Hej,
Håller på att göra i ordning en t3 panelbuss från 1990.
Har ett bekymmer när med bromsarna som jag gärna vill ha lite råd, tips och hjälp med.
De här är gjort i bromsväg:
Nya skivor, ok, belägg fram. Nya trummor, sköldar, cylindrar, backar, fjädrar mm bak.
Alla Bromsrör bytta, alla slanga bytta.
Oljan bytt och fått upp ett bra tryck i systemet efter luftning. Dax för provkörning, då går Pedalen i botten. Luftar igen. Pumpar igenom 1 liter olja totalt. Kommer småbubblor hela tiden.. inga läckage som ögat kan se i någon av alla skarvar.
Byter Huvudbromscylinder, luftar. Känns bättre! Går i botten vid första trampet sen är det tryck som inte sjunker undan.
Väntar man 2 sekunder igen och bromsar så går pedalen i botten. Får i nuläget inte ur mer luft ur systemet så anar att nått annat är fel.
Bilen har inte ABS.
Luftat på följande sätt. Ställt in backarn bak max. Släppt på handbromsen helt. Pumpat tryck med hjälp av en vän, lättat på nippeln som är kopplad till en slang ner i en burk med bromsolja. Pumpat tryck, släppt ur olja/luft så slangen är fylld med olja. Sen trampat egendom oljan med öppen nippel.
Börjat höger bak, sen vänster bak, höger fram, sist vänster fram.
Det här är det sista att göra innan provkörningen efter 11år i vila, så jag är lite sugen!
Är det någon som kan ha en tanke varför bromsen beter sej som den gör?
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning, Stefan
T1 13 fönster -67 vit/röd
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd
kika in på min instagram om ni är nyfikna . S.e.mattsson heter jag där.