26

Japp originaldel mot toppen sen långradieböjar istället för original.
Osäker hur jag gjort men hsr för mig jag svetsade fast fästöronen bara.

Mera känd som jb...

27 Senaste redigerad av David, Luleå (2018-01-08 11:14:56)

David, Luleå skrev:

De heter Siemens Deka 1389563
När jag googlar dem så hittar jag två flödesuppgifter.
Den ena är 296cc at 2.98 bar

Den andra är 14.2ohm, 192cc/min, 18lb/h

Den lägre siffran hittar jag inte vid vilket tryck.

Den siffran på 296cc verkar ha en osäker källa.
Siffran på 192cc har ej angivet tryck.

Hittade denna uppgift. Men de skriver även att det är vad de själva mätt upp den till och kan variera från av tillverkaren angivet värde.

Siemens
Part Number    cc/min    lb/hr    Rating @ (Bar)    Ohm               Connector
1389563             216               21             3           14.8                      EV1

http://injector-rehab.com/shop/Flow_Rates.html


Är det någon som vet om var jag skulle kunna hitta någon officiell källa på dessa? som ska gå att lita på? De sitter original i Volvo S-V70 och 850 från 90-talet.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

28 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-01-08 15:42:42)

Gå in på sävareturbo sida
Under tråden insprutning ligger det 95% av alla spridare som finns på marknaden
länk http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … amp;t=5277
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

29

Nog skulle jag hitta de hopplösaste av spridare...

Den här finns på sävarturbo:
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

Massor av spridare och data. Men inte för de jag har.  Grubblar vidare. Inte redo för start ännu iallafall...

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

30

Annars finns det ganska gott om beg. spridare (med kanske mer kända data...) på Tradera. Oftast till ganska anständiga priser...   ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

31

Vad är det du är bekymrad över vad gäller spridarna?

Mera känd som jb...

32

Bara vilket värde jag ska knappa in för att få min grundmapp...

Fast när du nu säger det så kanske det går bra ändå med en liten uppskattning. Om jag tar 216 (enl ovan) som värde så kommer den nog att gå. Sen ska ju ändå allt mappas in för att få till det så det kanske räcker med det.

Var det så du tänkte JB?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

33

Bara för att röra till det lite till
Volvo spridana som du letade efter finns även denso  modell
Som satt när man körde brist på siemens 
Evo 6 spridana (tunn kropp o 4 hål )  har mycket bättre spridar bild
Evo 6 går att köra ned till 2bar med jätte fin spridarbild ( saab körde dom på 2.5bar) om man vill gå åt andra hållet så klarar dom 7 bar 
Mappning är alltid ett massa tänkade   Ett tips om du har möjlighet att köra tändning med brytare o fördelare så kan du lägga ned jobbet på bränsle delen när du får till den delen så kan du börja jobba med tänd delen
Lycka till med ditt sprut
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

34

David, Luleå skrev:

Bara vilket värde jag ska knappa in för att få min grundmapp...

Fast när du nu säger det så kanske det går bra ändå med en liten uppskattning. Om jag tar 216 (enl ovan) som värde så kommer den nog att gå. Sen ska ju ändå allt mappas in för att få till det så det kanske räcker med det.

Var det så du tänkte JB?

Ja exakt. Eftersom spridarna suttit på 170hk motor så är 192cc eller 216cc troligtvis väldigt nära.

Mera känd som jb...

35

PPRMicke skrev:

Bara för att röra till det lite till
Volvo spridana som du letade efter finns även denso  modell
Som satt när man körde brist på siemens 
Evo 6 spridana (tunn kropp o 4 hål )  har mycket bättre spridar bild
Evo 6 går att köra ned till 2bar med jätte fin spridarbild ( saab körde dom på 2.5bar) om man vill gå åt andra hållet så klarar dom 7 bar 
Mappning är alltid ett massa tänkade   Ett tips om du har möjlighet att köra tändning med brytare o fördelare så kan du lägga ned jobbet på bränsle delen när du får till den delen så kan du börja jobba med tänd delen
Lycka till med ditt sprut
/// Micke


Man skulle ju kunna tro att Volvostyret tagit åt sig lite franska tankar här. Siemens, bosch, denso...

Evo 6? är det samma som i Mitsubishi?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

36

Förmodlingen typen av spridarkontakt/kropp på spridaren, EV1, EV6 och den nyaste typen som är EV14

37

David, Luleå skrev:
PPRMicke skrev:

Bara för att röra till det lite till
Volvo spridana som du letade efter finns även denso  modell
Som satt när man körde brist på siemens 
Evo 6 spridana (tunn kropp o 4 hål )  har mycket bättre spridar bild
Evo 6 går att köra ned till 2bar med jätte fin spridarbild ( saab körde dom på 2.5bar) om man vill gå åt andra hållet så klarar dom 7 bar 
Mappning är alltid ett massa tänkade   Ett tips om du har möjlighet att köra tändning med brytare o fördelare så kan du lägga ned jobbet på bränsle delen när du får till den delen så kan du börja jobba med tänd delen
Lycka till med ditt sprut
/// Micke


Man skulle ju kunna tro att Volvostyret tagit åt sig lite franska tankar här. Siemens, bosch, denso...

Evo 6? är det samma som i Mitsubishi?

Det vilken typ av spridar kropp o infästning till kabelen  (evo 1 tjock spridare ofta låg ohm Evo 6 en tunn med fyra hål(hög ohm) med evo 1 kontakt Evo 14 är en kort spridare (hög ohm) med denso kontakt )
Volvo o ford var ihop ett tag då hände det mycket konstiga saker  (  Som att man började med denso prylar = ford ägde mitsubishi också)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

38

Nu är spridarna hemma ICQ/ab
Mitt bekymmer med flödessiffrorna löste sig. De var kassa så jag fick 4 andra han hade. De heter Bosch 0 280 156 023 och ska flöda 347cc/min vid 3 bar och 16 ohm

Känns som om de kommer att räcka till för en rätt kraftig motor.  ICQ/ag

http://www.forumbilder.com/images/2018/01/11/IMG_6347.jpg

Är det den här modellen som Micke kallar EVO 6? de har iallafall 4 hål.

http://www.forumbilder.com/images/2018/01/11/IMG_6348.jpg


Då har jag nästan allt hemma.

Shoppade lite på Ali.
An6 kopplingar, EV1 kontakter, Sen utanför bilden har jag två gängtappar för att fixa AN kopplingarna till fuelrailen och sätta en bränsletrycksmätare på den ena. ICQ/ab

http://www.forumbilder.com/images/2018/01/11/IMG_6350.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

39

Du har så rätt (evo 6)  dom satt bland annat på volvo s60 (rak 6) 
Om du kollar noga i mitten där hålen är så har du ett märke efter nålen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

40

Tror det är samma spridare som jag har, samma färg och cc/minut.

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under renovering...
http://www.matsgarage.com

41

Här är de olika spridartyperna förklarade i en illustrativ bild  ICQ/ag

http://www.rmaperformance.com/wp-content/uploads/Injector-Body-Style-Comparison.jpg

42

snygg.
Då har jag alltså en EV6 spridare med Jetronic-kontakt. ICQ/ag

Man vet inte att man inte kan innan man provat.