michaelth skrev:Att använda sig av solenoider är en ganska så brutal övning som gärna sliter sönder. ... Tja det mesta..
Om man istället använder sig av tex en vindrutetorkarmotor då kan man få en dragande rörelse som över en vajer kan öppna ett lås. Skicka en strömpuls till motorn den går ett varv och stannar.
Ofta får man byta ut lås mot lämpligare typ... Bear latsch lås där en liten pinne går in mellan en eller 2käftar. Dessa används oftast till dörrlås men även till olika skåp finns i många olika storlekar. Sedan en lämplig gaskolv som lyfter.. Inte alltid lätt med nya konstruktionen men vem behöver det 
Ägaren till 142:an hade litet mindre solenoider än dem vi har på våra gamla startmotorer (han jobbar på ett företag som servar åkgräsklippare och liknande hushållsmaskiner). Men inte för ty, dom är brutala, något mindre brutala om man fäster en fjäder mellan solenoiden och låskolven eller vajern.
I dörrarna monterades dom med en gummiplatta mellan godset och solenoiden, då blev det litet tystare.
Men du har rätt, en elmotor är bättre, torkarmotorer tar upp mer plats, kan ju funka till en motorrumslucka, men inte i en dörr.
Sedan, som redan nämnts finns det färdiga kitt att köpa, nånstans, jag vet inte var.
I nyare fordon har jag sett pneumatiska eller vacuumdrivna samt med sådana som drivs av ett elektriskt ställdon, akutator? heter det så? en motor som är växlad så den gör en linjär rörelse.
Sedan kan man öppna dörrar och luckor med dynamit också, funkar bra, blir dessvärre litet ostädat efteråt, och kan under vissa betingelser orsaka hörselskador, så var försiktig med just den metoden! 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."