1

Jag ska byta elsystem på min 65a buss, har köpt ett nytt komplett system.
När jag skulle dra ut det gamla, för att kunna dra in det nya(med en dragfjäder) så stöter jag på patrull...

Jag får inte ut det gamla... det sitter som berget, det rör sig inte en mm, trots att jag drar HÅRT.
Jag har provat att linda in kablarna i en stor polygrip och bända, slå, men det lossnar inte.
Det glappar och känns löst både om jag rycker i änden fram och bak.
Jag har provat att dra ut kabel för kabel, för att på så sätt minska hårdheten/spänningen i kabelstammen, det går inte heller. Tunna kablar drar jag bara av, en av dom tjockare röda(till tändlås/solenoid) fick jag ur en cm, sen var det stopp.

Så nu står jag med ett trasigt, icke räddningsbart elsystem och har inte en aning om hur jag ska få bort det så jag kan få plats med det nya.
Jag misstänker att det är böjen runt framvagnsinfästningen som är det största problemet, med gamla hårda kablar och höljen.

Det går kanske att dra det nya brevid rambalken, men det är en tråkig lösning, och jag tvivlar på att kablarna räcker då.

Är det nån som har ett tips eller idé så tar jag tacksamt emot den ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Mitt släppte på bussen lätt, och när det nya skulle in så förde jag in en dubbelvikt svetstråd framifrån och tejpade väl! på med lite diskmedel och vips så slank det igenom... inte kul om det fast Default/hmm nat runt framvagns bultarna....

Ghia cab 64  vw pickis 61 vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

3

Intressant att detta dök upp nu. Kommer även jag behöva byta ut min kabelstam då den var reparerad sen tidigare, samt att den nu varit i vägen för svetsandet och jag därför klippte av den med vinkelslipen. ICQ/ae  Fick offert från Vw-looms på 280£ härom dagen och ska väl i framtiden göra ett byte av kabelstammen och då vill man ju att det blir rätt. (inte säkert det blir med vw-looms grejer dock). Med mina något överdrivet tilltagna urtag för styrstagen i rambalken, kanske jag inte kan trä den inne i rambalken, men det borde inte bli en längre sträckning bara för att kablarna går på utsidan om balken? En tråkig kompromiss, ja, men det borde funka om än med en ny genomföring framme vid fronten.

Har därför inget direkt råd att ge dig Lasse, men jag följer gärna dina framgångar och motgångar så jag vet vad jag har framför mig. Det dröjer nog ett tag tills jag är där dock... ICQ/ab

"Rostlagning" har sommaruppehåll.

- Kee's Karmann

4

Jaha...
Ni kanske har bra anledningar till att byta kablarna, dom kanske är inkompletta, eller skadade.
Men annars, om kablarna är i bra skick, finns det ingen anledning att byta då man byter från 6 till 12 volt.
Enligt ohms lag ökar strömmen om spänningen sjunker, varför det krävs tjockare ledare i en bil med 6 volts elsystem.
Det är ju ingen nackdel att behålla de kraftigare kablarna vid 12 voltskonvertering, om de då är oskadade och i bra skick, vill säga.

Sedan, må ni förlåta mig, men jag förstår inte varför man skall köpa kompletta kabelhärvor, jag har dragit nya elsystem i "en och annan" veteranbil, hot-rod, husbil och även i fritidsbåtar. Jag har alltid köpt kabel på rulle eller per löpmeter och själv gjort kabelhärvor, när det varit möjligt med den gamla kabelstammen som förlaga. men det är ju inte alltid som jag fått originalfärgerna på kablarna, särskilt inte de tvåfärgade kablarna.
Ja sedan brukar det ju gå åt en himla massa kabelskor också.

-Men det är klart, jag hatar att svetsa, spackla och lacka, rätt ok att skruva, och jag tycker det är jätteroligt att koppla en massa saker, vi har kanske olika kompetensområden och intresseområden.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

5

För 2500:- så ligger inte jag och kopplar ett eget när det finns i rätt färger och längd...  bara mina 50 cent ICQ/af

6

Henke - Hur drog du ut det gamla och in det nya?
Jag tänkte dra ut det gamla framåt, och samtidigt dra i en dragfjäder, sen dra in det nya bakåt. Tänkte tejpa ihop kablarna så det blir jämt och fint innan jag drar det nya bakåt.

Men jag har ju inte kommit så långt eftersom det gamla inte rör sig öht...

Jag frågade tillverkaren om han hade några tips, jag fick till svar att det är mest trångt bak runt torisionsröret, där är en lucka på bara 2cm i balken som kablarna ska förbi. Där brukar det strula enl honom. Jag fick ett tips på en grej att testa, återkommer med det om det lyckas.

Jag kan f.ö varmt rekommendera  http://www.volksgoods.co.uk/ . Peter är mycket trevlig och hjälpsam. Mailade honom igår kl 23,30, idag när jag vaknade hade han svarat ICQ/ab
Och han elsystem ser riktigt fint ut. Bara jag kan få dit det.... ICQ/ab

Björn, jag byggde nytt system på min Ghia, med skyddsslangar, krympslangar, många färger osv. Jag var nöjd med det när det var klart, nu tycker jag mest det ser kasst och fult ut.. ICQ/ab
Så jag är nog ingen bra elsystemsbyggare, så jag säger som Ghia64, inte värt att kludda för dom pengarna.

Kee - Jag håller dig uppdaterad om hur det går och vad jag tycker när det är klart ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

7

Det gamla var ``bara´´ att dra ut, sprött och dåligt.... det nya som jag skrev dubbelsvetstråd och fördela kablarnas ändar så inte allt hamnar i klump, lagom med el tejp och såg till att inga hullingar fanns..  lite diskmedel så det blir slajmigt, en som skjuter på i ena änden och en som drar lite lagom i andra..  jag hade nog tur för det slank igen smidigt, bak drog jag mitt jämte och inte i balken...sen för att vara lite kaxig så drog jag ett knippe till med kablar till stereon igenom också ICQ/af   efter....

8

bak drog jag mitt jämte och inte i balken...
Hur menar du här? Var drog du jämte och inte i balken? Det drogs väl in i balken bakom höger bakhjul? Och ut framför höger framhjul? Och sen upp i kupen?

Buss 65
Ghia 57

9

Kan vara så? fick för mig att den gick i ramen runt bakaxlen också men jag kan ha fel, och nu går det iallfall utanför ICQ/af

10

Då är det ingen fara att du skröt lite i ditt förra inlägg, när du endå inte hade gjort rätt  ICQ/af  ICQ/af

Men det är endå bra info, då vet jag att kablarna räcker om jag måste dra dom utanför balken.

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?

Buss 65
Ghia 57

11

Nu är det kört på riktigt....

Jag fick tipset av tillverkaren att värma på området runt torisionsröret så att höljet skulle mjukna. Jag värmde så mycket jag vågade med en värmepistol, det blev inte ett skit bättre...
Sen lyckades jag röra på en av dom tjocka röda kablarna till startmotorn, till slut fick jag ut den och trodde att det andra skulle gå lättare att få ut. Ingen skillnad alls. Sen fick jag ut den andra röda tjocka, bara tunna mjuka kablar kvar. Höljet rör sig inte en mm endå..
Till slut så var alla kablar ute, höljet kvar som vägrar röra sig.

Så nu har jag höljet kvar och inget att dra kablar med. Det hade iof kvittat om jag hade haft nått att dra med, jag kan endå inte dra igenom det gamla höljet, eller brevid för den delen.
Höljet måste vara fastklämt eller fastbränt i nån gammal rostlagning.

Så nu återstår bara att dra det ute, innanför balken  ICQ/am
Hoppas bara att kablarna räcker upp och bak.

Jävla skitdag.....

Buss 65
Ghia 57

12

Kan ju vara en massa packat "vägdamm" i ramen, brukar ju vara ganska hårt.
Kanske kan gå att rensa ur det med en 2-3mm pianotråd som du sätter i en skruvdragare och vispar runt längs med höljet, och varva med att blåsa med tryckluft för att rensa lite.
Plan C kan ju vara att snitta upp ramens insida/boxningen för att kunna rensa ordentligt. Kanske lite mer jobb, men då kanske det blir bra istället?  ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56

13

Jag har ett rör på ramens insida som kabelstammen går i, men jag tror inte jag hittar in i det för det slutar inne i boxningen både fram och bak.
Jag läste lite om det på samba och det verkar skilja på bussar med och utan dubbelgolv? Min har dubbelgolv, eller har haft iaf. Nu har jag bara dubbelgolv i mitten, så jag kan känna röret med handen på insidan.

Kanske skulle det gå att köra en pianotråd in i höljet och fläka sönder allt, och sen blåsa ut delarna? Och kanske hitta in i röret med en dragtråd om jag fiskar lite.

Buss 65
Ghia 57

14

Tråkigt att höra att det inte går något bra för dig Lasse, men det blir en intressant lärdom för oss andra att dra innan vi skrider till verket. Jag ska börja med att rucka och känna hur hårt mina kablar sitter innan jag bestämmer mig för om jag ska våga mig på att dra loss dem. Som det är nu kan jag helt sonika skarva de avkapade kablarna.

Björn: Dina reflektioner var kanske mer allmänna än riktade mot just oss i tråden, men jag har några svar på ditt inlägg. Jag tänkte inte byta för att jag tolvvoltskonverterat, min buss är tolv volt original. Och jag tror de flesta som konverterar förstått att kablarna inte behöver bytas när de läser på vilka delar som behövs. Dock kan det ju finnas andra orsaker. Dels skadade eller saknade kablar, dels den delen av renoverarna som renoverar allt till nyskick och vill ha allt rätt från början.

Själv bryr jag mig mindre om allt är original i färgväg, men precis som skrivits här tidigare är man ibland beredd att betala med pengar istället för tid. Och ja, en mycket korrekt reflektion är att vi alla är duktiga på olika saker och olika saker klarar vi av olika snabbt och lätt. Det är kul att koppla el, men inte så kul att dra el tycker jag.

Jag har nu frågat efter pris och utifrån det är det lättare att avgöra hur man ska gå vidare. Jag har tiden på min sida. Jag gillar inte riktigt kabelskarvar och byter jag inte ut kommer kabelstammen vara skarvad på två ställen. Första gången tog svetsen den, den här gången var det avsiktligt, men jag visste inte vad en ny kostade. ICQ/ad

Lycka till Lasse, håll oss uppdaterade med hur det går. Jag tror vi till slut kan få ett bra resultat med lite envishet. Synd att vi inte bodde närmare varandra, då kunde du fått låna mitt endoskop. Eller så köper du ett billigt, rätt onödigt tills man kommer på att man har ett, då är det ganska användbart!  ICQ/ab

"Rostlagning" har sommaruppehåll.

- Kee's Karmann

15

Ja ett endoskop är riktigt nice i bland när man inte kommer åt att se. Köpte mitt på wish. Kostade runt en tvåhundring, wifi till telefonen, lyse och liten krok och spegel och en magnet att sätta på kameran.
Kan vara räddningen i trånga utrymmen. Kameran är bara 8-9mm.

Bubbla -62

16

Om jag förstått det rätt? så är det bak som bekymret är.
Kapa upp en lucka i boxningen där röda ringen visar, då får du tillgång till både kabelröret och kan se vad som spökar vid torrisionsröret.
Borde bli en ganska osynlig återställning av det hela, även om allt har varit målat å fint innan så är väl den vägen den smidigaste?

Post's attachments

Split-chassis-undertrays.1481731209.jpg, 45.21 kb, 740 x 351
Split-chassis-undertrays.1481731209.jpg 45.21 kb, 8 downloads since 2018-03-07 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56

17

kee skrev:

Tråkigt att höra att det inte går något bra för dig Lasse, men det blir en intressant lärdom för oss andra att dra innan vi skrider till verket. Jag ska börja med att rucka och känna hur hårt mina kablar sitter innan jag bestämmer mig för om jag ska våga mig på att dra loss dem. Som det är nu kan jag helt sonika skarva de avkapade kablarna.

Björn: Dina reflektioner var kanske mer allmänna än riktade mot just oss i tråden, men jag har några svar på ditt inlägg. Jag tänkte inte byta för att jag tolvvoltskonverterat, min buss är tolv volt original. Och jag tror de flesta som konverterar förstått att kablarna inte behöver bytas när de läser på vilka delar som behövs. Dock kan det ju finnas andra orsaker. Dels skadade eller saknade kablar, dels den delen av renoverarna som renoverar allt till nyskick och vill ha allt rätt från början.

Själv bryr jag mig mindre om allt är original i färgväg, men precis som skrivits här tidigare är man ibland beredd att betala med pengar istället för tid. Och ja, en mycket korrekt reflektion är att vi alla är duktiga på olika saker och olika saker klarar vi av olika snabbt och lätt. Det är kul att koppla el, men inte så kul att dra el tycker jag.

Jag har nu frågat efter pris och utifrån det är det lättare att avgöra hur man ska gå vidare. Jag har tiden på min sida. Jag gillar inte riktigt kabelskarvar och byter jag inte ut kommer kabelstammen vara skarvad på två ställen. Första gången tog svetsen den, den här gången var det avsiktligt, men jag visste inte vad en ny kostade. ICQ/ad

Lycka till Lasse, håll oss uppdaterade med hur det går. Jag tror vi till slut kan få ett bra resultat med lite envishet. Synd att vi inte bodde närmare varandra, då kunde du fått låna mitt endoskop. Eller så köper du ett billigt, rätt onödigt tills man kommer på att man har ett, då är det ganska användbart!  ICQ/ab

Ok, jag övertolkade kanske, eller snarare feltolkade.
Kan väl säga som så också att jag här i väst med massvis med vägsalt och havsluft, har jag sett kablar som är gröna av ärg, då är det lika bra att byta alltihopa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.