Till att börja med, det här är ett renoveringsobjekt.
Stora problemet är motorn, enligt förra ägaren så ska ägaren innan honom ha renoverat motorn och sedan ska den inte ha startat igen. Hur det ligger till med det kan jag inte svara på, det jag vet är att motorn i dagsläget inte går runt, så en rejäl åtgärd behövs.
Sen har den stått still sedan mitten av 90-talet, så genomgång av bromsar och sånt behövs såklart. Jag har haft av vänster framhjul, och den skivan såg ut att ha varit i bra skick när bilen ställdes, så det bör klara sig med en ordentlig avputsning med Scotch-Brite för att funka fint igen.
Undertill så verkar den faktiskt oförskämt frisk om man jämför med den hårt patinerade utsidan… För att beskriva utsidan; ytrost och bucklor finns både här och där, de stora rosthålen finns i nederkant av motorlucka, gångjärnsinfästning vä lastlucka (luckan under flaket), och på båda sidor precis framför lastluckan.
Den är såvitt jag kan se komplett förutom batteri, och jag har börjat i den rätta änden, dvs att fixa snyggare hjul
Centrumvända Mercedes 15” plåtfälgar, 2st är lackade och klara medan de andra 2 fortfarande ska kapas isär och göras iordning, och till dessa har jag 4st ”året-runt” däck 185/65R15 med bra mönster. Det medföljer sommar- och vinterhjul på originalfälg. Förutom motorn så ser jag den som ett relativt enkelt objekt att få ut på vägen igen.
Varför då köpa en Fyrkantspickis?? Tja, enkelt uttryck så är det för att den fortfarande finns! Det dräller ju inte av luftkylda Fyrkantspickisar längre, och vill man spetsa till det så är det ju faktiskt så att den här är lika gammal nu som en Barndoor var i slutet på 80-talet….. Och hur många är det inte (inkl jag) som ångrar att de inte köpte en Barndoor då??
)
Och fram till dess att marknaden kommer ikapp Fyrkanterna, så kan man ju ha den som laståsna, slammad cool Rat-Look, eller varför inte dunka in en manlig turbomaskin och göra årets mest oväntade däckvärmare på Tierp? Alla 3 på en gång?? Möjligheterna är oändliga! ;-)
Varför säljer jag då detta utmärkta investeringsobjekt? Det vanliga, tids- och inspirationsbrist….. Jag trodde i min enfald att jag skulle hinna gå igenom motorn under vintern, men tiden börjar se knapp ut och jag kanske borde fokusera på min Split-Pickis istället….. Så det finns 3 alternativ; sälja den, skrota den eller så ställa den på tillväxt ute bakom i väntan på att tid och lust infinner sig!
Pris?? tja, 5-6000:-?? Byte mot en ny 92mm cylindersats och ett arborrat block?? Har Du en Amazon-Combi stående så kan jag lämna denna i byte/delbyte!? Har Du en A-Ford Kupé 1930 - 31 till salu för vettiga pengar så köper jag den och Du får Pickisen för besväret att lämna av den hos mig!
MVH: Hella 070-684 77 33
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)