Kan man ha det? Och vilka problem kan det ställa till isf?
Jag har en 2074cc typ1 motor i bussen, har själv byggt den och kört i två säsonger, har funkat bra.
Oljetrycket har legat nära 6bar ,med kall motor och 2-3000 varv, för att sjunka till 3-4 bar med varm motor.
Fullflödesborrat block, 30mm pump, externt filter. Mäter trycket med T koppling vid oljetryckskontakten.
I vinter hade jag motorn ur och bytte svänghjul, jag hade monterat ett lättat svänghjul förut, och ville ha ett org till min tunga buss.
Det är det enda jag gjort med motorn i vinter, nu ligger trycket på 8bar kall och knappt mindre mör jag kört några mil??
Jag låg nära max vevaxelglapp med förra svänghjulet(0,14mm typ) med det gamla svänghjulet, när jag schimsade in det nya kom jag nära min i glapp(0,07mm typ)
Visst borde det bli bättre oljetryck med mindre glapp, men det borde väl inte bli en så stor skillnad?
Problemet jag har är att nu läcker det en del(en liten pöl varje gång jag stannat) olja från packboxen bakom svänghjulet. Det var helt tätt där förut.
Då kom tankarna på oljetrycket, visst borde det stället vara det lättaste för oljan att ta sig ut på vid högre tryck? Även om packboxen till viss del tätar mer ju mer det trycker från insidan, till en viss gräns?
Hur får jag ner trycket till en normal nivå? Vad är normalt tryck?
Kan en reduceringsventil kärva? Jag får väl pilla ut iaf den bakre och kolla så den löper lätt.
Jag köpte en justerskruv(empi) att sätta istället för pluggen under fjädern till ett annat projekt för nått år den, den kom aldrig till användning då, kan kanske prova om den kan få ner trycker nu?
Tankar eller idéer om mitt problem.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

ett på oljetrycksgivaren och ett på tätningsytan på svänghjulet