Det finns en del intressanta alternativ till IVAM ventiler som är intressanta. Tex Ford Valencia, JLA och JB motorena har ventiler som är för insug är 7x34x104 och avgas 7x29x104,4 med 3CG knaster. Tyvärr slängde jag en komplett Valencia topp i somras, den skulle ha varit intressant att ha nu för att studera studera ventiler, ventilfjädrar och brickor på.
Även vissa Opel motorer C14NV och NZ har 7x33x104,6 för insug och 7x29x104,6 för avgas. i detta fall med CG knaster. Opel 1,4i SE har ännu större ventiler, in 7x38,7x104,6 och avg 7x 31x104,6, även dessa med CG knasterspår. Osv....
Dessa är de som är närmast originalet i längd.
Aluminiumbrons JM7 har jag använt och för andra större motorer som byggdes för länge sedan, det är inte det enklaste att bearbeta med MIRA fräs, men det går.
Vid dimensioneringen av ventilsäten har jag då följt Ludwig Apfelbecks råd som finns i en av hans böcker.
Undantag för innerdiametern på sätet där jag har för mig att jag någon annanstans läst att innerdiametern skall vara 0,85 x ventiltallrikens diameter. Kan uppgiften vara skriven i Wheels i en artikel om Grottis?
Om jag gör en motor till mig själv har jag tänkt mig en större cylinderdiameter än vad 30 hästarn hade från början.