Varför vill du ha EV1 med samma spridarbils som original?
Jag kommer att sätta EV6 (evo6) med 4 bränslehål.
Det ska visst finnas anslutningar för slang till spridare med o-ring. (Men jag bygger fuel rail. )
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Belindas nya kläder -74 camper
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Varför vill du ha EV1 med samma spridarbils som original?
Jag kommer att sätta EV6 (evo6) med 4 bränslehål.
Det ska visst finnas anslutningar för slang till spridare med o-ring. (Men jag bygger fuel rail. )
Ja, det är kanske lite omodernt med EV1 egentligen. Tanken är att använda de gamla hålen för spridarna i insuget. Då måste de vara EV1. Men jag är öppen för förslag. Den bästa lösningen vore nog egentligen att svarva en adapter för modernare spridare, som passa i EV1-hålen. Då skulle man dessutom kunna bygga in fäste för en ny fuel rail, i denna adapter.
Du får väldigt gärna posta lite bilder på hur du ha tänkt. Jag tar gärna emot inspiration!
Det finns ju spridarfästen som inte kräver fuel rail, men som då måste svetsas på insuget. Om du vill få dit modernare spridare, alltså...
http://forums.vwvortex.com/showthread.p … ling-setup
https://www.diyautotune.com/product/wel … injectors/
Nu gjorde jag ju en miss i planeringen och bilen står bakom en 2 meters plogvall hos Bubbalobill, men när jag tagit tag i det och fått fram den ska jag mäta.
Men som jag läst på så har väl både ev1 och ev6 spridarna samma 14mm oring mot topp och rail. Så för att få in dem i std insuget är det ju samma jobb. Jag tänker mig svetsa två skarvmuttrar mellan spridarna son jag spänner fuelrailen mot. Kändes lättare än att hitta med slanganslutningar.
Om du kollar på länken till DIY AutoTune så framgår det att den hållaren passar både EV1 och EV6 med 14 mm O-ring. Så ja, det är lika.
Hur hade du tänkt montera ev1 med slanganslutningen i insuget?
Bra! fin buss!
Nu är det mycket att svara på här. Jag tror att jag skriver en liten text som kanske gör det tydligt.
Jag kikade på att hitta EV1-spridare med slanganslutning. Precis som det är i original. Då hade jag tänkt att använda den fuel rail som satt i original. Men att hitta sådana spridare är inte lätt, dessutom är det ganska omoderna. Det finns som David skriver, adaptrar, men det vågar jag inte riktigt lita på. Det känns för osäkert. Vi är ju alla rädda för bränsleläckor.
Så planen nu blir nog att ordna en fuel rail, jag med. Det går ju ganska lätt att få till ett litet fäste på insuget. Det finns bra med plats för att McGuyvera ihop något =O)
Jag var faktiskt en sväng på skroten idag och hittade en fuel rail från en Opel. Den hade rätt avstånd mellan spridarna och inte några anslutningar som måste blockas. Det jag behöver göra är att kapa bort halva railen, täta det hålet och klura ut vad det är för anslutning på nippeln som sitter där nu. Eventuellt skaffar jag en en till rail, så slipper jag löda/svetsa dit några anslutningar alls.
Så här ser den ut.
Är det inte enklare med två dubbla Weber förgasare typ 40mm? 1974 har alla T2 haft förgasare din motor kommer från en senare modell.
Jo, kanske. Men jag är dålig på förgasare och bättre på elektronik. Dessutom vill jag ha de fördelar som en modernare insprutning ger. T.ex mycket större möjlighet att anpassa bränsle och tändning. Så är det ju roligt också! Det är väl därför vi håller på med dessa gamla bilar. 
3D-skrivaren här hemma har fått blanda sig i bygget. Jag har designat och printat en adapter för att sätta EV6-spridarna i de gamla fästena. Jag har testa lite olika designer och olika material. Formen är mer eller mindre spikad nu. Adaptern består av två halvor, en nedre som sitter i det gamla fästet och en övre som håller spridaren. Jag tror att jag kommer att köra TPE (material med lite flex) som den nedre halva och hård PETG (nästan samma material som PET-flaska) i den övre halvan.
Så här ser prototyperna ut.
Häftigt
nu börjar det bli spännande.
Den undre delen, sitter den under originalklämman? Kan du visa en "sprängd" uppläggning av delarna?
En fundering bara. Varför håller du dem inte på plats enbart med fuel railen?
Tittar på sista bilden. Om du sätter ett plattjärn mellan bultarna i insuget där klämringarna sitter idag. Sen skruvar du fast fästet från din fuelrail i den. Behöver du då någon annan fastsättning av spridarna?
Nu så David, ska jag svara lite bättre på din fråga.
Som alla andra VW-ägare, är jag rädd för bränsleläckage. Det hade kanske gått att skruva ned dem med fuel railen, men det är lite lurigt att få till fästet bra på båda sidor om röret. Det krävs ju att jag drar det helt rakt ned mot spridarna, för att det inte ska vilja dra sig uppåt eller nedåt. Så jag tänkte att det blir en lättare lösning att hålla spridarna ordentligt på plats, då får jag inte lika stora krav på hur fuel railen måste sitta.
Jag postade montering och delarna upplagda i den ordning de sitter, på min Instagram. Här är länken. https://www.instagram.com/p/Bgp-ywmgRQm … =ecobusswe
Nu är det mycket att svara på här. Jag tror att jag skriver en liten text som kanske gör det tydligt.
Jag kikade på att hitta EV1-spridare med slanganslutning. Precis som det är i original. Då hade jag tänkt att använda den fuel rail som satt i original. Men att hitta sådana spridare är inte lätt, dessutom är det ganska omoderna. Det finns som David skriver, adaptrar, men det vågar jag inte riktigt lita på. Det känns för osäkert. Vi är ju alla rädda för bränsleläckor.
Så planen nu blir nog att ordna en fuel rail, jag med. Det går ju ganska lätt att få till ett litet fäste på insuget. Det finns bra med plats för att McGuyvera ihop något =O)
Jag var faktiskt en sväng på skroten idag och hittade en fuel rail från en Opel. Den hade rätt avstånd mellan spridarna och inte några anslutningar som måste blockas. Det jag behöver göra är att kapa bort halva railen, täta det hålet och klura ut vad det är för anslutning på nippeln som sitter där nu. Eventuellt skaffar jag en en till rail, så slipper jag löda/svetsa dit några anslutningar alls.
Så här ser den ut.
Kul bygge Jag tänker på fuelraillsen kan du inte kapa den på mitten o sedan använde en skäringskoppling o sedan en lämplig pressad slang över till andra sidan där du gör likadant
Jag kan hjälpa dig med inköp på hydroscand i Biskopsgårdensindustriområde om du vill ( din bilden kom inte med )
Jag har ett par typ-4 insug med påsvetsade spridarhållare, kan det kanske vara något?
Insug_typ_4
Crankshark
Kul att följa ditt projekt.
GuruX skrev:Nu är det mycket att svara på här. Jag tror att jag skriver en liten text som kanske gör det tydligt.
Jag kikade på att hitta EV1-spridare med slanganslutning. Precis som det är i original. Då hade jag tänkt att använda den fuel rail som satt i original. Men att hitta sådana spridare är inte lätt, dessutom är det ganska omoderna. Det finns som David skriver, adaptrar, men det vågar jag inte riktigt lita på. Det känns för osäkert. Vi är ju alla rädda för bränsleläckor.
Så planen nu blir nog att ordna en fuel rail, jag med. Det går ju ganska lätt att få till ett litet fäste på insuget. Det finns bra med plats för att McGuyvera ihop något =O)
Jag var faktiskt en sväng på skroten idag och hittade en fuel rail från en Opel. Den hade rätt avstånd mellan spridarna och inte några anslutningar som måste blockas. Det jag behöver göra är att kapa bort halva railen, täta det hålet och klura ut vad det är för anslutning på nippeln som sitter där nu. Eventuellt skaffar jag en en till rail, så slipper jag löda/svetsa dit några anslutningar alls.
Så här ser den ut.Kul bygge Jag tänker på fuelraillsen kan du inte kapa den på mitten o sedan använde en skäringskoppling o sedan en lämplig pressad slang över till andra sidan där du gör likadant
Jag kan hjälpa dig med inköp på hydroscand i Biskopsgårdensindustriområde om du vill ( din bilden kom inte med )
Det är inte alls omöjligt att jag kommer förbi Hydroscand för lite hjälp. Du jobbar där om jag förstår det rätt?
Min första tanke var att kapa fuel railen på mitten. För säkerhets skull så skaffade jag mig två st. De var ju inte så dyra på skroten. Eftersom att jag bygger allt med AN6-ledning, så tänkte jag även anpassa fuel railsen till AN6. Jag har ett gäng JIC 3/8 (samma anslutning som AN6) som jag hade tänkt att silverlöda på railsen. Men ditt inlägg får mig att tänka till lite. Finns det en skärringskoppling i JIC? Ytterdiametern på railen är 10 mm ganska så exakt. På andra railen sitter det redan an anslutning, se bilderna. Ytterdiametern på gängan är 15,8mm. Här vore det fint med en adapter till AN6/JIC 3/8. Jag är lite osäker på vad det är för koppling som sitter på fuel railen nu, du får gärna hjälpa till att identifiera den.
Jag har ett par typ-4 insug med påsvetsade spridarhållare, kan det kanske vara något?
Det var väldigt fina insug! Jag har redan löst min montering av spridare på de gamla insugen, men tack ändå!
Crankshark
![]()
Kul att följa ditt projekt.
Tack så mycket! Det kan kanske bli en T-shirt i framtiden 
Nej jag jobbar inte där men kan hjälpa dig med inköp på Hydrocand
Om ni tänker bränsleslang och hydroscand får jag höja ett varningens finger.
Polarens nyligen ihopbyggda Alfa höll på att inte existera längre förra helgen då den nyinköpta bränsleslangen från hydroscand vittrade sönder efter bara en månads användning och kastade ut all bensin över motorn och vägbanan! 
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Belindas nya kläder -74 camper
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.