1

Sitter här hemma på min kammare och funderar nu igen.  ICQ/ab  Tänkte liva upp forumet lite genom att dela med mig av mina tankar.

Jag inser nu det oundvikliga i att jag måste reparera en hel del i den bakre regionen under min pickup. Tanken är ur, ramen är lagad och tvärbalken ska bytas ut. Jag är ingen topnotch-svetsare, men jag försöker hela tiden göra så gott jag kan och bli bättre med erfarenheten.

I detta projekt ingår även lastrumsgolvet. Den frågan har varit uppe i en tidigare tråd, men jag låter avsiktligen bli att lyfta den då jag nu har en annan utgångspunkt.

Jag vill således byta hela golvet, utan att byta alltför mycket runt omkring. Skiljeväggen mellan tank och lastkista är ju ett problem och jag är osäker på om en hel golvhalva ens går in i lastkistans öppning? En okej kompromiss skulle kunna vara att dela upp golvet i bitar, framför respektive bakom skiljeväggen.

Hur ser ni på det hela? Finns det ett smidigt sätt att plocka bort skiljeväggen, eller är det lämpligare att helt sonika dela på golvet? Jag är inte ens säker på om jag vill/vågar investera i ett korrekt pickupgolv (KlassicFab), utan tänker spara lite huvudbry och stålar genom att modda ett bussgolv, är det dumt?

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

Måste städa garaget först.

2

Har inte haft pickup som lagats så det vet jag inte så mycket om men smidigast och bäst är nog att försiktigt demontera skiljeväggen.
När det gäller själva golvet skulle jag inte tveka utan sätta in rätt golv för modellen även om det kanske innebär vissa förseningar, kostnader etc.
ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1950, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2004

3

Exakt den där operationen har jag framför mig med, så jag följer denna tråd med intresse!  ICQ/af  Vilket århundrade som helst..  ICQ/ad

Hur pass stor operation är det att få ett bussgolv att passa då?

4

Jag tog ett fulgolv i Marchallen.
Hade ingen mellanvägg för tanken.
Jag fick kapa bort biten med byxan, och reparera separat och svetsa tillbaka, sen joxade jag in fulgolvet i sina 4 delar.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Håller på att färdigställa en pickis nu, den fick fulgolv lite justeringar behövdes i ytterkanterna men inga jättestora jobb.
Med skiljevägg till tank borta fick jag in golvhalvorna genom lastrumsluckan.
Inget vidare att ligga i lastutrymmet och svetsa och slipa dock.

6 Senaste redigerad av kee (2018-03-09 21:30:05)

Tack för alla bra svar. Jag vet ju att det här forumet är bra, men att få så bra respons på en gång är ju bara för fint. Tack igen. ICQ/ab

Några tankar kring svaren:

Häsä: Jag tittade lite snabbt nu senast när jag tog ut tanken, jag tror inte det är så lätt att demontera skiljeväggen utan fula skador i endera chassi eller vägg. Men jag ska kolla igen mer noggrannt och om någon sett eller gjort detta, så är det intressant att veta hur man går till väga. Lars T?

Mogge: Jag blir bra nyfiken på vad "kapa bort biten med byxan" betyder. Sparkade du in väggen? ICQ/ae

Det finns ett "cirkelproblem" med den här typen av arbeten. Allteftersom arbetet fortgår blir man lite bättre och noggrannare för varje steg. Jag har redan kapat bort ett par gamla lagningar jag gjorde för tiotalet år sen, som jag inte alls hade varit nöjd med idag. Risken finns, att med en väldig hög ribba, att man efter ett tag vill göra om de första bitarna i projektet när man ser på jobbet med mer vältränade ögon. Det spårar med andra ord väldigt lätt ur.

Det här projektet är redan säkert tre-fyra gånger så omfattande som jag initialt trodde efter mina besiktningsanmärkningar 2016, jag är bara glad att jag har ett relativt bra utgångsobjekt så att jag kan behålla de mesta av vagnen intakt. Det blir ändå mycket jobb och stora kostnader. Ny kabelstam, eller reparera/bygga själv? största plåtbiten, eller lappa och skarva? Bygga eget eller köpa färdigt? Hela tiden får man försöka göra kompromisser, det gäller bara att kompromissen känns välavvägd. Om man lappar kabelhärvan, istället för att byta ut, kanske det är okej med uppkapat bussgolv och egentillverkade tankfästen? Lite "en kedja är inte starkare än sin svagaste länk".

Men jag ska ta mig några till funderare kring valet av golv. Det är faktiskt inte så mycket dyrare med ett korrekt pickupgolv, för de tunnaste reprobitarna till buss, känns "sådär". Däremot de lite bättre bussgolven skulle kunna vara ok, men då är prisskillnaden inte så stor längre. Rekommendationer på fabrikat av golv tas tacksamt emot. ICQ/ab

7

Jag hade en NOS höger golvhalva som låg och skräpade som jag valde att offra på detta bygge, så jag valde att köpa ett WolfsburgWest vänster golv till detta.
Och jag blev förvånad att det var så bra passform på det, passar perfekt mot originalet faktiskt, och måtten är exakt lika.

Nu var båda halvorna för buss, men eftersom pressningen i grund och botten är lika så är det bara att anpassa diverse urtag och lappa igen de som inte ska va på en pickup och vise versa.
Du har säker så pass mycket kvar av ditt golv så att du kan se å mäta hur och var du behöver modda golvet.

När det gäller mellanväggen till tankutrymmet så tror jag nog att den del som är mot golvet bara sitter med ett fåtal gas svetsar och sedan tätat med kitt ner mot rillorna i golvet, så med lite försiktighet så borde det gå att lossa och ta bort för att kunna återanvända med några få reparationer. Men annars så finns dessa delar att köpa färdiga hos Klassicfab.
Och precis som Lars T skriver så går det att baxa in golvet genom sidolastluckan ICQ/ab

Och än en gång, du är mer än VWälkommen på ett studiebesök ICQ/ab Är ju trots allt en del att ta hänsyn till och bra att veta hur det ska se ut. Funkar givetvis vilken dag i veckan som helst, är ju inte låst till mina meckarkvällar på någe vis.
För visst hade du stuga utanför Heby? ca 15 min resa till mig.

Post's attachments

2015-12-17 23.03.56.jpg, 139.42 kb, 800 x 450
2015-12-17 23.03.56.jpg 139.42 kb, 17 downloads since 2018-03-09 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56

8

Tack för det utförliga svaret Bengt och bilden var rätt talande. Förfarandet klarnar mer för varje inlägg, vad bra att jag postade den här tråden! Jag antar uppmaningen att ses en kväll hos dig för lite ytterligare klargöranden. Sala är nästgårds, klart jag vill se hur det går för dig. Vi kan ta detaljerna på PM.

Men jag börjar så sakteliga kunna lägga ihop pusslet nu, förutom att allt ska göras rätt, ska det även göras i rätt ordning. Bra idé att behålla originalbitarna för att kunna malla av eventuella skillnader. Tänker att problemet med mellanväggen är att det inte räcker med att bara lossa den nedtill, utan även en bit upp för att kunna snitsla in golvet under den. Känns spontant lite "tricky" men jag får undersöka närmare nästa helg. (strandad i stan)  ICQ/ad

9

Du borrar loss punktsvetsarna för mittre stolpe uppe vid tvärbalken så du får loss hela. 
Mitt golv var så rostigt så det var inga bekymmer att få loss det där nere.

10 Senaste redigerad av kee (2018-03-12 18:41:17)

Den kan ju ändå inte bara sitta fast i mitten upptill? Känns som att den måste sitta fast längs karossidorna också?

Jag får ta en titt på detta i helgen som sagt, hur knepigt det blir att få loss den nertill beror ju på om det är en utriggare/balk inunder golvet, annars är det bara att dra två parallella snitt i golvet på var sin sida om väggen. Mitt golv är rostigt, men inte så rostigt just där, så det lär inte fara förperforerat...  ICQ/ae

Men det låter iaf som att de allra flesta är inne på spåret att ta bort mellanväggen och inte att kapa upp golvet i främre och bakre sektioner. Kanske är svårare än jag tror att få det riktigt bra?

11

Är ju inte helt lätt å komma åt genom hålen in till tanken.
Går något av det nuvarande golvet att rädda?
Om det inte är så dåligt just under vid tanken kan du hju alltid skarva vid nästkommande h-profil.
Vill minnas att väggen sitter fastpunktad i golvet.
Sen sitter den la fast på ”vanliga” buss ställen.
Buss golvet skiljer sig me tanke på tanken. ICQ/ab
Kör hårt, många alternativ nu. Men det blir nog kanon när du bestämt dig.

Tomato Potato
Dyslexiker..

12

Tack för dina tankar och att du delar med dig. ICQ/ab

Det blir inte en helt lustig operation att krypa in under flaket och kapa och svetsa, men jag är beredd att axla manteln. Det kommer ju trots allt bli enklare att reparera balkarna om man kan jobba från två håll och golvet är bitvis "försvunnet" kring bakre hjulhusen, den främre halvmetern av golvet är redan bortkapat och det är ruttet längs trösklarna också. Så att byta ut hela golvet är enda alternativet.

Om det bara är tankens bränsleledningsanslutnings urtag och tankbandens fästen som saknas på bussgolvet för full funktion så ska jag överväga bussgolvet. Tänker nog vara så modig att jag vågar kompromissa tankbandsfästena genom att tillverka egna.

Jag börjar inse att det nog dröjer ett tag innan golvläggning; mycket att göra på chassiet inunder, sen tänkte jag försöka få igång westyn till sommaren. Har varit busslös för länge nu. ICQ/ab

13 Senaste redigerad av kee (2018-04-16 18:28:27)

Lyfter denna tråd igen då arbetet fortsätter.

Mellanväggen är ur, den är punktad i toppen på varje rilla, med fyra punkter vid "läpparna" längst ut på vardera sida, samt med ett gäng punkter uppe i mitten. Det var rätt mycket borrande och knackande innan jag fick loss den.

Just detta föranleder detta inlägg. Nu när jag börjat att kapa ur golvet kommer jag fram till att det verkar sitta med långt många fler punkter än jag trott och det är mödosamt att få loss det och för att underlätta har jag kapat loss några småbitar för att pröva mig fram:

Två punkter per rilla vid hattprofilen (spåren efter mellanväggen syns i bakgrunden):
https://cdn-06.minfil.org/W3mdgfeab0/4366d870-1523899497/20180416_150719.jpg

Hur föreslår ni att jag bäst fortsätter det här? Är det idogt arbete som är lösningen, eller har ni något tips som förenklar arbetet? Jag ska börja med att skaffa några bättre borrar och det underlättar nog mycket. 

Men brukar ni slita/hugga loss smådelar, eller tjänar man något på att försöka få loss lite större bitar? Jag tänker framförallt för att ha som ev mall, vid modifiering av framtida golv. Genom att kapa bort mindre bitar ökar ju åtkomligheten allteftersom  och det blir lättare att fortsätta. Mycket av golvplåten är i så dåligt skick att den går sönder när man försöker knacka loss den.

Jag har använt tryckluftsdriven mejselhammare och den underlättar ju mycket, speciellt i dessa trånga utrymmen. Men det finns kanske andra knep eller verktyg jag inte prövat?

14

Hittade ingen bättre bild, men här ser du mina hemgjorda tankband i rostfritt.
Kolla min tråd om min pickis hittar du en bättre bild i början.
Tankkonsollerna är för övrigt hattprofiler som är lite bankade.

Post's attachments

006.JPG, 390.6 kb, 1024 x 768
006.JPG 390.6 kb, 15 downloads since 2018-04-16 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

Intressant inlägg, jag har en bra bit kvar innan just tankmonteringen är mitt problem, men det var intressant att se ditt golv. ICQ/ab Många punkter blir det. Ser ut som att du har MIG:at, själv hade jag också tänkt köra MIG:en, men rackarns vad mycket borrande det blir.

Det blir till att stålsätta sig då, borra, borra, borra, knacka, borra, knacka, kapa, knacka, borra, knacka, slipa... ICQ/ad