151

Har ingen bild på brickan, kan se om jag hittar brickan igen nån dag.

Men minns att hålet i fjäderbrickan var helt uttänjt.

Satt lashcaps på, och mätte massor när jag gjorde gemotrim så den borde inte varit helgalen:)

Motorn fortsatte i alla fall funka men med orginaltopparma så länge jag hade kvar bilen och även efterföljande 2 ägare har kört med den.

152

Hittade min ventilfjäderbricka, den till vänster i bild är det som är uttänjd höger en som är ok.

http://forumbilder.com/images/2018/03/29/41BD3F55-3F98-4A8F-8D84-85BDD3738994.jpg

153

jag har sett det där förut. Felet uppstod när ventilstyrningen rörde sig ut så att ventilbrickan slog i styrningen. När vi tog isär hade ventilstyrnigen konstigt nog hamnat rätt igen,men jag märkte när jag knackade på den att det inte lät stumt.Där dom hade rört sig var knasterna på väg igenom. När man trimmar måste man kolla jävligt noga frigången mellan styrning och ventilbricka vid fullt lyft. Numera använder jag bara styrningar med skalle och minskar skallen innan montering. Det krävs väldigt lite itag för att knäcka ventilbrickan men om allt stämmer har jag aldig lyckats köra sönder originalet. Däremot har jag haft problem med alubrickor som mattas ut med tiden så att knastret går igenom.