1

Tråd: 89as Magnum

Jag vet inte hur många T3or man har dissat genom åren, har bara ägt en tidigare och då ett mycket kort tag.

Nekade t.o.m en 16" syncro för några år sen. (vilket iofs var jävligt dumt)

Nåja, när jag i somras fick frågan om jag inte skulle köpa en T3a så var svaret samma som tidigare:

-Nej, jag vill inte köpa nån vattenkyld fyrkantpickis.

.....

Vi hoppar till januari i år.

Jag insåg att inte min blå pickis med Subarusnurra inte skulle bli klar i år heller, men suget efter pickis fanns iaf..

Mindes att Olle hade frågat mig om att köpa han T3a i somras, så jag ringde till han och frågade om den fanns kvar.
Det gjorde den och samma kväll så hade vi gjort affär.

Åkte dit och tog en bild.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646788.jpg

Den var helt rostfri och hel invändigt, dock startade den inte och var mattare än ett 80s slippapper.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646787.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646786.jpg

Borrade bort alla nitar på flaket, för att lyfta och kolla skick på plåten under.
Lite ytrost som slipades och grundades, sen lackades aluplåtarna innan dom nitades på plats igen.

Bågen bak samt kofångarna slipades och lackades med 2k på burk, 50 glans.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646785.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646784.jpg

Upp i lyften, rep av avgassystem och byte av olja.

Köpte även höjfjädrar från Gowesty och nya dämpare.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646783.jpg

Den gick riktigt fett, och fick tips här på forumet att det kunde vara kyltempgivaren för sprutet, mycket riktigt!

Nya stift, tändkablar och två oljebyten senare så går den riktigt fint.

Dags att göra nåt åt lacken, köpte Mequiars prylar och började polera.


https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646782.jpg

Efter polering så var det bara att montera tillbaka alla nylackade delar.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646781.jpg

Färdiga resultatet.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646780.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1646779.jpg

Har även byggt en liten ljudanläggning.

4" fram Rockford
5.25 bak, Rockford
12" aktiv bas under baksätet MDS
Alpine huvudenhet

En mycket trevlig kärra som ska få agera laståsna i sommar.

2

Sv: 89as Magnum

Snyggt.
När du polerar dina bilar verkar du kunna trolla.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

Sv: 89as Magnum

Härligt resultat!

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

4

Sv: 89as Magnum

behålla den eller sälja ?

5

Sv: 89as Magnum

Ska behålla den ett tag iaf.

6

Sv: 89as Magnum

helmut skrev:

Ska behålla den ett tag iaf.

Vad hände med denna? Avregistrerad säger Bilregistret. Såg ju ball ut

7

Sv: 89as Magnum

Hej!
Har precis köpt en Magnum dubbelhytt 1990, som jag ska gör lite med, bl.a nya fälgar och däck. Tycker dina fälgar och däck ser bra ut. Vad är det för fälgar som vilken storlek har du på däcken??
Mvk/ Pär

8

Sv: 89as Magnum

Fälgarna är VW T5 plåtisar. 17 tum * ca 6 tum men de är troligtvis 120/5 bultcirkel. Men det ser ut som han har sånna universal självcentrerande bultar för att få dit dem på bilen, man ser att bultarna är lite ur centrum på hålen...

9

Sv: 89as Magnum

Ok... Det visste jag inte att det fanns, "självcentrerande bultar", men det bästa måste ju vara att ha org. bultcirkel..... Skiljer ju en del på 120/5 å 112/5! Men går de så går de. :-)