1

Hej. Det blev tydligen någon kortslutning i mina gamla Varselljus på vår bubbla med en liten kabelbrand som följd.
Personen som hade monterat dessa någon gång på 70-talet hade kopplat in dom på "fel" sida på säkring 11 så dom var inte avsäkrade över huvud taget.
Batteriet under baksätet och ingen huvudbrytare betyder ju att något brinner av innan det slutar och vad jag kan komma fram till så är det ena polen på tändningslåset som gav upp. Den mellan 30 och 15 enligt elschemat.
Hittade tändplattor på nätet men hur hur kommer man lättast åt att byta den? Kikade lite under instrumentpanelen men det såg ju inte självklart ut.
Bilen är en 1303S -74.

VW 1303S Big -74
VW T2 Bay -71
MB 350 SL -71
Chrysler 300K -64

2 Senaste redigerad av Björn J. (2018-05-02 09:40:40)

Av med ratten.
Bort med blink och torkarspakarna, fyra långa skruvar, M4 tror jag. Lyft och lirka ut spakarna försiktigt, dom är bräckliga.
Nu till höger finns det ett anhåll av aluminium med två skruvar som håller fast hela låset, lossa dessa, i med tändningsnyckeln sätt den i tändningsläge och drag rakt ut i nyckeln. Möjligen kan du behöva rucka på ratten/rattstången samtidigt. Det finns en multikontakt under tändningslåset att lossa, samt likadant till spakarna, var försiktig med dessa plasten är skör, litet trångt under rattstången.
Tändningslåsen säljs som två separata resevdelar, dels själva låset, dels kontaktdelen.

Jag hade samma problem, då var det kabeln från tändspolen till backljuset som kommit i kläm innan säkringen och orsakade en kortis, varvid kontakterna i tändningslåset svetsades samman.

Man kan tycka att det är väldigt konstigt att "30", kabeln från inkommande i säkringsdosan till tändningslåset inte är avsäkrad i original.
Du skulle ju kunna sätta en lättåtkomlig hängsäkring där, förslagsvis på 25-30A
I en av buggy jag har, med lätt tvivelaktigt elsystem, har jag avsäkrat denna kabel direkt efter dess anslutning vid pluspolen på batteriet, där med en 30A automatsäkring.
Vill minnas att denna kabel dessutom är svart, VW och Boschs eltekniker använde gärna svarta kablar till plus, och bruna till chassijord.

Närliggande och sammankopplande ingående pluskabel till de tre kontrollamporna för laddning, blinkers och oljetryck i hastighetsmätaren är också svart. Denna är ju dessutom ansluten till lampornas hölje, och inte till "lödpluppen" i botten av lamporna. helt jättelurigt! Det har förekommit en och annan fråga på detta forum där dessa lampor inte lyst alls och laddningen uteblivit då man kopplat minus till den svarta kabeln som går in på lampornas minussida... och det är ju då helt åt helskotta fel, men liksom rätt ändå, men så tänkte inte VW/Boschs elgubbar.


http://www.beachbuggy.se/forum/download … ;mode=view
Här finner du några förenklade elscheman.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack så väldigt mycket Björn,

Kanonbra beskrivning men måste jag skruva bort allt detta för att byta självaste "kontaktdelen". Kommer man inte åt att lossa kontaktdelen underifrån på något sätt?
Jag har ju egentligen ingen anledning att demontera självaste rattlåset.
Och jag måste hålla med om att det är väldigt knasigt att inkommande till tändningslåset inte är avsäkrad.
Jag har mest skruvat Mercedes och där är alltid chassijord (-) brun. Tyskt tänk kanske.

VW 1303S Big -74
VW T2 Bay -71
MB 350 SL -71
Chrysler 300K -64

4

Tack så väldigt mycket för hjälpen Björn.
Nu ligger prylarna på arbetsbänken och ett nytt kontaktstycke är beställt...

VW 1303S Big -74
VW T2 Bay -71
MB 350 SL -71
Chrysler 300K -64

5

Ingen orsak.
Hann inte svara innan du skruvade ur prylarna, men i alla fall på tjockbubblorna och bakåt till i alla fall 1967-68, kanske även tidigare måste man ta ur alltihop uppifrån.

I stora stora hela ser det likadant ut på alla modellerna med 12 volts elsystem, de första åren var rattstångshuvudet i en stabilt aluminiumlegering, men från ungefär 1973 blev det plast istället, och då dubbla spakar.
Klarade du de smala mulitkontakterna till körriktningsvisare och torkarna, dessa kan man göra sönder väldigt lätt, plasten blir skör efter alla åren.
Innan montering igen passar du på att lägga litet fett på rattstången, särskilt där som rattlåsets kolv går in.

Ja även Mercedes hade väl det mesta i sitt elsystem från Bosch, så det finns nog en del gemensamt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."