1 Senaste redigerad av =) (2018-03-04 09:04:39)

Intressersd utav ratlooks och tänkte göra en tråd där folk kan skriva sina tricks och tips hur man kan göra snygga looks.

Hittade en sida från tyskland:
https://www.metalldesign-fuerst.de/produkte/#

Istället för slipa ner plåtren och få den rostfärgad så ha dessa grabbar en färg som efterliknar rostfärg.
Lär ju inte bli samma men helt klart godkänt enligt mitt tycke om man tittar på deras galleri.
Men klart en original patina och roststuk är ju snyggast.

Hittade även en kille som sprayadee x antal lager med olika färger med sprayburk.
När det torkat så tog dom och slipa upp till vissa lager.
Länk:
https://youtu.be/irqpja2mofg

Finns mycket tricks som man inte tänker på ICQ/ab

Såklart kommer vissa tycka det inte ska vara någon tillgjord ratlook/roststuk.

2

just det  ICQ/af

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Brukar ge tipset att har man tid så ställ ut den i 40 år så blir det bra patina sen. Se min signatur Default/smile

Har man bråttom finns klart tips och trix. Men jag skulle nog inte välja att lacka den "rat" färg. Utan slita ner den och låta användning göra sitt. Sen är det klart vad man har för utgångsobjekt och målbild.

4

Som sagt,underlättar att inte ha garage..händer ganska mycket på ett år.. Tyvärr även mekaniskt,där är det ingen fördel.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Vattenslipa ner plåten på valda ställen du kan använda ett grövre papper 180-220 och en billig ocillerande slipmaskin slipa kors och tvärs
tvätta den ren och ställ den i solen jag lovar att du har början till ytrost redan dagen efter. Vill du matta lacken så duscha ett
starkt avfettningsmedel över karossen låt torka och bita in i lacken upprepa ett par gånger. Tänk på att vända dig till en verkstad
som har tillgång till riktig avfettning det som säljs på macker o dylikt är dyrt och på ren svenska j--la skit. Du kan om du har tillgång
till en airbrushspruta(finns att köpa billigt på biltema eller jula för 2-300:-)komplettera rostlooken med en sådan förstärka rostfärgen
och göra små rostvattenrinningar t.ex. med brun färg relativt lätt sätt att få en bra grund till din ratlook nästa år har du den garanterat.