1

Beställde mig ett kit med shaved door poppers som jag ska ha i dörrarna.
På motorluckan hade jag tänkte ha huvlås men då kände jag inatt att jag inte riktigt vill ha dom, både stora och passa inte in, så tänkte ha dom till annat i inredningen ICQ/ab

Bagageluckan kommer jag använda original drag spaken.

Men då motorluckan är jag kluven hur jag ska lösa.
Ska inte ha original utan en clean look.
Någon som löst med shaved door poppers på motmorhuven eller annan smart lösning?
Jag har central locking kit liggande om det är något man kan utgå från annars kan jag givetvis köpa hem något kit om det finns annan lösning!

2

Nej, har aldrig fixat sådant på någon VW, däremot på en sådan där hisingstillverkad bil. Jag fixade det elektriska och litet av det mekaniska.
Jag satte sådana öppnare runt om. Bagageluckan äv väl då närmast till hands att jämföra med.
Först fixades en kraftig sådan där gashyraulisk cylinder, överdimensionerad så att den öppnade luckan själv, vill minnas den kom från en Mazda 626 kombi.
Sedan med diverse cykelvajrar och en solenoid till en startmotor ordnades så att lucklåset öppnades. Det hela manövrerades med en trådlös fjärrkontroll, som jag nu inte minns var den köptes, möjligen på Aliexpress. Förar- och passagerardörren fick en speciell fjäder i A-stolparna som knuffade upp dessa dörrar några cm då solenioden aktiverades. Dessa vet jag inte var de inköptes.
Vi fixade även två möjligheter till nödöppning utifrån utifall bilen skulle bli strömlös. Först en dold elektrisk anslutning dit man kan koppla 12 v så öppnas vänsterdörren. Sedan en dragvajer i vänster främre hjulhus som går igenom A-stolpen och in i dörren och påverkar solenoiden och mekanismen där. Denna mekanism kommer från en italiensk spårvagn..... Fungerar ännu sämre som nödöppnare i spårvagnarna.... Byttes sedan mot en moped- eller cykelvajer med plastklädd ögla i ändan.
Det knepigaste var att få gasfjädern i bakluckan att funka, flera olika provades, kan tänka mig att det blir ännu svårare på en volkwagn än på en gammal 142:a.
Innan dess hade denna bil fått en Rover aluminium V8, men det är en annan historia.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av michaelth (2018-03-20 09:13:56)

Att använda sig av solenoider är en ganska så brutal övning som gärna sliter sönder. ... Tja det mesta..
Om man istället använder sig av tex en vindrutetorkarmotor då kan man få en dragande rörelse som över en vajer kan öppna ett lås. Skicka en strömpuls till motorn den går ett varv och stannar.
Ofta får man byta ut lås mot lämpligare typ... Bear latsch lås där en liten pinne går in mellan en eller 2käftar. Dessa används oftast till dörrlås men även till olika skåp finns i många olika storlekar. Sedan en lämplig gaskolv som lyfter.. Inte alltid lätt med nya konstruktionen men vem behöver det ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

michaelth skrev:

Att använda sig av solenoider är en ganska så brutal övning som gärna sliter sönder. ... Tja det mesta..
Om man istället använder sig av tex en vindrutetorkarmotor då kan man få en dragande rörelse som över en vajer kan öppna ett lås. Skicka en strömpuls till motorn den går ett varv och stannar.
Ofta får man byta ut lås mot lämpligare typ... Bear latsch lås där en liten pinne går in mellan en eller 2käftar. Dessa används oftast till dörrlås men även till olika skåp finns i många olika storlekar. Sedan en lämplig gaskolv som lyfter.. Inte alltid lätt med nya konstruktionen men vem behöver det ICQ/ad

Ägaren till 142:an hade litet mindre solenoider än dem vi har på våra gamla startmotorer (han jobbar på ett företag som servar åkgräsklippare och liknande hushållsmaskiner). Men inte för ty, dom är brutala, något mindre brutala om man fäster en fjäder mellan solenoiden och låskolven eller vajern.
I dörrarna monterades dom med en gummiplatta mellan godset och solenoiden, då blev det litet tystare.
Men du har rätt, en elmotor är bättre, torkarmotorer tar upp mer plats, kan ju funka till en motorrumslucka, men inte i en dörr.
Sedan, som redan nämnts finns det färdiga kitt att köpa, nånstans, jag vet inte var.
I nyare fordon har jag sett pneumatiska eller vacuumdrivna samt med sådana som drivs av ett elektriskt ställdon, akutator? heter det så? en motor som är växlad så den gör en linjär rörelse.

Sedan kan man öppna dörrar och luckor med dynamit också, funkar bra, blir dessvärre litet ostädat efteråt, och kan under vissa betingelser orsaka hörselskador, så var försiktig med just den metoden! ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Default/smile skrev:

På motorluckan hade jag tänkte ha huvlås men då kände jag inatt att jag inte riktigt vill ha dom, både stora och passa inte in, så tänkte ha dom till annat i inredningen ICQ/ab

Någon som löst med shaved door poppers på motmorhuven eller annan smart lösning?
Jag har central locking kit liggande om det är något man kan utgå från annars kan jag givetvis köpa hem något kit om det finns annan lösning!

Kan du inte ta bakluckelåset från en typ 3 fastback? De öppnas ju med vajer innifrån. Dra den sen manuellt eller med någon motor/solenoid, men om du får in draganordningen under baksätet så funkar det kanske bra som nödöppnare också ifall elen inte klickar.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

6

David, Luleå skrev:
Default/smile skrev:

Kan du inte ta bakluckelåset från en typ 3 fastback? De öppnas ju med vajer innifrån. Dra den sen manuellt eller med någon motor/solenoid, men om du får in draganordningen under baksätet så funkar det kanske bra som nödöppnare också ifall elen inte klickar.

Finns någon som kan fixa bild på det? ICQ/ab

7

Exakt vad vill du ha bild på? Ett lås?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

michaelth skrev:

Exakt vad vill du ha bild på? Ett lås?

Citerade honoms inlägg.
En bild hur det låset ser ut ICQ/ab
Hur det sitter fast osv