1

Hur har ni gjort som åker med bälte bak? Vill sätta i 3 punkt i baksätet så familjen kan åka med, men vill ha just 3 punkt. Finns väl inget bra sätt o få dit ett rullbälte va? Har sett det finns fasta 3 punkts men vill kolla lite hur ni andra har gjort.
Bilen det gäller är en typ1 -67 så det borde ju suttit nått där en gång i tiden, nu är det tomt.

vw typ-1 1967

2

Hittade någon bild på Thesamba, vad tror ni om en sådan lösning?
http://forumbilder.se/G73KG/img-0101.JPG
http://forumbilder.se/G73KG/img-0102.JPG
Känns inte infästningen till själva rullen lite klen?

vw typ-1 1967

3

Finns originalmonterat i 1303:or. Jag har köpt av Stefan Tambour här på forumet och monterat i våra två bubblor. en 67:A och en 68:a. Sök här på forumet så hittar du några trådar om det.

Martin A

4

Ok, behöver lite hjälp här nu.
Gick och köpte två uppsättningar 3-punkts rullbälte för att montera där bak.
Skulle du idag börja montera detta hade inte för mig liv räknat med problem med en sådan enkel sak.
Det visar sig att jag inte har någon fästpunkt bakom bakrutan så att säga, vid axelhöjd. Jag har ett hål i innertaket för det, visst nu vet jag inte om detta är org innertak. Förmodligen inte då...
Hittar inget hål helt enkelt. Jag rev ner innertaket försiktigt i den ena delningen för att komma åt att se o känna bakom innertaket och det verkar inte finnas nått.
All info jag läst och sett så ska det sitta ett fäste där på min, typ1 1967. Dom andra två nere vid höften finns där så ett midjebälte går ju men känns ändå inte ok o surra fast ungarna i ett midjebälte bara.
Tips någon? Någon som varit med om samma? Visst ska det vara ett fäste där?
Goda råd är dyra nu! Allt jag rört vid i vinter på denna bil har bara jävlats, blocket nära nu!

vw typ-1 1967

5

Jag har orginal hål i 62an men de sitter lägre än på bilden. Verkar ju konstigt om de skulle sluta med dessa på en senare bil.

Bubbla -62

6

Jag hittade inga i vår -67:a heller! Jag gjorde så att jag borrade ett typ 13-15 mm hål och stoppade  in ett smalt plattjärn med ett gängat 7/16 hål på mitten. La liksom in det som ett ankare på insidan plåten och höll det på plats med en stark magnet medans jag gängade i bulten med fästet. Lite pilligt men nu sitter det som berget.
Lycka till!

Martin A

7

Kan det ha så dumt att det helt enkelt var tillbehör att få 3-punkt bak -67 då?
Får nog bli till att åka utan familje även denna sommar, så gör vi ett riktigt försök nästa vinte när tid finnes. Får väl ta ut rutorna o lossa innertaket o svetsa dit ett riktigt fäste tror jag.

vw typ-1 1967

8

Martin A skrev:

Jag hittade inga i vår -67:a heller! Jag gjorde så att jag borrade ett typ 13-15 mm hål och stoppade  in ett smalt plattjärn med ett gängat 7/16 hål på mitten. La liksom in det som ett ankare på insidan plåten och höll det på plats med en stark magnet medans jag gängade i bulten med fästet. Lite pilligt men nu sitter det som berget.
Lycka till!

Martin A

Lyfter här lite.
Hur "säker" känns en sådan lösning som Martin A har gjort? I ren säkerhetssynpunkt nu då alltså.
Svetsa är ju ett alternativ men kräver ju mycket mera jobb, framför allt då jag saknar både svets och förmodligen kunskap för ett sådant jobb  ICQ/ad

vw typ-1 1967

9 Senaste redigerad av michaelth (2017-11-08 12:20:04)

Som påbyggare har jag personlegen satt hundratals mutterplattor innanför tunn karosseriplåt. Det är korrekt och lagligt. Oftast satte vi plattan med ett par popnit så den inte ramlar om man lossar bältet.
Man vill ha ett visst flex i infästningen vid en krock.plåten skall bula ut sig man vill inte ha det hundra stumt.man bugger för deformation=energi upptagning. Sen e ju frågan hur säker resten av bilen är då.. Vid ev krock...
Det brukar alltid finnas något lämpligt ställe genom vilket man kan hissa upp  en platta med en bit snöre.. Om man innan borrat popnithålen sas på utsidan genom plattan så kan man hitta tillbaka. Sen klipper man snöret.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

michaelth skrev:

Som påbyggare har jag personlegen satt hundratals mutterplattor innanför tunn karosseriplåt. Det är korrekt och lagligt. Oftast satte vi plattan med ett par popnit så den inte ramlar om man lossar bältet.
Man vill ha ett visst flex i infästningen vid en krock.plåten skall bula ut sig man vill inte ha det hundra stumt.man bugger för deformation=energi upptagning. Sen e ju frågan hur säker resten av bilen är då.. Vid ev krock...
Det brukar alltid finnas något lämpligt ställe genom vilket man kan hissa upp  en platta med en bit snöre.. Om man innan borrat popnithålen sas på utsidan genom plattan så kan man hitta tillbaka. Sen klipper man snöret.

Se där ja! Då är det nog till o borra hål o prova då.
Tror det bli svårt o ”hissa up” biten från någon annanstans. Men det med Popnit var ju smart!!

vw typ-1 1967

11

En fråga till då  ICQ/ad
För att få dit en fästpunkt uppe vid rutan utan att riskera att gör för mycket overkan på innertaket, vad tror ni är smidigast eller bäst.
Ta bort sidorutorna o lyfta på innertaket från det hållet? Rutgummit är rätt dåligt ändå på dom rutorn så det gör inget för den saken. Fästpunkten sitter ju riktigt nära glaset. Hittade ett par bilder där man ser hålet.

http://forumbilder.se/GA7HB/216586ef-5697-47d3-8fb4-3371097121e1.jpeg
http://forumbilder.se/GA7HB/dd46e08b-dbfa-414f-aba6-0067f405d5af.jpeg
Eller försöka lyfta på taken ifrån bakrutan så att säga. Känns som det skulle vara svårt o sätta tillbaka det o få det snyggt så. Tips o trix mottages gärna! Inte så sugen på o paja mitt innertak!

vw typ-1 1967

12

Intressant detta. Jag har luskat lite till min 59a själv. har med en familj jag vill ha med. iaf när man ska köpa glass och köra till lokala motorträffar., inte köra långt med. Men ändå säkert.

Det är fästet vid rutramen som jag har funderat mest på men då mitt tak ser ut som bajs så kanske man kan dra loss lite och svetsa ditt en fästpunkt.

Vad är det för M stolek på de skruvhålen som bör sitta där?