126

Provkört förbi grannen...och den har nog 65 - 70 Hkr, så jag jobbar vidare.... Hoppas på lite bestyckningsfiffel imorrn, på en bana.

http://i.imgur.com/WhsBQQf.jpg

127

Jag tyckte ju att den gick "rätt bra" igårkväll när jag gasade på hemma....
Men på bana kände man direkt att den "dog" vid 4000Rpm!
Trots att det inte var tidtagning på detta event ("flaggstart") kunde jag ju testa fram en vettigare bestyckning....
I mina 34:or sitter 26mm halsring, och 150 h-munst - jag gick ner från 140 Emulsion (luft) till 110 och det blev rätt bra!
Sen hade jag inga fler munst att labba med, men framöver skulle man nog ta någon 0.1mm nedåt på luft eller uppåt på Huvud....

-Vad har du för luft/emulsion Alex ?

http://i.imgur.com/s3V2mbS.jpg

128

Jag kör med 115 i luft och 150 i huvud just nu. Har provat med både 28 och 30 i halsring och tycker den är mycket piggare med 30 halsringen på högre varv. Min matar på bra upp till 5000 varv tycker jag. Med 28 halsringen har jag haft runt 140 i huvud då den gått som bäst. Har inte bytt luftmunstycket nån gång. Sen sitter chokarna kvar och fungerar så om det är varmt ute blöddrar det en del innan choken öppnar helt, antar att den går för fett då.

129

Hej - tack för svar!

-Låter ju som vi hamnat ganska lika?
Så om jag skall försöka få mer effekt blir det 30mm halsring, och kanske följa efter med 160 huvudmunst.
Konstig bestyckning egentligen...har för mig att Solex rekomenderar +0,60 Luft i förhållande till Huvudmunst.

130

Jag struntar nog i att ändra halsring (och påföljande ombestyckning)...
Däremot tror jag att trattar borde ge lite mera varv....jag såg att det var ett "fuel-stand" över förgasarna när jag varvade upp den?
"Fånga 3:e vågen" tror jag S-O B sade ?

Hade ett par smårostiga trattar ifrån någon rallybil med liggande förgasare - bara fixa fäste så man inte tappar dom  ICQ/ad

http://i.imgur.com/3oWoseR.jpg

http://i.imgur.com/5p2zTgN.jpg

http://i.imgur.com/n9zrPre.jpg

Men ikväll regnar det, så provkörning får bli senare.  ICQ/ac

131

mettis skrev:

Jag struntar nog i att ändra halsring (och påföljande ombestyckning)...
Däremot tror jag att trattar borde ge lite mera varv....jag såg att det var ett "fuel-stand" över förgasarna när jag varvade upp den?
"Fånga 3:e vågen" tror jag S-O B sade ?

Hade ett par smårostiga trattar ifrån någon rallybil med liggande förgasare - bara fixa fäste så man inte tappar dom  ICQ/ad

http://i.imgur.com/3oWoseR.jpg

http://i.imgur.com/5p2zTgN.jpg

http://i.imgur.com/n9zrPre.jpg

Men ikväll regnar det, så provkörning får bli senare.  ICQ/ac

Ingen tro på vatteninjeksjon?  Default/hmm

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

132 Senaste redigerad av AlexN (2013-05-29 19:57:09)

Fasen trattar är ballt:) själv skruva jag dit luftfilter idag då tjejens mazda är trasig så har vi bara bubblan att åka med i sommar. så kommer nog bli rätt många mil med den då känns det kanske vettigt att rena luften lite.
Nån billig modell från Empi typ men kändes som den gick ganska ok ändå, dämpar insugsljudet lite.

http://forumbilder.se/CEAVM/dsc-0480.JPG

Så här låter den just nu iaf med luftfilter på:)

http://www.youtube.com/watch?hl=sv& … nomobile=1

133

Nice, jävlar va den matar på Default/smile

134 Senaste redigerad av Kjellgren (2013-05-30 00:31:14)

Fränt, Alex  ICQ/ab

135

Ja det ljudet blev det ståpäls av!

Alte Liebe rostet nicht!

136

Har du bälte i bilen Alex ? Så kan vi köra ikapp på Bug-Run  ICQ/ag

137

Där sitter tvåpunkts bälte i bilen sånt som går över axeln o ner.
Vad är det för krav som gäller för att man skall få åka på rakan?

Har inte helt bestämt mig om det blir bug run i år än då det inte är någon annan från Halmstad som åker upp..

138

Alex's skrev:

Där sitter tvåpunkts bälte i bilen sånt som går över axeln o ner.
Vad är det för krav som gäller för att man skall få åka på rakan?

Hjälm, heltäckande klädsel och handskar samt att du får betala 150 kr engångslicens - iallafall var det så ifjol.
Samt att bilen säkerhetsbesiktigas innan. (bromsar och batteriet skall sitta fast osv).

Vore kul att se tiden på din bil  ICQ/ad

139

mettis skrev:
Alex's skrev:

Där sitter tvåpunkts bälte i bilen sånt som går över axeln o ner.
Vad är det för krav som gäller för att man skall få åka på rakan?

Hjälm, heltäckande klädsel och handskar samt att du får betala 150 kr engångslicens - iallafall var det så ifjol.
Samt att bilen säkerhetsbesiktigas innan. (bromsar och batteriet skall sitta fast osv).

Vore kul att se tiden på din bil  ICQ/ad

Jo hade varit väldigt kul att få en tid på den men jag tror det får vänta ett litet tag till.
Splitcase låda i bilen och Hessich om två veckor samt att detta är ända bruksbilen vi har just nu gör att det känns väldigt dumt att prova på dragracing just nu.

Men du kanske får någon fin tid på din bil?

140 Senaste redigerad av mettis (2013-06-09 22:56:30)

Hej Alex - nu har jag landat hemma efter Bug-Run (med svidande solbränna här-o-där...)

Jag körde en repa med denna enkelportsmotor i min Buggy, och fick "direkt ifrån trailer" 14.94sek/133km med 9,21/115km på 201 meter.
Hade ju farhågor att inte "komma under 10sek på 201" så jag är nöjd med detta !
Sedan började jag bestycka om och labba med metanol osv...men alla repor blev sämre.

Min kamrat filmade detta (dålig bild..), men tänk på att motståndaren har en seriös 2,7liters typ4:a motor och var en av de snabbaste....

(På just denna video går det en halvsekund långsammare pga av att jag labbar med bestyckning ;-(

Nu skall jag ta bort topparna och sätta dit dubbelport på samma motor - men visst kan man öka effekten även med enkelport ?
I en lätt bil som min duger det långt....

141

Härligt jobbat Mettis!

14 sekunders tider med enkelport är ju grymt som fan det!

Hur mycket väger din bil ungefär?

Ska fortsätta pula med min bil, har köpt en -65 låda som skall i någon dag, kanske lite mindre bakdäck på o sen borde man ju ta ett åk på rakan med den. Men har även köpt en splitbuss i behov av mycket kärlek så får känna lite vad som känns roligast att prioritera:)

Laddade ner nån app till Iphonen som heter Dynolicious som använder den inbyggda accelerometern för att mäta, sägs ge ett hyfsat rätt mätning. Där körde jag 17,2 med 125 i slutfart på 400 meter på landsvägen hemma utan någon värsting start, men ingen aning om hur mycket man skall lita på detta!

142

Har i helgen provkört Buggyn med samma motor, fast dubbelport med 8,3 : 1 i komp och tveksamma Dellorto 40mm förgasare....känns faktiskt inte piggare (?)
Skall prova med ett par IDA 48:or innan motorn tas ur bilen ;-)

Enkelportstopparna har jag ingen användning av, så jag lägger en "till salu" annons på detta forum.

143

Tjänare Alex
Skall du till  Varberg på torsdag ???
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

144

PPRMicke skrev:

Tjänare Alex
Skall du till  Varberg på torsdag ???
/// Micke

Hej Micke har varit i Norge nu och tältat på fjället sen vecka så missade detta. Är i Sverige igen hoppas hinna hem till wheels and wings imorgon eftermiddag!

145 Senaste redigerad av AlexN (2015-08-23 21:08:53)

Får väl ta och uppdatera tråden här med hur det gick för min motor. Den har brukats ganska flitigt de senaste 2 somrarna. Skulle tippa på kring 1500 mil eller så bland annat ner till Hessich oldendorf 2013.

Men så för två veckor sen så rasslade det bara till, och det vart slut på det roliga.
Öppnade ventilkåpan och då såg det ut så här vid 1ans insug..

http://forumbilder.no/images/2015/08/23/imagec2672.md.jpg

Så bara att riva ner den och fann det här:
http://forumbilder.no/images/2015/08/23/image8ae0a.md.jpg
http://forumbilder.no/images/2015/08/23/imagece9e8.md.jpg

Det som hänt var att orginal ventilfjäderbrickorna hade utmattats och till sist gick knastren rätt igenom på 1ans insugsventil. Varvid ventilen blir kvar inne i förbränningsrummet och blir mos..
Tittade man på de andra brickorna vid demontering så vart de alldeles ovala och tänjda, så bara en tidsfråga innan det hänt på nån annan cylinder istället.


Alltså, hårda enkelfjädrar och orginal ventilfjäderbrickorna fungerar bra, i cirka 1500 mil.. Lesson learned!!
Men samtidigt skönt att det hände 8 km hemifrån och inte i Hamburg eller Östersund eller liknande där man också farit runt med bilen:)

Nu är den i alla fall ihopsatt igen med en begagnad kolv/cylinder och ett par gamla orginal toppar. Märks stor skillnad, låter inte alls lika rapp nu. Den går väl likvärdigt som innan upp till 3500 varv eller så, sen dör det av successivt, medans den med den trimmade setupen(9.0 o komp, 1,4 vippor och rostfria ventiler, portat och 3 vinkel säte) varvade på gött upp till 5000 varv.

.http://forumbilder.no/images/2015/08/23/imaged8ed6.md.jpg

Får väl se i vinter om det blir några nya trimprojekt:)

146

Trist ICQ/ac

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

147

Det här tycker jag va ett roligt projekt, även Mettis projekt.☺ Mycket inspererande . Finnas någon av motorerna kvar och används? Vad hände sedan?

148

Det var ju surt sa räven.

Har du nån bild på brickorna i fråga?

"ljushuvud"

149

Tråkigt med Alex motor... men vi hade kul !?

Jag tycker det låter konstigt med utmattade brickor och ovala hål?
Om jag får gissa orsak: 1. Inga Lash-Caps  eller 2. Fel vipparmsgeometri.

Min motor, eller topparna, togs isär direkt efter Bug-Run. Toppar och förgasare såldes.

Jag har ett par andra enkelportstoppar "på hyllan" som är ca 2mm planade - ifall någon är intresserad? PM isåfall

150

mettis skrev:

Tråkigt med Alex motor... men vi hade kul !?

Jag tycker det låter konstigt med utmattade brickor och ovala hål?
Om jag får gissa orsak: 1. Inga Lash-Caps  eller 2. Fel vipparmsgeometri.

Min motor, eller topparna, togs isär direkt efter Bug-Run. Toppar och förgasare såldes.

Jag har ett par andra enkelportstoppar "på hyllan" som är ca 2mm planade - ifall någon är intresserad? PM isåfall

Fast varken lashcaps eller geometrin borde påverka fjäderbrickan eller knastren kan jag tycka.

Anders