Jag har fått erbjudande om att ev få köpa en bil som ska ha gått extremt lite (ca3000mil) o har skydds plast kvar på dörrsidor osv egentligen är de ju skicket o ev priset som avgör men hur är ni säkra på att era bilar gått så lite som påstås ?
Finns besiktningspapperna kvar?
Förhoppningsvis finns dokumentation på bilen , körjournal servicehäfte eller liknande .
Sen är det ju totala intrycket , slitage runt i kupén etc.
Jag har ju min 63 a och den har ju ännu inte gått 10 000 mil .
I mitt fall så har jag ju pratat med tidigare ägare med.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Förhoppningsvis finns dokumentation på bilen , körjournal servicehäfte eller liknande .
Sen är det ju totala intrycket , slitage runt i kupén etc.
Jag har ju min 63 a och den har ju ännu inte gått 10 000 mil .
I mitt fall så har jag ju pratat med tidigare ägare med.
Jag vet ännu inte om de finns någon dokumentation tyvärr har jag inte någon möjlighet att prata med någon ägare som har brukat bilen då de är kusiner som äger bilen nu o har ärvt den . Den har varit startad varje år men inte varit i bruk sen början på 70talet . De som känns märkligt är ju att även om den inte varit i bruk sen början på 70 talet så har den ju ändå använts från mitten-slutet av 50talet o då låter ju miltalet ganska orimligt
Har den används i typ 15år då har den säkert gått 13.000 mil och inte bara 3.000 mil som mätaren visar.
50 talet använde man bilen och det var inte alla som haft bil på den tiden.
Har den används i typ 15år då har den säkert gått 13.000 mil och inte bara 3.000 mil som mätaren visar.
50 talet använde man bilen och det var inte alla som haft bil på den tiden.
Jag vet bara att den användes senast i början av 70talet o egentligen är 13000mil mer rimligt men den har fortfarande skyddsplast på dörrsidor mm. Den ena av kusinerna har jag pratat med o de verkar som att båda vill sälja men att dom inte är riktigt överens om priset , ev kan de komma fram mer info från den andra av kusinerna.
Jag har sett skogsvrak med skyddsplasten kvar .
Jag har sett långmilare med skyddsplat och överdragsklädsel.
Det var inte ovanligt att man kostade på överdragsklädsel så man skulle få ut ett högre pris vid ebv inbyte.
Kolla på pedalgummi , ratten om de är nötta/slitna.
Utsidan på förarsätet och likadant nere vid fötterna på mattan på vänstersidan brukar slitas ganska fort.
Det är väl kanske som amerikanarna. Deras bilar är alltid extremt original. Alla är helt säkra på allting med sina bilar.
Besiktningspapper och andra papper är väl det säkraste beviset.
Bra tips både från Mr 56 o yogi . jag ska undersöka o försöka få fram lite dokumentation från den andra kusinen .
En bil som gått 3000 mil känns som en ny bil att köra.
Den "nybilskänslan" har inte en bil kvar om den gått 13000 mil hur välservad den än är.
Jag har kört många totalrenoverade bilar, men även några lågmilare några under 1000 mil, det är skillnad ofta stor skillnad.
min 59 har gått ca 8500 men det beror på att den ställdes undan efter krock 71. och har en del medföljande service papper och besiktningspapper som i slutet indikerade på 8000 mil.
ingen lågmilare kanske .. men för sin ålder rätt lite
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
min 59 har gått ca 8500 men det beror på att den ställdes undan efter krock 71. och har en del medföljande service papper och besiktningspapper som i slutet indikerade på 8000 mil.
ingen lågmilare kanske .. men för sin ålder rätt lite
Självklart är de en lågmilare när den har gått 8000 mil sen 59 men vad som är roligt i ditt fall är ju att du har dokumentation vilket inte är säkert att de finns till den bilen som jag kan få möjlighet att köpa
Nu har jag fått hem bilen fråga gällde o inredningen är verkligen super fin mattorna är inte slitna dörr sidor är väldigt fina o mest troligt har ingen suttit i baksättet mätarställningen är på 3300 mil går man bara på inredningen så skulle jag kunna tro att de stämmer . resten av bilen verkar va i ganska bra skick också förutom ytrost på skärmarna o värst är vänster bakskärm . Är de möjligt att beställa ut bes papper från innan digitaliseringen ? så kan man kanske bekräfta milen på de visset eller va tror ni?
Nu har jag fått hem bilen fråga gällde o inredningen är verkligen super fin mattorna är inte slitna dörr sidor är väldigt fina o mest troligt har ingen suttit i baksättet mätarställningen är på 3300 mil går man bara på inredningen så skulle jag kunna tro att de stämmer . resten av bilen verkar va i ganska bra skick också förutom ytrost på skärmarna o värst är vänster bakskärm . Är de möjligt att beställa ut bes papper från innan digitaliseringen ? så kan man kanske bekräfta milen på de visset eller va tror ni?
Du kan beställa information här.
https://riksarkivet.se/fordonsregister