1

Hittade denna ritning på nätet, stämmer måtten om man vill bygga om ett buss-svärd till långaxlad bubblalåda? (med bytta ytterändar till kortaxlade)

Någon som har en bra måttsatt ritning annars och som kan dela med sig? Skall man passa på att göra en kickup för att svärdet inte skall ta i?

Vet att justerbara svärd är att föredra men jag behöver för tillfället bara få en buss på hjul så den går att rulla i verkstan.

Bussen (63) saknade motor och låda men jag har en långaxlad bubblalåda (ca -69-70) som jag tänkte montera.

Tänkte passa på att byta ytterändarna till kortaxlade där svärdfästet sitter längre ut. Brukar man skära/skarva drivvaxelrören under damaskerna. Spelar det någon roll var man skarvar? Hittade ett par axlar på skroten för en hundring.

Kommer behöva laga rost de närmaste åren men vill ha bussen på hjul samt se hur det blir med sänkning sen kanske det blir köpesvärd, vem vet...

Behöver en billig lösning nu men som ända funkar.

Post's attachments

387333.jpg, 25.45 kb, 1280 x 562
387333.jpg 25.45 kb, 92 downloads since 2018-02-11 

2

Visst är detta rätt ytterändar för att få avståndet till svärden att stämma?

Post's attachments

IMG_20180211_163607.jpg, 168.93 kb, 500 x 375
IMG_20180211_163607.jpg 168.93 kb, 89 downloads since 2018-02-11 

3

Går det att utläsa ca årtal från dessa bilder? Funnet på skroten, hoppas det är rätt typ för konvertering...

Post's attachments

IMG_20180211_163622.jpg, 164.08 kb, 500 x 375
IMG_20180211_163622.jpg 164.08 kb, 92 downloads since 2018-02-11 

4

Någon som kan ange mått vid ombyggnad av svärden, stämmer ritningen?

Vart skarva drivaxelrören, under damaskerna, eller spelar det ingen roll?

Tack ICQ/ab

5

Nu har jag inte utfört detta själv men har hyfsat bar koll på hur du skall gå tillväga. Lagerhuset från låda med korta drivaxlar. Långa drivaxelrör som förlängs ca 30 mm. Långa drivaxlar, gärna från -68 och nyare då splinesen är längre.
När du pressat bort det långa lagerhuset från drivaxelröret så längdas/skarvas röret i ytterkant, när du sen pressar på det korta lagerhuset så får du en hållbar skarv då den blir placerad där huset sitter. Spår för låskilen måste filas/fräsas i röret.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1950, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2004

6

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/1.swf

7

Tack, fattade inte riktigt beskrivningen... ska verkligen de långa drivaxelrören förlängas? Är det inte bara ytterdelen med stöddämparfäste från kortaxlel som skall ersätta långaxelns ytterdel men längden oförändrad? Stötdämparfästet kommer ju längre ut då. Det kan jag ju i och för sig mäta på en busslåda/axel...

Kunde av någon anledning inte öppna länken...

Någon som kan ange exakt längdmått på svärd om man gör om ytteränden på busssvärdet till bubbla. Gärna centrum torsionsfjäderfäste till centrum färsthål vid axel.

8

DH skrev:

Tack, fattade inte riktigt beskrivningen... ska verkligen de långa drivaxelrören förlängas? Är det inte bara ytterdelen med stöddämparfäste från kortaxlel som skall ersätta långaxelns ytterdel men längden oförändrad? Stötdämparfästet kommer ju längre ut då. Det kan jag ju i och för sig mäta på en busslåda/axel...

Kunde av någon anledning inte öppna länken...

Någon som kan ange exakt längdmått på svärd om man gör om ytteränden på busssvärdet till bubbla. Gärna centrum torsionsfjäderfäste till centrum färsthål vid axel.

Du behöver en Adobe flashplayer för att se länken.
Som jag fattat  så är det standad bussvärd som man tar upp T1 hålmönste ri

Sen tar man dessa grejor.
Och använder de långa drivaxlarna intakta , och förlänger det korta röret

Post's attachments

buss.JPG, 65.55 kb, 935 x 498
buss.JPG 65.55 kb, 100 downloads since 2018-02-16 

"ljushuvud"

9

Toppen, tack! Nu börjar det klarna:)

10

Gjorde en annan variant, skarvade under damaskerna istället så slapp jag ta av ändarna som jag misstänker behöver en kraftig verkstadspress...

Post's attachments

IMG_20180217_165925.jpg, 268.71 kb, 1000 x 750
IMG_20180217_165925.jpg 268.71 kb, 97 downloads since 2018-02-17 

11

Flyttade över bromssköldar från bubbladrivaxlarna tills vidare. Har inte kollat upp helt vilken typ av bromsar/trummor som passar.

Tyvärr visade det sig när jag tog isär drivaxlarna att den ena var krökt. Köpte motor och låda på skroten och bilen hade varit med om någon olycka där vänster bak var lite tillknycklad. Svärdet hade gått av och noskonen på lådan var spräckt så säkert en rejäl smäll. Får hoppas att lådan i övrigt är OK...

Monterade ihop allt ändå efter att ha riktad axeln hjälpligt. Kommer dröja innan den skall ut på vägen igen men på hjul ska den snarast.

Men behöver en lång drivaxel, någon som har att sälja?

Post's attachments

IMG_20180217_165938.jpg, 271.97 kb, 1000 x 750
IMG_20180217_165938.jpg 271.97 kb, 86 downloads since 2018-02-17 

12

Någon som vill byta en lång drivaxel mot ett par fina baktrummor, bubbla ca 1970.

Post's attachments

IMG_20180217_170044.jpg, 310.32 kb, 1000 x 1333
IMG_20180217_170044.jpg 310.32 kb, 85 downloads since 2018-02-17 

13

Behöver noskon buss och växelförare (hockeyklubba) också, är väl årsmodell 60-67 som passar tror jag...

Någon som har och kan släppa?

14

Mr 56 skrev:
DH skrev:

Tack, fattade inte riktigt beskrivningen... ska verkligen de långa drivaxelrören förlängas? Är det inte bara ytterdelen med stöddämparfäste från kortaxlel som skall ersätta långaxelns ytterdel men längden oförändrad? Stötdämparfästet kommer ju längre ut då. Det kan jag ju i och för sig mäta på en busslåda/axel...

Kunde av någon anledning inte öppna länken...

Någon som kan ange exakt längdmått på svärd om man gör om ytteränden på busssvärdet till bubbla. Gärna centrum torsionsfjäderfäste till centrum färsthål vid axel.

Du behöver en Adobe flashplayer för att se länken.
Som jag fattat  så är det standad bussvärd som man tar upp T1 hålmönste ri

Sen tar man dessa grejor.
Och använder de långa drivaxlarna intakta , och förlänger det korta röret

Nej, man förlänger det långa röret, då hamnar skarven inne i lagerhuset.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

Jo , förstod det tillslut men valde att skarva under damasken så slapp jag pressa ur lagerhusen. Kanske inte rätt men det blir väl samma tekniska resultat vad jag kan förstå även om det såklart varit snyggare att skarva dolt i lagerhuset...

Ingen som har exakta mått på modifiering busssvärd typ centrum torsionsaxel till infästningshålen vid lagerhusen?

16

DH skrev:

Jo , förstod det tillslut men valde att skarva under damasken så slapp jag pressa ur lagerhusen. Kanske inte rätt men det blir väl samma tekniska resultat vad jag kan förstå även om det såklart varit snyggare att skarva dolt i lagerhuset...

Ingen som har exakta mått på modifiering busssvärd typ centrum torsionsaxel till infästningshålen vid lagerhusen?

Man kan skrota ur ett bubblasvärd, dvs ta bort torisionsinfästningen och lägga det över bussvärdet, då får du en exakt mall.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

17

Tack så mycket, var osäker på om det blev rätt avstånd men nu vet jag:)

18

Kul projekt och ambitiös moddning av drivaxeln. ICQ/ab

Jag anammade en något enklare approach och det genom ett sk "SA-kit", där man monterar distanser för att få bärarmens fäste längre in. Sen använder man alla grejer rakt av från en långaxlad donatorbil (i mitt fall en 1300S) och byter endast ut trummorna mot ett par till tidiga typ3 för att få wide-five. Dessa finns nytillverkade och matchar bromsarna som satt original i 1300/1500. Jag fick, lite dumt nog, "självjusterande bromsar" på köpet, grejerna ärr hyfsat fräscha, men det är svårt att få till bra bromsverkan så jag ska nog bygga om vart det lider.

Det finns mycket skrivet i ämnet, leta efter "straight axle" bland annat.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19 Senaste redigerad av Hansson (2018-02-18 21:15:28)

kee skrev:

Kul projekt och ambitiös moddning av drivaxeln. ICQ/ab

Jag anammade en något enklare approach och det genom ett sk "SA-kit", där man monterar distanser för att få bärarmens fäste längre in. Sen använder man alla grejer rakt av från en långaxlad donatorbil (i mitt fall en 1300S) och byter endast ut trummorna mot ett par till tidiga typ3 för att få wide-five. Dessa finns nytillverkade och matchar bromsarna som satt original i 1300/1500. Jag fick, lite dumt nog, "självjusterande bromsar" på köpet, grejerna ärr hyfsat fräscha, men det är svårt att få till bra bromsverkan så jag ska nog bygga om vart det lider.

Det finns mycket skrivet i ämnet, leta efter "straight axle" bland annat.

Har gjort samma operation som dej Kee, och tänker oxå bygga om bromsarna, men vad ska man göra för att få bättre bromsar bak? Har för mej att det inte går att få tag i delar till självjusterande bromsar heller...  ICQ/ad

20

Jag kommer inte ihåg allt nu, men man måste byta rubbet, eller tja, alla de "svåra" delarna. Backar och monteringssats är desamma.  ICQ/ad  Enklast är väl som vanligt, ta allt från en och samma donator så har man även de "svåra" delarna.

Finns nog en tråd om där vi tog upp det också, jag kommer inte ihåg detaljerna nu. Annars duger nog originalbromsarna bak från typ1 gott åt en vardagskörande splittbuss, bara de fungerar... ICQ/ad

Ett annat problem man kan ha är läckande växellådsolja in i bromstrumman, vilket även det ger dålig bromsverkan. Jag tror jag fått stopp på mitt läckage nu, men jag ska nog ändå bygg om bromsarna till manuellt justerade.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21 Senaste redigerad av Hansson (2018-02-18 21:41:02)

Tänkte mest på att bussens original bromsar bör ha bättre bromsverkan, då backarna är bredare än de från typ1...
Eller tänker jag fel?

22

Ja bussens är nog lite kraftigare, jag har inte gjort någon jämförelse, men det är väl bara en googling bort? Men min poäng var att den lilla, lilla skillnad man eventuellt kunde märka mellan typ1 och 2 i detta fallet kommer inte märkas i realiteten då det rör sig om bakbromsar, som i sig bara handskas med 10-20% av den totala bromsverkan.

Problemet är att bussens trummor kräver bussens  grövre drivaxel, förmodligen blir det passformsproblem med bromsskölden/hjulcylindern mot navet också. Helt enkelt mycket att bygga om för ett ganska litet utfall. Då är det kanske mer intressant med en porschekonvertering eller ett skivbromskit till typ1? Detta görs ju först EFTER att man byggt om frambromsarna förstås. Bäst utfall, utöver att montera nya bromsgrejer runt om är att skivbromskonvertera fram.

Men folk som gjort slika bromsoperationer kanske kan dela med sig av hur de gjort?

De äldre bussbromsarna (55-63?) ska tydligen ha samma mått som tidiga typ3 om jag inte missminner mig. Tidiga typ3ans trummor passar ju med sena typ1-bromsar, så även de borde ha samma mått. Den äldre bussbakvagnen har de klenare drivaxlarna.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

23

Jag har 356 bromsar på bägge mina IRS och SA konverteringar.
Bolt on, nästan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!