1 Senaste redigerad av majesty (2018-03-11 09:57:54)

Jag har problem med att motorn fylls med bensin, och därmed cylindrarna med resultat att det inte går att få runt motorn.

Jag har lagt hur mycket tid som helst på dom där *#@!+= förgasarna.

Det är alltså solex dubbla pdsit 32-34 till typ4 vi pratar om. Sist så stod faktiskt bussen i kraftigt lut med nosen längst ner, sä tanken kom än högre upp.

När jag blåser i soppaslangen med förgasarna ihopmonterade så håller nålventilerna tätt, samt har noggrant justerat in flottörnivån. På bänken har dom hållt tätt.

Soppapumpan ger ett tryck på ca 0,3

Kan man montera nån sorts backventil?

2

Soppa trycket SKALL vara 0.19 som max
Du har vel satt dit en elpump  utan reglator.

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Soppatrycket*

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

4

Om du hade använt sökfunktionen på det här forumet hade du inte behövt fylla motorn med bensin. Jag skrev bränsletryck Solex och fick upp en tråd som hade svar på dina frågor. De flesta problem som dyker upp med våra bilar är inte nya eller särskilt ovanliga utan det finns nästan alltid trådar där frågan redan har avhandlats. Det finns även en tråd på nätet om hur man ställer in dubbla solex på din motor och vad som kan vara fel. Jag började med VW på sent sjutital och då fick man gå till biblioteket och söka och läsa en himla massa verkstadshandböcker. Kunskap sitter aldrig ivägen genom livet så tag vara på all info som finns gratis. Jo jag är en gammal grinig gubbe som har ledsnat på att svara på samma frågor år ut och år in. Snart kommer de första vårtecknen på det här forumet, min motor går inte bra ,vad kan det vara för fel?

5

Hellberg skrev:
PPRMicke skrev:

Soppatrycket*

Ja soppa tryck 
Det är bara raggar förgasare som har högttryck

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6 Senaste redigerad av majesty (2018-03-11 22:32:46)

Hans Landelius skrev:

Om du hade använt sökfunktionen på det här forumet hade du inte behövt fylla motorn med bensin. Jag skrev bränsletryck Solex och fick upp en tråd som hade svar på dina frågor. De flesta problem som dyker upp med våra bilar är inte nya eller särskilt ovanliga utan det finns nästan alltid trådar där frågan redan har avhandlats. Det finns även en tråd på nätet om hur man ställer in dubbla solex på din motor och vad som kan vara fel. Jag började med VW på sent sjutital och då fick man gå till biblioteket och söka och läsa en himla massa verkstadshandböcker. Kunskap sitter aldrig ivägen genom livet så tag vara på all info som finns gratis. Jo jag är en gammal grinig gubbe som har ledsnat på att svara på samma frågor år ut och år in. Snart kommer de första vårtecknen på det här forumet, min motor går inte bra ,vad kan det vara för fel?

Grinig gubbe med mycket energi! Skriva hela den texten istället för att länka till tråden ICQ/ag Jag gjorde faktiskt en sökning först.

Sökte nu på orden du skrev, hittadr min tråd samt en till, men kunde inte hitta någon hjälpsam information i den. Vad var drt för något du hittade?

7

I tråden en till som du skrev stod det längre ner uppgifter om soppatryck men man var tvungen att läsa inlägg längre ner i tråden. För att få bra svar bör man berätta så många fakta som möjligt om motorn och bilen i fråga. tex storlek motor från vilket år vilken soppapump jag har är motorn renoverad har den gått bra tidigare, om så vad har ändrats. Du fick tips på saker att kolla i den här tråden men har inte orkat informera om vilken pump du har. 0.3 är det hektopascal eller psi eller bar. Om du har fyllt upp hela motorn med bensin och vridit på startnyckeln kan man till och med kröka stakar. Du bör tömma ut oljan och byta till ny när du hittar felet.

8

PPRMicke skrev:
Hellberg skrev:
PPRMicke skrev:

Soppatrycket*

Ja soppa tryck 

Raggarförgasare*

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-03-12 14:47:19)

Hellberg skrev:
PPRMicke skrev:
Hellberg skrev:

Soppatrycket*

Ja soppa tryck 

Raggarförgasare*

holly/carter/  = 7 psi = 0.30 bar
Det finns inga euro förgasare som har mer tryck är 0.20 bar/kg som max  för dom skall funka bra  Ta delorto som har 0.15 som max tryck  samma med japps förgasare
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
Hellberg skrev:
PPRMicke skrev:

Ja soppa tryck 

Raggarförgasare*

Det finns inga euro förgasare som har mer tryck är 0.20 bar/kg som max  för dom skall funka bra  Ta delorto som har 0.15 som max tryck  samma med japps förgasare
/// Micke

Euroförgasare*

11

Hellberg skrev:
PPRMicke skrev:
Hellberg skrev:

Raggarförgasare*

/// Micke

Euroförgasare*

Men ärligt, har du inget viktigare för dig än att sitta och anmärka på särskrivningar?

12

Jag sökte på Google och hittade flera engelska sidor som beskrev alla funktioner och hur man ställer in 32-34 pdsitförgasare bla,ratwell.

13

C.Frisk skrev:
Hellberg skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Euroförgasare*

Men ärligt, har du inget viktigare för dig än att sitta och anmärka på särskrivningar?

Får hålla med c frisk.Vad f händer ?

14

hasse skrev:
C.Frisk skrev:
Hellberg skrev:

Euroförgasare*

Får hålla med c frisk.Vad f händer ?

Inga jävla pekpinnar på stavning. Det här är inget rättstavnings forum.
Jag är glad att motorgurus som Micke och Landelius delar med sig av sin kunskap.
Känns inte som Hellberg detta Default/hmm

Bubbla -62

15 Senaste redigerad av Hellberg (2018-03-12 22:25:24)

jo t.om jag kan störa mig på särskrivningar  ICQ/ab

nu vart ju detta jävligt off topic

16 Senaste redigerad av majesty (2018-03-12 22:58:00)

Tro mig jag har säkert lagt 20h på att läsa om just dom här förgasarna, så info om själva förgasarna behöver jag inte, utan det är om man kan sätta nån form av ventil så att dom inte flödar när den står förvarad. Det är alltså inte när den är igång som det är ett problem utan när den är avstängd. Borde trycket på pumpen ha nån inverkan på det?

0,3 bara var inte nån exakt siffra utan det låg nånstans därikring när vi testade.

Har dom ens sålts med elektrisk pump och dubbelförgasare från början?

Min pump kommer från biltema, men dom verkar ha slutat sälja den nu. Men som sagt soppatrycket från pumpen borde väl inte spela någon roll när pumpen är avstängd över natten?

17

Om det är en 1700 så hade den en mekanisk pump under ettans cylinder. Om det rinner in när motorn är avstängd så har du felaktiga nålventiler. Skruva bort förgasarna och lägg dom på sidan av motorn med motorn avstängd så ser du om det rinner genom förgasarna ner i motorn. Det kanske inte är båda förgasarna som läcker.

18 Senaste redigerad av majesty (2018-03-13 09:33:31)

Hans Landelius skrev:

Om det är en 1700 så hade den en mekanisk pump under ettans cylinder. Om det rinner in när motorn är avstängd så har du felaktiga nålventiler. Skruva bort förgasarna och lägg dom på sidan av motorn med motorn avstängd så ser du om det rinner genom förgasarna ner i motorn. Det kanske inte är båda förgasarna som läcker.

Det går inte att blåsa igenom ventilerna. Flottörnivån är också korrekt. Det är det som är skumt.

Soppapumpen är lite skum den med, den går hela tiden, den jobbar inte upp sitt tryck och sedan stänger. Låter väldigt högt gör den med.

19

Har du elchoken inkopplad? Isf, ta bort den! Den kan vara en bidragande orsak till att soppan går in i motorn där den inte hör hemma, dvs vevhuset. Många typ 3 motorer med dubbla PDSITer skar i vevlagren pga att soppan spädde ut oljan med haveri som följd.
Annars är det nog läge som skrivs ovan att kolla soppatrycket. Montera en mekanisk originalpump, de räcker långt.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

20

Att du innte kan blåsa igenom nålventilen är ju inte så konstigt, du kommer knappt upp i 0,2 barg, vad mätte du bränsletrycket med?jag är ganska så säker på att du har läckande nålventil, lägg dig på 0,15 Barg så kommer det nog att fungera bra.

Anders

21 Senaste redigerad av majesty (2018-03-13 12:22:32)

Choken är inkopplad ja, skulle det n kunna påverka det alltså, hmm. Jag hoppas verkligen inte att mina lager har tagit skada än, har renoverat motorn nyligen för nånstans mellan 20-25k ICQ/ac

22

rättstavningsforum

23

Läs denna tråd på Samba - särskilt inlägg nummer 5.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=671540

24 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-03-13 16:07:30)

Ett tips
På det företaget som du köpte pumpen har en test mätare för vacum och bränsle tryck
PS biltemas pumpar är minsta tryck på 0.3 bar dom sista 20 åren  Dom behöver en BTR för dom skall funka bra på en solex förgasare
En annan sak är att en nålventil bör bytas efter 3000 mil enligt vws verkstadbok om bränsle ( det gjordes på servicen
Om du har så högt tryck som 0,3 bar så kommer det läcka igenom  nålventilen  så mycket som trycket är över 0,19 bar
Det finns massa kina skit nålventiler som inte klarar hålla tryck ( ja dom är billiga ) (Det finns ett problem i vw att man köper billig skit )
Som jag skrev lite högre upp så kan man ta kontakt med MISAB  som har jobbat med förgasare i 50 år om man inte är kompis med sina förgasare
Det finns mycket nyttigt på deras H sida om förgasare 

Det är som vanligt på forum att man slänger skit när man har dåligt med kunskap  på oss som är dyslektiker
Man blir så trött i bland så man kräks på bussfolk( som är för snåla för sitt bästa)
/// Michael Karlsson

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

25

Försök bortse från dem som inte förstår bättre än att slå ned på stavning..vi andra är tacksamma att du delar med dig av din kunskap,fortsätt gärna med det..det är sådana som du som gör ett forum till den gemenskap som åtminstone jag gillar.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..