Hej!
Undrar vilken olja jag ska använda på min bubbla med 1300 motor? Har nu använt 20w-50 olja nu. Är det nån skillnad på vad man ska använda sommar o vintertid?
1 2011-08-13 18:54:18 Senaste redigerad av joni1988 (2011-08-13 18:55:39)
Hej!
Undrar vilken olja jag ska använda på min bubbla med 1300 motor? Har nu använt 20w-50 olja nu.
Det funkar ypperligt med 20w-50
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Hej!
Undrar vilken olja jag ska använda på min bubbla med 1300 motor? Har nu använt 20w-50 olja nu. Är det nån skillnad på vad man ska använda sommar o vintertid?
En folkvagn behöver en olja som har minst API-klass SE. Alla oljor som du hittar i dag har högre API-klass. Biltemas, Rustas mineralolja 10W40 eller 15W40 duger alldeles utmärkt eftersom du SKA byta oljan ofta. Minst var 500:e mil.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
joni1988 skrev:Hej!
Undrar vilken olja jag ska använda på min bubbla med 1300 motor? Har nu använt 20w-50 olja nu. Är det nån skillnad på vad man ska använda sommar o vintertid?En folkvagn behöver en olja som har minst API-klass SE. Alla oljor som du hittar i dag har högre API-klass. Biltemas, Rustas mineralolja 10W40 eller 15W40 duger alldeles utmärkt eftersom du SKA byta oljan ofta. Minst var 500:e mil.
Jag skall blanda in
Om du är kär i din vw så använder du en SAE 20W-50 i godkvalitet med Mycket zink i oljan
Lager spelen är för en SAE30W olja När kronan(militären ) använde mycket vw produkter så gjorde man så på vinter tid rak SAE 10w man bytte på våren till rak SAE 30w sen körde dom max 500mil på oljan
Olja av mindre god kalitet brukar koksa efter 100-150mil (biltema )
I min värd brukar alla använda ett odspråk Olja skall köpas av en oljeproducent inte av en bensinproducent
Jag kan bara ge dig rådet snåla inte
Ps det är inte roligt att plocka i sär en vw motor som har gått på bilig pissolja
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Om du är kär i din vw så använder du en SAE 20W-50 i godkvalitet med Mycket zink i
har du något fabrikat av nämda kvalite som du gillar?? rekomenderar.. skit i konkurensen berätta.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
6 2011-08-14 11:11:09 Senaste redigerad av kee (2011-08-14 11:12:17)
Olja av mindre god kalitet brukar koksa efter 100-150mil (biltema )
//// Micke
Jag skulle vilja ta del av de tester som gjorts, sånt här intresserar mig mycket!
Såvitt jag vet har Biltema avtal med oljeproducenter (inte bensinproducenter) men det kanske inte faller inom ramen för din definition? Frågar för att jag undrar, inte för att vara påpekande.
Alltid lika spännande med dessa oljediskussioner...
Jag är helt övertygad om att det finns riktigt dåliga oljor, jättebra oljor och att det är viktigt att ha rätt sorts olja i motorn - samma sak med bränslen... men som alltid är svårigheten att veta VAD som är bra. Oftast är det väl så att stora märken inte vågar solka sitt varumärke med riktiga skitprodukter...
Jag är nog benägen att tro på att de klassificeringar som görs iallafall i viss utsträckning sätter en lägsta gräns för hur bra oljan är... Men å andra sidan så försöker jag köpa märkesolja istället för biltema, och tex till min bruksbil (en gammal SAAB 9-3 som är kinkig på oljekvalité) kör jag GM, mobil eller shell med longlifespec och har väl nån gång toppat med biltemas... MEN en viktig observation jag har gjort är att biltemas olja (syntet med longlifespec) är DYRARE än att köpa GM's egen olja hos SAAB-handlare. Likaså har jag köpt både shell helix ultra bla bla och mobil 1's bättre longlife oljor på ICA MAXI för billigare peng per liter än biltema. Sen är väl de oljorna opassande att hinka i en VW....
Till bubblan har jag handlat lite mer vadsomhelst, men försöker i förekommande fall handla på granngården som även de har priser i nivå med biltema. Finns ju även märkesoljor i storpack, typ 20l, för väldigt billiga literpriser, har man ett antal VW så är det ju inte orimligt att man gör åt det på 2-3 år? Eller delar en dunk olja med nån polare...
Så man behöver nog inte köpa rusta eller biltema bara för man vill handla billigt...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
8 2011-08-14 16:45:03 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-08-14 16:59:40)
Om du är kär i din vw så använder du en SAE 20W-50 i godkvalitet med Mycket zink i
har du något fabrikat av nämda kvalite som du gillar?? rekomenderar.. skit i konkurensen berätta..
I min värd är det Kendall som nr1 76 som nr2 Amalie som nr 3 Petro- Canada som nr4 Castrol som nr5
Nynäs som nr 6
Alla dessa oljer har en oljemolecyl som är avlång
En nordsjö olja har en molecyl som är rund (shell - statoil med flera)
Dagens oljer är framtagna för modena motorer med dagens miljö tänk
Ps Kee jag vet att du arbetar för en viss LÅGPRIS BILTILLBEHÖRS FIRMA som inte är intreserad av att betala för högsta kvalitet
Jag får den mesta infon från brofjården raff (statoil) och volvo pv
Sen är polaren öppköpt från castrol av en fransk olje jätte (elf/total/fina) för att bygga upp sverige maknaden
som har koll på det som händer i olje värden (priser och kvalitet)
PS 2 Jag har gratis olja från den franska olje tillverkaren men jag kan inte använda den till min tävlingsbil
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack som det e nu häller jag i olja i mina vw motorer.. men då buggyn bara rullat någon mil dom senaste åren och fått olje byte varje e jag inte rädd.. bussen har rullat 22.3 mil och kommer åka ut igen så omöljigt e inte att det blir ett oljebyte sen
till våren.. bruk bilarna byter jag olja och filter /tusen mil.. om det behövs eller inte..
vw motorn(boxer) e ju en gammal enkel klump som behöver oljebyten ofta,, men så var det väll förr oxå att man gjorde det.
kan tänka att pressar man ut större mängder effekt ur dom, så e det säkerligen bättre med en tjock och bra olja..
så amerikansk olja is the shit.. okey .. kommer troligen alldrig bygga någon effektstinn vw boxer.. men e intressant att veta endock.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack som det e nu häller jag i olja i mina vw motorer.. men då buggyn bara rullat någon mil dom senaste åren och fått olje byte varje e jag inte rädd.. bussen har rullat 22.3 mil och kommer åka ut igen så omöljigt e inte att det blir ett oljebyte sen
till våren.. bruk bilarna byter jag olja och filter /tusen mil.. om det behövs eller inte..
vw motorn(boxer) e ju en gammal enkel klump som behöver oljebyten ofta,, men så var det väll förr oxå att man gjorde det.
kan tänka att pressar man ut större mängder effekt ur dom, så e det säkerligen bättre med en tjock och bra olja..
så amerikansk olja is the shit.. okey .. kommer troligen alldrig bygga någon effektstinn vw boxer.. men e intressant att veta endock.
Ps om du byter olja på hösten så får du inga rost angrepp i motorn
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Har jobbat som mekaniker i 12 år och på dom åren har jag sett vad billiga oljor kan ställa till med. Biltemas olja tex levereras av Statoil men det betyder inte att det är en bra olja för det, om Biltema betalar 1 kr per liter så får dom kvalitet därefter. En bra olja kostar lite mer men det är det alltid värt. Det är likadant med oljefilter en tillverkare kan göra orginalfilter till ex VW och samtidigt göra piratfilter men med helt olika kvalitet, man får vad man betalar för.
T1 60-tal fejksoltakare, projekt. T1 -63. T1 -56
Du glömde att peta in Bel-Ray olja mellan 76:an och lågprisoljan Amalie 
PPRMicke: Intresset av att veta hur jämförelsen gått till är av helt privat karaktär. Jag har svårt att se hur en jämförelse där man kan se oljans effekter i förhållande till kvalité det är därför jag frågar. Får jag sedan en fråga på jobbet om en produkt är bra eller ej och jag tycker att den inte är ngt bra, då säger jag det, jag har inte provision. Sen är det ju väldigt intressant att veta vad man menar med "avlånga" och "runda molekyler", för en kemist låter det väldigt komiskt.
Stefan_87: Biltema bytte oljeleverantör för ett par år sedan, det är inte Statoil längre. Jag har själv inte fått veta vem som gör oljan numer, men det seglivade ryktet om att oljan kommer från statoil visar ju på hurpass omtalat Biltema är och hurpass lite man egentligen vet.
När folk frågar mig vilket märke på oljan man ska välja brukar jag svara: "Det finns ungefär lika många åsikter som det finns märken, jag kan säga vad jag tycker, men till syvende och sist är det upp till dig att bilda dig en egen uppfattning".
Du som verkar vara så om dig och kring dig Kee måste väl kunna googla upp lite av dessa saker som Micke tagit upp? Det finns mängder av jämförelser på nätet att läsa, givetvis är vissa mer vridna åt ena hållet än andra men fortfarande finns det en del tester att läsa. Det är väl inte så svårt att mäta ut tex hur mycket zink det är i en olja och de flesta som håller på med VW motorer och motorer över lag vet att zink är en viktig del av oljan. 
Tänk att man lär så länge man lever... Hade ingen aning om att det skulle vara zink i oljan och att avlånga molekyler är bättre än runda i olja till gamla vw-motorer... 
Jag använder zink tillsats till min Formel Vee.
Johannes använder använder också detta.
Kee: Det kan stämma att dom ändrat leverantör, det var något år sedan jag var på en kurs om just olja och där det kom upp. Men poängen var att även ett stort och välkänt märke kan leverera olja av moderat kvalitet. Det var Castrol som höll i kursen men dom pratade om oljor överlag, om hur oljor är uppbyggda mm. En viktig byggsten är polymerer för att det är bland annat dom som gör att oljan bibehåller viskositeten under olika temperaturer. Polymerer kan jämföras med en lång tråd som är Ihopknycklad till en boll, denna boll ändrar storlek beroende på temperatur. När oljan blir sliten går polymererna sönder (tråden går av) vilket gör att bollen inte kan anpassa sig i storlek. Detta i sin tur leder till att oljan blir för tunn = friktion (värme) och i sin tur coxad olja. Dessa polymerer är en tillsats av många som kostar pengar, ju billigare olja desto färre tillsatser och sämre kvalitet. Detta är väl kanske en av många olikheter men ändå tänkvärt när man funderar på att spara en hundring eller två genom att köpa "billigt".
T1 60-tal fejksoltakare, projekt. T1 -63. T1 -56
19 2011-08-15 19:16:53 Senaste redigerad av Svwerker (2011-08-15 19:19:42)
Det är kammen och lyftarna i våra motorer som ställer högst krav, speciellt om man kör hårda ventilfjädrar. Det verkar finnas oljor som förr har fungerat utmärkt, pga exempelvis zinktillsats, men numera inte gör det. Det är inte längre så vanligt med zinktillsats då den tagits bort av miljöskäl. Det verkar som om exempelvis Mobil1 har drabbats av detta men det finns fler exempel.
För runt 5-6 år sedan var kammar som gick ner sig efter bara 50-100 mil en väldigt het potatis i VW-världen, men luskade man lite så fanns problemet hos alla motorer med solida lyftare. Bl.a. ändrades kammarnas ämne för att råda bot på problemet.
Sen är det som en god vän sa; Det vikiga är att du har olja i motorn. 
Ali G
20 2011-08-15 19:17:32 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-08-15 20:06:54)
En syntetolja ???
Ok jag skall inte vara dum
En liten förklaring varför jag inte gillar mobil 1
Det var så här att vi tävlade med en formula 4 bil (golf motor) vi fick en massa olja när vi vann en tävling Tävlingen efter skar vevaxelen på två tappar så det var bara att slipa om den så var den tävlingen förstörd På träningen till nästa tävlingen skar en annan vevtap som tur var fanns det en ny vev att montera i den tävlingen funkadet bra kom 3a som pris fick vi mera olja när vi rev motorn var vevtapparna blå anlöpta så det var bara att slipa om två vevar till sista tävlingen hadde vi laddat upp med två motorer plus en extra vev
Nu var det bara att vinna tävlingen eller sämst trea så skulle vi vinna cupen
På träningen skulle det laddas för att bli etta i kvalet men det sketsig efter 8varv hoppade en stake ut så var den dagen förstörd
nu var det bara att byta motor (vi var griniga som F#") vi var klara vid 5tiden på morgonen
Som du fattar så började vi fatta misstankar om det var oljan men det var det bästa man kunde ha enligt reklamen
Tävlings dagen var igång efter uppvärminén kollade allt och allt var ok
Tävlingen var igång chaffören var snabb som den tog ett antal platser sen körde han som en gud när det var två varv kvar låg vi trea
och skulle köra om tvåan på sista varvet biljävel började gå sakta som fan när det var en kurva kvar stannade skiten med nöpen vev
Nu var vi riktigt griniga på motorbyggaren för vevana antingen skar eller nöp han svärsig fri från att det var fel gjort Han frågade vilken olja vi har använt och vi sa mobil 1 han blev vit i ansiktet och sa ta kontakt med olje tillverkan
Vi tog kontakt med mobil och förklarade problemet som som svar fick vi att den oljan SKALL ENDAST AVÄNDAS TILL STANDAR MOTORER
om man skulle köra racing skulle det användas en mobil racing olja som kostade 500krL (1995) för att motorena skulle hålla
Som du försår har jag lovat mig själv att ALDRIG använda det fabrikatet av olja
Mitt namn på oljan är SKÄROLJA
Nu för tiden försöker jag ta reda på allt om oljan som jag använder i dag till min tävlings bil
PS Gå in till den lokala motorrenoverare och kolla vilken olja dom säljer
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Eftersom jag tittar till jänkarforum så blir det mycket US-olja... nästa olja: Royal Purple HPS? Ska ( enligt jänkarna, vara förbannat bra för just motorer med solida luftare just pga zinket i dom... Själv har jag baraanvänt mobil1 sedan jag rev ner en motor som hade gått en sommar på statoil-olja, samma motor gick ytterligare en sommar på mobil1 och vilken skillnad! allt såg nytt ut!
"Royal Purple HPS Series motor oil is specifically formulated to maximize performance and meet the demands of high performance and modified engines. It is fortified with a high level of zinc/phosphorus anti-wear additive and Royal Purple’s proprietary Synerlec® additive technology. This unique blend enables HPS to outperform leading synthetics and conventional lubricants"
22 2011-08-17 13:00:06 Senaste redigerad av Hollywood Vampire (2011-08-17 13:54:38)
Tjackade denna på KH:s i Nypan! När jag och personalen "nördade" in på gammelbilar/motorer
så rekommenderade dem just denna Valvoline mineral tack vare att det var zink i den!

Har inte orkat läsa hela tråden men ett litet exempel på hur det kan gå med dålig olja...
alla gänghålen var sönderdragna och blocket var helt uppätit invändigt
så snåla inte med oljebyten
Från min motorrenovering 2009
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Den här ska visst funka bra. http://www.penngrade1.com/Default.aspx
Ali G
Varför mineral? Eller varför syntet?
Min motor är helt nyrenoverad... Ska inhandla olja nu, så vad säger ni?
