• Minskar risken för rost och korrosion på fälgen
• Är ofarlig och miljövänlig

Vad säger panelen?

https://www.dackteam.se/tjanster/nitrogen/

Såhär säger rezulteo-däck.se

Kväve är en trög och stabil gas som finns i luften i en proportion av 78 %. Den lämpar sig mycket bra att fylla däcken med. Av två anledningar:

Storleken på dess molekyler begränsar gasförlusten i anslutning till däckets naturliga poröshet. Kvävet försvinner i genomsnitt tre gånger långsammare ur däcket än luft.
Om man ersätter luften med kväve förhindrar man att vattenånga bildas och på så vis får gummit en längre livslängd.
Detta är förklaringen till att däckpumpning med kväve använts sedan länge inom flyget och biltävlingssammanhang såväl som för tunga fordon.

Denna tjänst kommer i fortsättningen att erbjudas av de flesta distributions- och monteringscentra till priset av cirka 30 kronor per däck.

Fördelar med regelbunden kontroll av däcktryck med kväve
Säkerhet
Minskad risk för punktering på grund av att ett dåligt pumpat däck värms upp.
Fordonet får bättre väghållning och körkomfort.
Däcken får bättre grepp på underlaget.
Ekonomi
Optimering av rullmotståndet ger bättre bränsleekonomi.
Optimering av körsträckan och följaktligen längre livslängd för däcken.
Miljö
Minskad energiförbrukning minskar avgasutsläppet som bidrar till växthuseffekten.
Däcket får längre livslängd, vilket leder till mindre avfallsmängder att ta hand om

http://www.xn--rezulteo-dck-pcb.se/dack … sning-7336

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-07 20:13:52)

För en vardagsbilist tillför det nog inget mer än att det blir mindre pengar på Kontot.

Det man har i däcken till vardags innehåller ju 78% Kväve, så vad skulle de 21% syre som luft innehåller ställa till med?

Minskad risk för punktering på grund av att ett dåligt pumpat däck värms upp. :Opumpade däck värms väl upp även om det är kväve däcket? Det är väl gummits friktion som alstrat värmen.
Fordonet får bättre väghållning och körkomfort. :Förstår jag inte alls varför förbättras väghållningen? Har man rätt tryck så har man.
Däcken får bättre grepp på underlaget. : !? Varför skulle de få bättre grepp, på grund av att det saknas 21%& syre i gasblandningen?
Ekonomi : ekonomin blir väl sämre då man får slantat upp 30kr per däck.
Optimering av rullmotståndet ger bättre bränsleekonomi. : Hur kan rullmotståndet bli optimerat?
Optimering av körsträckan och följaktligen längre livslängd för däcken. : Kör man kortare stäckor med kväve i däcken? Eller tar genvägar?
Miljö: ??
Minskad energiförbrukning minskar avgasutsläppet som bidrar till växthuseffekten. :Om det nu skulle innehålla nån fakta, så skulle alla bilar ha Kväve från fabriken, men nån ev besparing försvinner nog om man får stå på tomgång nån minut.

Däcket får längre livslängd, vilket leder till mindre avfallsmängder att ta hand om : Alla däck tar väl slut oavsett gasblandning och då är väl avfallsmängde konstant.

Jag ser det som vanlig PR/sälj snack, om det mot förmodan skulle vara till nån nytt varför anges inga siffror?
Kommer man 1% längre eller 20% eller x?%

Ok Formel1 kan ha nytta av att man har kväve för då är det en parameter som är fix, och man kan koncenterar sig på andra faktorer.

Enl den här artikeln ska man kolla luftrycket var 14 dag (vem gör det),. och är mackens tryckklocka kalibrerad?
Många parametrar som påverkar lika mycket eller mer än att ha rent kväve däcken

https://www.nyteknik.se/energi/kvave-ge … ck-6460103

PS: En tanke om nu syret och vattenångan tar sig ur däcket lättare än Kvävet, och man inte tömmer däcket helt utan bara fyller på så borde de snart ha en hög koncentration kväve. Eller hur :-)

"ljushuvud"

3

Det här var en intressant tråd. Jag förstår mycket av Mr 56's kritik, men jag tycker det är intressant att diskutera. Empiriska erfarenheter ger bäst svar, även jag är alltid kritisk till sk "säljsnack" innan jag själv testat, eller hört utlåtande från tredje part.

En tanke som är värd att lufta rent vetenskapligt är att gasblandingar, likt legeringar eller flytande lösningar, har ganska drastiskt förändrade egenskaper med bara några procents skillnad. Ta tex rostfritt stål som exempel, det är inte helt långsökt att inblandning av syre och vatten i kvävet förändrar en del av gasblandningens egenskaper.

Med det sagt är det ganska omständligt för en vardagsbilist, till en knappt märkbar nytta och efter vad jag observerar i trafiken, skulle många tjäna på att helt enkelt bara kontrollera lufttrycket lite oftare. Och för oss som har garage, ter det sig väldigt naturligt att kolla och fylla på lufttrycket hemmavid.

Men det är kul att höra från de som testat... ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Jag tror det är är lite som en Oljediskussion, alla vet exakt vad som är rätt :-)

Man jag är mottaglig för fakta.

"ljushuvud"

5

Har kväve i traktorn, har inte fyllt på 10 år, verkar fungera.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-07 21:05:58)

Otroligt intressant ämne som verkar dra fram det bästa/värsta i folk, precis som någon sa, som när man diskuterar olja.

Personligen vet jag varken bu eller bä, jag vill bara lära.

Men det här ämne är som när man diskuterar 50.000 kr högtalarkablar på hifi form. Känslorna tar överhand (inte här på BV) och där är inga lagom synpunkter inte, antingen taliban för eller taliban emot ...... Mogges erfarenhet med traktorn låter otroligt intressant och oemotsägligt!  ICQ/bp

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│