1

Hej,
Håller på att göra i ordning en t3 panelbuss från 1990.
Har ett bekymmer när med bromsarna som jag gärna vill ha lite råd, tips och hjälp med.

De här är gjort i bromsväg:
Nya skivor, ok, belägg fram. Nya trummor, sköldar, cylindrar, backar, fjädrar mm bak.
Alla Bromsrör bytta, alla slanga bytta.

Oljan bytt och fått upp ett bra tryck i systemet efter luftning. Dax för provkörning, då går Pedalen i botten. Luftar igen. Pumpar igenom 1 liter olja totalt. Kommer småbubblor hela tiden.. inga läckage som ögat kan se i någon av alla skarvar.

Byter Huvudbromscylinder, luftar. Känns bättre! Går i botten vid första trampet sen är det tryck som inte sjunker undan.
Väntar man 2 sekunder igen och bromsar så går pedalen i botten. Får i nuläget inte ur mer luft ur systemet så anar att nått annat är fel.

Bilen har inte ABS.

Luftat på följande sätt. Ställt in backarn bak max. Släppt på handbromsen helt. Pumpat tryck med hjälp av en vän, lättat på nippeln som är kopplad till en slang ner i en burk med bromsolja. Pumpat tryck, släppt ur olja/luft så slangen är fylld med olja. Sen trampat egendom oljan med öppen nippel.
Börjat höger bak, sen vänster bak, höger fram, sist vänster fram.

Det här är det sista att göra innan provkörningen efter 11år i vila, så jag är lite sugen!

Är det någon som kan ha en tanke varför bromsen beter sej som den gör?

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning, Stefan

Typ 1 -59 svart
T1 13 fönster -67 vit/röd
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-04-11 21:46:38)

Är det på samma ställe som det kommer luft eller på alla ställe
Har du kollat om det fuktar bromsvätska någon skarv
Jag brukar ta broms rengöring o tvätta varje förskruvning sen trampa på bromsen i några sek kolla om det fuktar på någon ställe Om det fuktar så får man dra fast lite till

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för svar, har kollat alla skarvar men ingen fukt hittad.
Det kom en rätt jämn ström med micro små luftbubblor i bak och lite fram. Men sista luftningen igår så va det ingen luft kvar. Men bromsen tar ändå inte första trampet... väldigt märkligt.

Typ 1 -59 svart
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

4

Kör lite med bilen, det kan frigöra luft som fastnat på nåt suspekt ställe, sen luftar du igen.

Hade samma problem med en gammal volvo som stått länge utan bromsok fram. Fick lufta som en idiot men riktigt bra blev det först efter några mils körning.

5

Okej, tack. Ska ut igen nu och se om det blivit någon skillnad över natten. Tänkte på tryckstången, kan den ha påverkan och behövas justeras?

Typ 1 -59 svart
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

6

Problemet löst!

Typ 1 -59 svart
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

7

vad var det?

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

8

Man lär sej av sina misstag.

Bromsoken satt på fel sida, dom som ögonfallande lika ut och ingen märkning på höger och vänster fanns. Men såg till min lycka att luftnippeln satt i nedre kant på oket och förstod då att något var fel. Konstigt nog passade dom på båda sidorna?! Men eftersom nippeln var i nedre kant av oket så fanns det en luftficka i överkant som inte gick att lufta bort.

Mycket glad och lättat, kommer sova gott i natt.

Nu är det bara lite provkörning inför besiktning så kommer ni förhoppningsvis kunna se en offroad inspirerad T3 panelbuss på vägarna i sommar ICQ/ab kika in på min instagram om ni är nyfikna . S.e.mattsson heter jag där.

Typ 1 -59 svart
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

9

Lägg gärna upp bilder här på forumet

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(