1

Undrar vilken förgasare som  är " original" till 1300 motorn från -73? ( på en typ 1 1303 CAB) . Hittar olika uppgifter så hoppas någon vet.

På min sitter en 30 pict 2.  Någon som rekommenderar någon annan variant? Inte primärt ute efter effekt, utan bästa funktion. Fungerar hyfsat idag, men är ganska kinkig innan bilen blir varm (ojämn gång).
Tackar på förhand.

2

Är du säker på att det är en 1300 på din cab eftersom de originala 1303-cabbarna hade alltid 1600 om jag minns rätt.

Skickar med en länk till en tysk sida. Lite längre ner på denna sida finns det en tabell med alla förgasar/ motorkombinationer. Slå en pling om du behöver hjälp är både tysk och vw-bilmek... ICQ/ad

http://www.flat4.de/vergaser.htm

3

Hej, och tack! Uppskattat.

Bilen är en USA modell och har en AB motor utan kat  (fattar det som 1286 cc och 44 hk) och en 30 pict 2.  En sådan kombination hittar jag inte i din tabell så något har nog hänt längs vägen. Kanske borde det varit pict 3 orginal.

Frågan är om det har någon betydelse. Är pict 3 bättre att ha att göra med och trivs AB och pict 3 bättre ihop?

Bortsett från detta har jag lite problem vid kallstart. Vill gärna bara gå på 3 cyl den första tiden tills den är varm. Antog tändningsrelaterat men allt är bytt utan att lösa saken. Kan det på något sätt ha med förgasaren att göra, har svårt förstå hur men men.... ifall du har något tips? Hade ute motorn i vinter (byte vxl låda)  men rörde ingenting mer än justering ventilspel och nya stift (enligt bok och samma som satt innan), men efter detta kom problemet. Jag får också enstaka baktändning under körning runt tomgång (gas till/från). Känns också som motorn går mer ansträngt men svårt att säga säkert. Har inte kollat tändinställning men den gick kanon innan motorn var ur och den kan väl inte ändra sig själv...eller?

Vad kan jag ha gjort fel....? Eller vilket fel kan ha uppstått?

Nybörjare på VW......och bara så där lagom mek erfaren. Mao hjälp kan behövas.

4

Har du fått ordning på bubblan?

Det låter lite som ett problem med antingen förgasaren eller tändningen. Var nånstans står bubblan? Skulle ju vara lättast att kika.

Rent teoretiskt kan även ett helt fel justerat ventilspel vara orsaken. Dvs dubbelkolla om det är korrekt med tanke på att problemen kom efter justeringen av ventilspelet.

5

Har du fått ordning på bubblan?

Det låter lite som ett problem med antingen förgasaren eller tändningen. Var nånstans står bubblan? Skulle ju vara lättast att kika.

Rent teoretiskt kan även ett helt fel justerat ventilspel vara orsaken. Dvs dubbelkolla om det är korrekt med tanke på att problemen kom efter justeringen av ventilspelet.

6

Ett tips, efter att jag fått ordning på min bil, och lämpligt just för Solex 30 pict 2:

Ställ tändningen vid ca 3000 varv, istället för vid tomgång.  Ställ sen luftmunstycket efter CO halten. Vi satte min på 2 %.
Efter detta har bilen gått perfekt!  Hittade en guide om Solex på Samba, och tipset om CO halt kom från en VW tekniker. 

Kanske inte funkar på alla, men kan vara värt att prova.

7

Bra att du fått ordning på gången - bilar som är "tråkiga" blir inte använda...;-(
Kan ju tillägga att 30PICT är en enklare och lättare förgasare att hålla på med än 31 & 34 PICT.
MEN man bör ha tillhörande fördelare oxå (gäller alla VW förgasare/fördelare), vaccumklocka och tändförställning är anpassade för varann.....