Nu måste jag konsultera experterna.
Har monterat eftermarknads skivbromskit både fram och bak på en T1 -57.
Byggt om till 2 krets, och större huvudbromscylinder, ämnad för detta.
Har 3-5 mm klapp på bromsstpngen från pedalen i i HB.
Lyftat ordentigt så garanterat ingen luft i systemet.
Ändå är pedalen svampig, tar långt ner, pumpar några ggr och det blir en gnutta bättre, väntar en liten stund och trycker ner pedalen igen och den åker nästan i botten igen. Testade lufta med handbromsen åt dragen, men den uppför sig likadant. Vad kan problemet vara?
3-5mm glapp låter mycket glapp för bromsstångf mot cylindern.
1,5-2 borde räcka.
Har du montera backventiler i kretsarna?
Men brukar rekommender 2lbs ventiler (Residual valves).

Ok, backventiler har jag ju inte montetat, inte hört talas om de heller. Ska det verkligen behövad?
4 2018-01-05 10:30:58 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-01-05 10:34:27)
Nu måste jag konsultera experterna.
Har monterat eftermarknads skivbromskit både fram och bak på en T1 -57.
Byggt om till 2 krets, och större huvudbromscylinder, ämnad för detta.
Har 3-5 mm klapp på bromsstpngen från pedalen i i HB.
Lyftat ordentigt så garanterat ingen luft i systemet.
Ändå är pedalen svampig, tar långt ner, pumpar några ggr och det blir en gnutta bättre, väntar en liten stund och trycker ner pedalen igen och den åker nästan i botten igen. Testade lufta med handbromsen åt dragen, men den uppför sig likadant. Vad kan problemet vara?
Hej i bland så kan det bli sådana symtom om man har för högt hydral tryck
Varför för att man inte har räknat ut vad man skall ha för tryckkolv(hc) diameter mot kolvdiameter på oken
Jag vet att på vissa billiga satser är det förliten kolv på HCn så att hydraltrycket gör att oken gäspar ( sviktar) ( har sett folk som har sprängt packboxen i oken )
Ofta är det så man vill ha lätttrampade bromsar då ( liten hc stora kolvar i oken)
Ofta är det med en HC som har borr diameter på 22,02 i kitten ( golf) ( vw har två olika storlekar på HC 17,46 och 19,06 Broms prylar har tum mått i sina tätningar
)
På mina prylar som hade detta problem var det golf (alu )ok bak o wilwood fram på oken fram gäspade dom 1,5mm ( förstor kolv diameter mot HCn
När man räknade på HC storlek så visade sig att det skulle vara en HC med två olika Borr typ 30mm för wilwood oken och 24 mm för golf oken för att det skulle inte spränga i sär oken
Det gick så långt så man fick ringa runt o kolla vad som fanns i HC Här i Gbg hadde vi en firma som var grymma på sådant ( geebee bildelar med två gammla gubbar som var grymma tyvärr är den stängd ) Det finns en firma i malmö som heter malmö bromsteknik som är grymma
Men du måste veta vilka kolvborr ( diameter) som är på dina ok för att reda ut vad det skall vara i HC
Dessa kitt som kommer från USA är ofta bara ihop slängda för att det skall funka men om det gör det så bra är en annan fråga
Kan du inte tala om vad du har för fabrikat på kittet
Jag vet att CBs fram funkar jätte bra ihop med std 19,06 Hc ( Har ingen koll på baksystemet från dom funkar ihop med std HC )
Efter som jag är en gammal gubbe som har jobbat med räserbilar hela livet har jag inte fattat varför man skall ha skivor bak på en bil när bromskraften är 60/40% på en std bil o en räserbil är det 70/30% och på formula bil 55/45% drag racing bil 40/60% PS På räser bilar har man två HC för det skall funka
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Dessa jävla backventiler är för bromsvätskan inte skall rinna tillbaka i behållaren när HCn sitter mycket lägre än Oken
Och att behållaren sitter lägre än oken
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Efter som jag är en gammal gubbe som har jobbat med räserbilar hela livet har jag inte fattat varför man skall ha skivor bak på en bil när bromskraften är 60/40% på en std bil.
/// Micke
SFRO-besiktning som "Ombyggt fordon", kanske?
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
PPRMicke skrev:Efter som jag är en gammal gubbe som har jobbat med räserbilar hela livet har jag inte fattat varför man skall ha skivor bak på en bil när bromskraften är 60/40% på en std bil.
/// MickeSFRO-besiktning som "Ombyggt fordon", kanske?
Det är mycket möjligt Stefan F
Men man glömmer ofta av vad som gör att man får jätte bra bromsar som dom svarta runda sakerna som är 90% av det som gör att det blir bra
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag kör med skivor bak på min 1303:a. Och det jag använder är std. HBC, Talbot/Horizon- ok fram, och SAAB 9000-ok bak. Funkar kanon och felfritt. Har kört med detta i flera år.
Och eftersom jag bla. ändrade på bromssystemet från trummor till skivor bak, så var jag tvungen att göra en SFRO-besiktning innan reg.besiktningen, då bilen går under "ombyggt fordon" efter detta.
Allt detta hände kring 2005 ungefär.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
PPRMicke skrev:Efter som jag är en gammal gubbe som har jobbat med räserbilar hela livet har jag inte fattat varför man skall ha skivor bak på en bil när bromskraften är 60/40% på en std bil.
/// MickeSFRO-besiktning som "Ombyggt fordon", kanske?
... Och får klart godkänt från bilprovningen med högre effekt än vad VAG godkänner med orginalbromsarna.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Vad kan du få för max effekt på papper?
Från SFRO's sida:
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK
Det är väl framförallt den sista raden som är intressant... 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Vad kan du få för max effekt på papper?
Det har jag inte kollat upp riktigt än. Men möjligheten finns ju att "ösa i mera" om man så skulle vilja, och ändå ha bilen godkänd... till en viss gräns iallafall, fast högre än VAG:s 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
dom papprena som VW gav ut förr i tiden var det 72 hk som max
Om man tar kontakt med SFRO så går det att diskutera hur man skall göra
Vet det finns Tuv papper med typ 120 hk
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Oj, 15kw/100kg tjänste vikt!
Blir ju ca 160hk på 800kg bil.
Kan det verkligen stämma?
15 2018-01-06 21:54:49 Senaste redigerad av Stefan F (2018-01-06 21:58:46)
I teorin, ja. Fast om du får igenom det hos SFRO är förstås en annan femma...
Men skaffa deras bygghandbok och läs på vad som krävs, eller kolla på:
Finns ju f.ö. en organisation till som utför samma besiktningar som SFRO:
http://www.orgtesta.se/om-testa
Även på Transportstyrelsens sida finns det information ang. "Ombyggt fordon"
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ … 013_63.pdf
Hoppa fram till sidan 212 i PDF-dokumentet.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
På sidan 214 i ovan nämnda dokument står följande:
9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.
1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten.
2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkaren lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt ska utnyttjas, ska de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.
3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Det finns flera Typ1 som har fått 100 Hk och bra mycket mera godkänt men som sagts så måste man passera gränsen för ombyggt fordon först.
Ali G
Fler tips på varför bromsarna är så konstiga.
Har nu flyttat pedal-stoppen och har nu en slaglängd in i hbc på 30mm, pummpar upp trycket å pedaler stoppar efter halva den sträckan å det känns ju som det ska. Sen släpper jag tillbaks pedalen väntar i 2 sekunder trycker ner pedalen och den åker i botten igen, som om det aldrig varit upp pumpat något tryck i den.
Varför ska det vara så jävla omöjligt
Fler tips på varför bromsarna är så konstiga.
Har nu flyttat pedal-stoppen och har nu en slaglängd in i hbc på 30mm, pummpar upp trycket å pedaler stoppar efter halva den sträckan å det känns ju som det ska. Sen släpper jag tillbaks pedalen väntar i 2 sekunder trycker ner pedalen och den åker i botten igen, som om det aldrig varit upp pumpat något tryck i den.
Varför ska det vara så jävla omöjligt
Minskar det någon vätska i behållaren?
Hade nyss problemet på en T4, en helt ny HBC läckte och tryckte in bromsvätskan in i servot, och det syntes ju inte utifrån, samma symptom som du beskriver.. Låter som du har en läcka i systemet i alla fall.
Jo det för svinner ju olja ur behållaren då jag luftar å den kommer ute vid varje bromsok utan luftbubblor.
Om det vore ett inre läkage i hbc:n borde det ju läka ut ur det in mot kupe'n och pedalen tycker jag.
Jo det för svinner ju olja ur behållaren då jag luftar å den kommer ute vid varje bromsok utan luftbubblor.
Om det vore ett inre läkage i hbc:n borde det ju läka ut ur det in mot kupe'n och pedalen tycker jag.
Vätskan kan komma ut i mellanväggen, Napoleon hatten, utan att det kommer ut i kupén. Lätta lite på gummit vid tryckstången och kolla om det är torrt.
Borde inte vara det men kolla iaf.
Ali G
Är torrt, har haft ut tryckstången och den var krut torr. Kommer också bra med vätska ute vid hjulen när öppnar luft nippeln å har tryck på pedalen.
Jo det för svinner ju olja ur behållaren då jag luftar å den kommer ute vid varje bromsok utan luftbubblor.
Om det vore ett inre läkage i hbc:n borde det ju läka ut ur det in mot kupe'n och pedalen tycker jag.
Ja om det inte läcker någonstans, ingen luft i systemet så är det en slang som agerar ballong då? 
Ballong slang! Då skulle det ju inte komma ut olja i luftningsventilerna och nivån i behållaren minska. Allt är nytt i hela bromssystemet.
Ställ bilen på pallbockar, lossa hjulen be nån trampa och kolla på oken om klossar kryper till baka, eller kän på slangen om den sväller.
Eller om nått annat rör sig som inte ska.
Hittar du inget .
Prova med att plugga en krets, då kan du halvera problemet. Sen är det bara att felsöka.
Jag lovar att det är ett jättelätt fel när du väl hittat det :-)
