1 Senaste redigerad av Hella (2018-10-09 03:37:38)

Till att börja med, det här är ett renoveringsobjekt.

Stora problemet är motorn, enligt förra ägaren så ska ägaren innan honom ha renoverat motorn och sedan ska den inte ha startat igen. Hur det ligger till med det kan jag inte svara på, det jag vet är att motorn i dagsläget inte går runt, så en rejäl åtgärd behövs.

Sen har den stått still sedan mitten av 90-talet, så genomgång av bromsar och sånt behövs såklart. Jag har haft av vänster framhjul, och den skivan såg ut att ha varit i bra skick när bilen ställdes, så det bör klara sig med en ordentlig avputsning med Scotch-Brite för att funka fint igen.
Undertill så verkar den faktiskt oförskämt frisk om man jämför med den hårt patinerade utsidan… För att beskriva utsidan; ytrost och bucklor finns både här och där, de stora rosthålen finns i nederkant av motorlucka, gångjärnsinfästning vä lastlucka (luckan under flaket), och på båda sidor precis framför lastluckan.

Den är såvitt jag kan se komplett förutom batteri, och jag har börjat i den rätta änden, dvs att fixa snyggare hjul  Default/lol  Centrumvända Mercedes 15” plåtfälgar, 2st är lackade och klara medan de andra 2 fortfarande ska kapas isär och göras iordning, och till dessa har jag 4st ”året-runt” däck 185/65R15 med bra mönster. Det medföljer sommar- och vinterhjul på originalfälg. Förutom motorn så ser jag den som ett relativt enkelt objekt att få ut på vägen igen.

Varför då köpa en Fyrkantspickis?? Tja, enkelt uttryck så är det för att den fortfarande finns! Det dräller ju inte av luftkylda Fyrkantspickisar längre, och vill man spetsa till det så är det ju faktiskt så att den här är lika gammal nu som en Barndoor var i slutet på 80-talet….. Och hur många är det inte (inkl jag) som ångrar att de inte köpte en Barndoor då??  ICQ/ad )
Och fram till dess att marknaden kommer ikapp Fyrkanterna, så kan man ju ha den som laståsna, slammad cool Rat-Look, eller varför inte dunka in en manlig turbomaskin och göra årets mest oväntade däckvärmare på Tierp? Alla 3 på en gång?? Möjligheterna är oändliga! ;-)

Varför säljer jag då detta utmärkta investeringsobjekt? Det vanliga, tids- och inspirationsbrist….. Jag trodde i min enfald att jag skulle hinna gå igenom motorn under vintern, men tiden börjar se knapp ut och jag kanske borde fokusera på min Split-Pickis istället….. Så det finns 3 alternativ; sälja den, skrota den eller så ställa den på tillväxt ute bakom i väntan på att tid och lust infinner sig!

Pris?? tja, 5-6000:-?? Byte mot en ny 92mm cylindersats och ett arborrat block?? Har Du en Amazon-Combi stående så kan jag lämna denna i byte/delbyte!? Har Du en A-Ford Kupé 1930 - 31 till salu för vettiga pengar så köper jag den och Du får Pickisen för besväret att lämna av den hos mig!  ICQ/ad

MVH: Hella 070-684 77 33

Post's attachments

T25 001L.jpg, 359.5 kb, 1280 x 960
T25 001L.jpg 359.5 kb, 242 downloads since 2018-02-04 

T25 005L.jpg, 217.57 kb, 1280 x 960
T25 005L.jpg 217.57 kb, 166 downloads since 2018-02-04 

T25 008L.jpg, 178.27 kb, 1280 x 960
T25 008L.jpg 178.27 kb, 177 downloads since 2018-02-04 

T25 012L.jpg, 222.91 kb, 1280 x 960
T25 012L.jpg 222.91 kb, 195 downloads since 2018-02-04 

T25 013L.jpg, 198.35 kb, 1280 x 960
T25 013L.jpg 198.35 kb, 168 downloads since 2018-02-04 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

2

Inspirationsbild;  ICQ/ae

http://www.slamsanctuary.com/wp-content/uploads/2014/11/IMG_2799.jpg

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Lyfter den här tråden en smula, Pickisen står ännu och väntar på ny husse (eller matte)!  ICQ/ab

Kan utöka bytesobjekten med en bra lågbyggd släpkärra!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

4

Lyfter än en gång eftersom det alltid verkar finnas annat som går före i mitt garage!

Är det verkligen så illa att de här (de sista luftkylda Typ 2:orna!) fortfarande bara duger till att plundras på delar och skrotas?  Default/hmm

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Den här står ännu och väntar på nån som vill ta hand om den.....

Och eftersom det satans fotobucket ställer till det med bildvisningen så kan jag maila bilder till ev intresserade!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

6

109 mil enkel var lite väl långt men jag som ändå ser charmen i dessa fyrkantiga hoppas då du får sålt den så den får komma ut på vägarna igen! ICQ/ab

Vw typ1 1966

7

Har laddat upp bilderna så de syns igen!  ICQ/ab

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

8

Den här kommer sannolikt att slaktas för växellådan under maj, är det nån som har behov av andra delar? Små grejer kan skickas, stora grejer hämtas senast under sommaren! Maila vad Du är intresserad av, i vilket skick Du söker, och vad Du vill ge för det! ICQ/ab

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

9

Synd att Gotland är så långt bort, annars hade den redan stått hemma hos mig.

10

PM

Loud pipes save lifes

11

Den vill jag gärna ha, de är oerhört ovanliga här där jag bor. Lite väl långt bara och du skickar ju bara små delar

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

12

hej!

Var på Gotland finns bilen? Jag har en enkelhytt Syncro som skulle behöva diverse plåt.

MVWh
Kjell T

13

Handy skrev:

Den vill jag gärna ha, de är oerhört ovanliga här där jag bor. Lite väl långt bara och du skickar ju bara små delar

Japp, jag skickar bara smågrejer, men Du får ju såklart gärna anlita valfri biltransportör att hämta den här hos mig så den kan få ett nytt liv på Nya Zeeland!

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

14

Kjell T skrev:

hej!

Var på Gotland finns bilen? Jag har en enkelhytt Syncro som skulle behöva diverse plåt.

MVWh
Kjell T

Hej Kjell!

Den finns i Dalhem, ca 2 mil utanför Visby!

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)