1 Senaste redigerad av Kjell T (2018-01-04 11:53:12)

Länge har jag funderat på att bygga något annorlunda av de 30PS motorer som ligger och skräpar. Det har därför väckts en del frågor kring byggandet. Många är idéerna, men om någiot blir verkställt återstå att se.

Skall man börja byta ventilsäten blir det en ganska tidskrävande process och därför undrar jag, kan 33mm insugventiler användas med original ventilsäten sedan jag fräst om dom med MIRA?

2

Ingen som bytt till större insugventiler på 30PS motorer?

3

Det finns massor att läsa på TheSamba under Vintage Speed när det gäller trim av motorer med gjutet torn.

Alte Liebe rostet nicht!

4

Thesamba har jag inte lyckats bli kompis med, delvis kanske pga språket. Men tycker också att det är "bökigt" på nåt sätt.

5

Jag har nu ansträngt mig med att försöka hitta något om montering av 33mm insugventiler i 30 PS topparna på thesamba. Men trots många timmar studier på forumet Vintage Speed kunde jag inte hitta något om ventilsätena. Däremot en del erfarenheter från bekymmer med undermålig kvalitet på ventilerna hittade jag.
Det blir att lösa problemet med hjälp av normala beräkningar och erfarenheter.

6

Det finns en del generella trim trådar 25/30 hp här också men har inte sett någon som sätter i större ventiler. Oftast är det byte av hela toppar mot ocrasa dubbelport som gäller så forr det ska ökas i volym. Men lägg gärna ut mer info om hur du gör och resultatet! Är bäldigt spännande med vintage speed!

Learning by experience is a great way to spend money...

7 Senaste redigerad av Bengt H (2018-01-09 21:07:52)

När jag byggde min "10 hk till" motor (byggtråden finns kvar här men är krachad pga photobucket..) använde jag originalventiler. Innerdiametern på sätet tog jag upp till 27mm och det har funkat. Skulle man använda 33 mm ventil och ta upp innerdiametern på sätet så man utnyttjar den större ventildiametern så hamnar man på 29,7 i innermått, det känns som att det som blir kvar av sätet blir väldigt tunt...

Nästa motor jag bygger ska få 33mm ventiler men då blir det nog nya säten också  ICQ/ag

8

Jag bytte säten på en 30hk till 35,5 x 32 men då var cyllarna 77,5. Sätena gjorde jag i jm7, ett ämne som expanderar som toppen så risk för tappade säten är minimal. Ca 10-12 hundradelars presspassning. Jag köpte rostfria ventiler i löslängd och svarvade egna knasterspår och använde Golf gti fjäderbrickor. Areaökningen mellan originalventilen och 35,5 är väldigt stor och ger rejält med effekt.

9 Senaste redigerad av Kjell T (2018-01-11 11:14:48)

Det finns en del intressanta alternativ till IVAM ventiler som är intressanta. Tex Ford Valencia, JLA och JB motorena har ventiler som är för insug är 7x34x104 och avgas 7x29x104,4 med 3CG knaster. Tyvärr slängde jag en komplett Valencia topp i somras, den skulle ha varit intressant att ha nu för att studera  studera ventiler, ventilfjädrar och brickor på.
Även vissa Opel motorer C14NV och NZ har 7x33x104,6 för insug och 7x29x104,6 för avgas. i detta fall med CG knaster. Opel 1,4i  SE har ännu större ventiler, in 7x38,7x104,6 och avg 7x 31x104,6, även dessa med CG knasterspår. Osv....
Dessa är de som är närmast originalet i längd.
Aluminiumbrons JM7 har jag använt och för andra större motorer som byggdes för länge sedan, det är inte det enklaste att bearbeta med MIRA fräs, men det går.
Vid dimensioneringen av ventilsäten  har jag då följt Ludwig Apfelbecks råd som finns i en av hans böcker.
Undantag för innerdiametern på sätet där jag har för mig att jag någon annanstans läst att innerdiametern skall vara 0,85 x ventiltallrikens diameter. Kan uppgiften vara skriven i Wheels i en artikel om Grottis?
Om jag gör en motor till mig själv har jag tänkt mig en större cylinderdiameter än vad 30 hästarn hade från början.

10 Senaste redigerad av Kjell T (2018-01-20 13:39:21)

För att  klarhet vad som är möjligt att ändra på och hur mycket som kan bearbetas bort sågades en 30 PS topp i bitar.

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 450.01 kb, 74 downloads since 2018-01-20 

11 Senaste redigerad av TobiasL (2018-02-03 16:16:07)

Kjell T skrev:

Ingen som bytt till större insugventiler på 30PS motorer?

Kanske inte ett svar på frågan, men jag hittade en historisk referens när det gäller större insugsventiler i VW's standard 30 hp topp:

Nils Lind blev 1960 svensk mästare i isracing (klassen för turistvagnar mellan 1000-1300 cc) vintern med en 30 hp baserad motor med dubbla förgasare och större insugsventller. Enligt tidningen Sportvagnen och vi nr 1/61 var det allt han hade gjort med motorn. I nästa mening nämns en toppfart på 170 km/h. Kanske kan man misstänka att det satt vassare kam och Porsche vev/cylindrar på plats också?

12

Nu har jag ännu en gång närmare bekantat mig med vad som finns skrivet på thesamba. Av vad jag kunnat läsa där finns det förutom "kina axlar" och Porsche vevaxlar med längre slaglängd, så finns det två där nämnda företag som gör om original axlarna, DPR och DMS.
Någon som har erfarenhet av dessa?

13

Kjell T skrev:

Nu har jag ännu en gång närmare bekantat mig med vad som finns skrivet på thesamba. Av vad jag kunnat läsa där finns det förutom "kina axlar" och Porsche vevaxlar med längre slaglängd, så finns det två där nämnda företag som gör om original axlarna, DPR och DMS.
Någon som har erfarenhet av dessa?

Svar på din fråga så har jag goda erfarenheter av DPR  ( undrar om inte landelus har varit stor kund där Eller var det demello )
Skulle tro att DMS är duktiga också  för  det skulle vara spaltmeter på samba om dom inte var det
Var i landet håller du till för det skulle vara kul att flödestesta en sådant lock
Har bara kört okrasa kopior i 30 hk
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Kan det vara ide' att värmebehandla ventillyftarna eftersom de slits ganska mycket? Finns det erfarenhet, tex av nitrering av lyftarna?

15

Varifrån kan man få tag på ventilhattar för ventiler med spindeldiameter 7mm?

16

Hos mig