1

Jag har gått och sneglat på dom kina tillverkade påhängsmotorer som funnit ett antal år tillsalu...
och nu i helgen slog jag till på ett 50 cc kit på Elmia  av en firma som heter  http://www.sandelco.se/

Har funderingar på att motorisera en cykel.. har ett par olika alternativ hojar.....
Iofs inte för tävlandet skull utan bara för lite motoriserat kul... jag är inte en tävlings människa...

Så ja vet det finns olika projekt trådar om olika påhängare på deras hemsida..
Men vad har vi här ? någon av er har ju säkert gjort dylikt??
bilder, tips... måste ju inte vara med kina maskiner... jag har en KULI påhängsmotor som någon gång skall få driva med rem... ICQ/ag

Har väl lite lömska ideer själv... ICQ/ad dvs blir ingen standard montering om man säger så... är i klämma fundera fasen nu.. ICQ/ad
Fram för små motorer... ICQ/ag
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

ICQ/ae
Bygg på en stålramad mtb, gärna en med 24" hjul blir lagom stort
Drevet på kiten är avsedda för frihjulsnav, hålet är 10 mm för litet för bromsnav
Mitt vrak under uppbyggnad
https://forum.raketsport.com/download/file.php?id=2942
Länk till ett fint byggge
https://forum.raketsport.com/viewtopic. … mp;t=20733

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-04-02 16:25:35)

Min  cykel Express som jag motorisarade 2008.
Och köpte ny CDI enhet då gnistan har slutat komma.

Ingen värsting men det har gjort 65km i nedförsbacke enligt den hyperexakta cykeldatorn :-)

Post's attachments

IMG_4418b (Medium).jpg, 327.38 kb, 1128 x 768
IMG_4418b (Medium).jpg 327.38 kb, 177 downloads since 2018-04-02 

"ljushuvud"

4

Noterade att dina armar blev åtminstone några centimeter längre då den kånkandes runt på Elmia..väl värt då det blev en tråd av det.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Tja har sett massor av bilder på dessa påhängare sittande fram mellan benen på föraren det senaste dygnet.....
Men..
min tanke är att rigga ungefär så som en KULI påhängare sitter dvs bak på sidan...
allternative ovanför bakhjulet..
kollat lite om vevhuset går att modifiera så förgasaren hamnar framåt och avgas bakåt.. behöver fyllas på med svets bla...
jamen drivningen då??få kedjan att linjera om motorn sitter på sidan... ... tja en liten extra axel med en primär och sekundär kedja..
tvist 3...
montera på en minicykel... liten smidig och lätt.. fast då får den drevas om då drevet är för ett 26 tums hjul
En tanke jag haft är framhjulsdrift... ICQ/ad

Säkert någon som säger varför inte bara bulta fast och köra... tja varför inte göra det lite roligare... Default/lol
Givetvis åker den medlevererade tanken i soporna... tycker den är skitful..
och dom som är riktigt klyftiga.. säger säkert gör garaget färdigt... men små stick imellan projekt e kul..
kollade lite på stolar till min ..... hemgjorda... men .. ja det blir kanske en annan tråd... ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

ICQ/ae
att montera motorn på sidan blir svårt pga att kedjan sitter till vänster
Funderade på denna placering på en damcykel
http://mo-ped.se/help/ilo1.jpg
Har en liten gasolflaska som kan bli tank

Eller
https://fahrradzukunft.de/bilder/09/hilfsmotor-geschichte/02.jpg

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

7

precis... fast e inne i tankar med vänd rotations riktning... hur svårt kan de vara.. för att slippa en extra axel..
eller extra axel  och vända cyl..visst det innebär svetsa i vevhuset och ändra för insugsvägarna..
jag vet inte om det kan bli fler besvär??
jag är inte feg så... e ju en billig massproducerad kina motor... Default/lol
framhjulsdriften lockar mycket..
får skriva till sandelco

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

ICQ/ae
Att vända cylidern är nog ganska lätt, alla kanaler är symmetriska dock kan förtändningen strula
Kanske flytta spolen till andra sidan?
Finnes trimmermotorer med sidofästen på lusbukten

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

9

Scrooge skrev:

ICQ/ae
dock kan förtändningen strula
Kanske flytta spolen till andra sidan?

förklara vad du menar??
menar du om jag vänder rotations riktningen på motorn. att jag skall vända den roterande delen i tänd"apparaten" ljus och tändnings spolen.. och ev spolen..
skrivit på sandelcos forum..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

ICQ/ae


https://cdn.shopify.com/s/files/1/1121/0508/products/2240_large_fcd3a4eb-d94b-4f14-8a74-3267072f4bec_large.jpg?v=1519678596

Kilspåret på rotor är inte centriskt, vilket ger x antal grader förtändning (kolvens läge när tändcykeln börjar och rotorns magnet når kanten på spolen)
Vid reverserad gång måste rotorn flyttas på axel eller induktionsspolen flyttas för att få rätt förhållande
Man får mäta och modifiera

Bild kommer härifrån
https://www.gasbike.net/

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

11 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-04-03 20:38:39)

Om du har 6 grader förtändning, och vänder på rotationsriktingen.
Så får du 6 grader efter TDC, om den funkar över huvudtaget.

Rotorn behöver bygga upp ett magnetfält som ska kollapsa 6 grader före TDC.

Om jag tänker rätt så borde man ta upp entt nytt kilspår 180 grader mittemot originalspåret.

Kul sida Gasbike
Man blir sugen på ett sånt här kit :-)

Post's attachments

gt90-engine-only-add-on.jpg, 95.28 kb, 1000 x 750
gt90-engine-only-add-on.jpg 95.28 kb, 152 downloads since 2018-04-03 

"ljushuvud"

12

Förödande roligt.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

13

pratade med sandelco, tydlign hade någon vänt på cylindern... man får porta lite.. iofs blir vevhuspackningen  lite smalare... så jag plockade av kanna och cyl och vände på skiten.. ICQ/ad  bra för att titta... skall rota runt lite och kolla efter en axel och lager.. så får vi se..
då jag vill ha cylindern lodrät får insuget moddas ..alt göras ett nytt... ICQ/ag
detta kan bli ql Default/lol
Angående tändning.. funderar vad händer om man drar av rotorn och vänder den ut och in??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Hybrid är ju modernt  ICQ/ag
Fungerar över förväntad för Solexen är så klen att den sackar i uppförsbackarna, då är det bara att hjälpa till med el. (400W) Friction drive fungerar också över förväntan.
https://i.imgur.com/3Z48fbl.png

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

15 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-04-04 06:57:34)

michaelth skrev:

pratade med sandelco, tydlign hade någon vänt på cylindern... man får porta lite.. iofs blir vevhuspackningen  lite smalare... så jag plockade av kanna och cyl och vände på skiten.. ICQ/ad  bra för att titta... skall rota runt lite och kolla efter en axel och lager.. så får vi se..
då jag vill ha cylindern lodrät får insuget moddas ..alt göras ett nytt... ICQ/ag
detta kan bli ql Default/lol
Angående tändning.. funderar vad händer om man drar av rotorn och vänder den ut och in??


På 66-80cc satsen ser det ut som urtaget är på ett helt annat ställe (mer förtändning?).
Du får väl snurra runt och kolla hur det ser ut vid magneten, en tre fyra mm för TDC.
Sen vända på magnetenheten och snurra åt andra hållet, och hoppas att der ser likadant ut :-)

Har du tänkt på att om du gör en "växellåda" med kuggdrev byts rotationsriktningen, och då kan ju den hjälpa till att flytta på utgående drev

Post's attachments

66cc-80cc-clutch-and-engine-parts.jpg, 66.56 kb, 1000 x 750
66cc-80cc-clutch-and-engine-parts.jpg 66.56 kb, 146 downloads since 2018-04-04 

"ljushuvud"

16 Senaste redigerad av michaelth (2018-04-04 08:12:38)

Hmm jo tänkt på det oxå.. Tänkte en öppen kedje transmision är enklare att få till, kuggdrev skall gärna vara i kapslad miljö..
Friktiondrive... Tja då får man börja räkna på varv osv..eller mycket "Try and error" Funderade på ett palllyfthjul i gummi som svarvas i en radie dvs ytan som skall mot däcket.. Jag funderar i många olika fronter, så alla tankar är intresanta.. Och vem vet kanske någon annan vill ner i träsket ICQ/ag
Bara mata på med tankar..som läget är nu ligger en halvt demonterad motor på bänken.. ICQ/af provar man inte så vet man inte...provade att få loss utgående drevet igår... Men verkade svårt....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Verkar som man ligger lite för dig Micke :-)
Googla på Gas bike Jack Shaft .

Fast man använder extra axeln för att kunna få fler växlar, genom att koppla motorn via ett frihjulsdrev och via Vevpartiet.

Här är en variant på hur man kan  fästa extra axeln.

https://www.youtube.com/watch?v=fLyaqF4yNnI

"ljushuvud"

18

hmm verkar användas för att kunna avvända alla växlar/drev på en mtb


inte riktigt det jag behöver... iofs fästena för en tvärgående axel det kommer jag ju få fixa...
så visst inspiration kommer jag kunna få från det...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=49961
Man kan säga att tråden mer eller mindre fortsätter i tråden ovan..

Kanske admin kan flytta denna dit?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(