1

Kan man ha det? Och vilka problem kan det ställa till isf?

Jag har en 2074cc typ1 motor i bussen, har själv byggt den och kört i två säsonger, har funkat bra.
Oljetrycket har legat nära 6bar ,med kall motor och 2-3000 varv, för att sjunka till 3-4 bar med varm motor.
Fullflödesborrat block, 30mm pump, externt filter. Mäter trycket med T koppling vid oljetryckskontakten.
I vinter hade jag motorn ur och bytte svänghjul, jag hade monterat ett lättat svänghjul förut, och ville ha ett org till min tunga buss.
Det är det enda jag gjort med motorn i vinter, nu ligger trycket på 8bar kall och knappt mindre mör jag kört några mil??
Jag låg nära max vevaxelglapp med förra svänghjulet(0,14mm typ) med det gamla svänghjulet, när jag schimsade in det nya kom jag nära min i glapp(0,07mm typ)
Visst borde det bli bättre oljetryck med mindre glapp, men det borde väl inte bli en så stor skillnad?

Problemet jag har är att nu läcker det en del(en liten pöl varje gång jag stannat) olja från packboxen bakom svänghjulet. Det var helt tätt där förut.
Då kom tankarna på oljetrycket, visst borde det stället vara det lättaste för oljan att ta sig ut på vid högre tryck? Även om packboxen till viss del tätar mer ju mer det trycker från insidan, till en viss gräns?

Hur får jag ner trycket till en normal nivå? Vad är normalt tryck?

Kan en reduceringsventil kärva? Jag får väl pilla ut iaf den bakre och kolla så den löper lätt.
Jag köpte en justerskruv(empi) att sätta istället för pluggen under fjädern till ett annat projekt för nått år den, den kom aldrig till användning då, kan kanske prova om den kan få ner trycker nu?

Tankar eller idéer om mitt problem.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Det är nog reduceringen som kärvar.
Lagerspelet är det inte.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tack för svaret.
Nä jag trodde inte heller det hade med lagerspelet att göra. Men eftersom det är det enda jag gjort som ev kunde inverka så ville jag nämna det.

Då är det den bakre reduceringen(relief valve) som ev kärvar? Den främre(control valve) håller väl bara att jämt tryck?
Märkligt om den fastnat bara sådär av sig själv över vintern?
Jag kollar om jag får ut kolven och ser om det ser bra ut. Jag har andra liggandes, så jag kan testa att byta fjäder och kolv för att e om det blir skillnad.

Buss 65
Ghia 57

4

Ja, du får kolla reduceringen vid svänghjulet.

5

Vilken reducering gör vad?
Jag trodde att det var den bakre som ”reglerar” trycket och den främre bara håller trycket stabilt, och släpper ner överflödet i sumpen.
Eller är det den främre(vid svänghjulet) som sköter trycket? Vad gör isf den bakre?

Sannolikheten att nån av dom kolvarna skulle fastna är väl ganska liten, dom lär ju vara välsmorda ICQ/ab
Och om den skulle ha kärvat och inte lossa av 8bar så lär jag nog få problem att få loss den...

Buss 65
Ghia 57

6

Den främre vid svänghjulet sköter trycket, den bakre skickar oljan till kylaren när den blir varm och viskositeten minskar.

Anders

7

lasslo skrev:

Jag trodde att det var den bakre som ”reglerar” trycket och den främre bara håller trycket stabilt, och släpper ner överflödet i sumpen.
Eller är det den främre(vid svänghjulet) som sköter trycket? Vad gör isf den bakre?

Sannolikheten att nån av dom kolvarna skulle fastna är väl ganska liten, dom lär ju vara välsmorda ICQ/ab
Och om den skulle ha kärvat och inte lossa av 8bar så lär jag nog få problem att få loss den...

Jag blockade bort kolvar som fastnat med hjälp av en gängtapp och det funkade mkt bra

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

8

Ja, såklart det är den främre, jag tänkte lite galet ICQ/ab

Men, kan det verkligen hända att en kolv fastnar bara sådär? Det funkade ju kanon förra säsongen. Motorn har ju bara stått över vintern, iof nån månad utan olja.
Att kolvarna kärvar på motorer som stått 20 år både förstår jag och har upplevt, men inte efter 6 månader?

Jag ska på handbollscup med grabben i helgen, så jag hinner inte riva förrän nästa vecka. Ska bli intressant att se om jag hittar nått.

Buss 65
Ghia 57

9

Nicklas skrev:
lasslo skrev:

Jag blockade bort kolvar som fastnat med hjälp av en gängtapp och det funkade mkt bra

Jag byggde ett verktyg som expanerar ICQ/ab

Anders

10

Intressant - följer! 30mm pump är mycket pump för en bil som körs på gatan...kanske byta till en 26mm eller tom orginal om det inte går att få ner trycket på annat sätt? Läckaget har säkert med trycket att göra - 8 bar är mycket...

11 Senaste redigerad av lasslo (2018-05-03 19:55:35)

jorsec skrev:

Intressant - följer! 30mm pump är mycket pump för en bil som körs på gatan...kanske byta till en 26mm eller tom orginal om det inte går att få ner trycket på annat sätt? Läckaget har säkert med trycket att göra - 8 bar är mycket...

Ja, 30mm är mycket, men det har fungerat kanonbra förut, så jag tror inte problemet ligger där.
Jag har lite ideer, återkommer när jag testat och fått det att funka ICQ/ab

Edit* jag ljög visst lite. När jag tänkte efter och tittade så har jag såklart en 26mm oljepump, inte 30mm ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

12

Stor oljepump och tjock olja er inte en god blanding, vilken viskositet brukar ni?
Den originala oljekylaren blir bypassed vid over 45psi/ 3 bar oljetryck.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

13

Vilken olja kör du Lasse?
Eftersom det verkar läcka vid packboxen - har du kollat att tätningsytan på svänghjulet inte var skadad på något sätt? Det räcker med ett litet spar/repa för att direkt förstöra tätningen... Tar du av svänghjulet - kolla även att dränkanalen till sumpen inte satt igen på något sätt...

14 Senaste redigerad av lasslo (2018-05-17 09:28:13)

Det är löst sen några dagar tillbaks, nu läcker den inte en droppe, iaf inte från packboxen ICQ/ad
Det var tre fel, ett i mitt huvud... ICQ/bu   ICQ/ah  ett på oljetrycksgivaren och ett på tätningsytan på svänghjulet   ICQ/bs

Buss 65
Ghia 57

15

Haha - ska bli spännande att höra om det i ditt huvud - vi får ta det i sommar :-)

16 Senaste redigerad av mettis (2018-05-18 14:00:59)

Det borde inte bli något tryck bakom P-boxen, då det finns ett borrat hål som leder ner oljan där. (som man dessutom kan borra ett extra om man vill vara säker).

Har själv problem med motorn jag satt in i bruksbilen. 30mm pump, och externt filter, men blir hög temp (115-120gr nu i värmen till Pålsboda)
Satte hårdare (den långa) fjäder till oljekyl, jag tänkte att med högre oljetryck, stängs det ju till kylaren annars.
Vid körning ligger det som det skall 2bar vid 2000rpm, 3bar vid 3000.

Skall byta oljefilter mot annan modell och kolla fjädern i främre reducering.

Edit;
Nu har jag bytt främre fjädern till original, satt in original reducerkolvar - den hårdare(?) eftermarknadsfjädern till oljekylreglering får vara kvar.
Köpte ett annat filter på Biltema 50-137, som har inbyggd by-pass. Min tanke är att (högt) tryck mellan pump och filter bygger värme (?).
Bytte olja från delsyntet 10-40 till Biltema Classic 20-50.

Var ute och plågade bilen 3-4 mil nyss, max temp sjunkit till ca 106-8grader och tryck på tomgång ligger på 1 bar. (i 90km/tim 2500rpm 2,8bar)

Så visst påverkade det, men jag tycker fortfarande tempen är för hög...  Men blev mer pålitligt än innan, satt i en timmes bilkö genom Norrköping för några dagar sedan, kollade på mätaren hela tiden...;-(

-Bara mina tankar! Ursäkta trådkapning?

17

jorsec skrev:

26mm är original på 70-talsmotorerna med 4-nitars kamaxel....