1

Hallå! Jag håller på att färdigställa mitt garage, 7x8 meter med dubbla portar och 3 fönster. Tänkte höra lite om någon har bra koll på det här med uppvärmningen. Vi kommer att isolera 145x 45 i 2 lager, samt sprutisolera taket. Vi har lagt en vattenslinga i hela golvet, så det går att koppla på något där. Jag vill aldrig att temperaturen sjunker under +5, och "mekvärmen" kommer väl att ligga på typ 12-15 grader. Jag var även inne på att fylla systemet med glykol istället för vatten för att eliminera frysrisken.

Men då kommer frågan... vad ska man använda för att värma upp & cirkulera vattnet för att det ska vara energisnålt & billigt? Några tips? Har tittat på denna:

http://www.vvs-klimat.se/product.html/v … aronen45kw

Men öppen för förslag. Tack på förhand!

"Daddy Cool"

2

vad har du för värme i huset?
Om du har vattenburet system i huset kan du ju dra ut en slinga från huset och sätta en egen shuntgrupp för garaget... annars är det väl en sån elpatron som det är minst med jobb med...

3

I vilken del av sverige bor du? Kalla delen eller i tropikerna?
I samma del som jag bor skulle jag ha skaffat den typen av luftvärme pump som går på vattenburet. Grannen min har stuguthyrning med golvvärme och har 1 sådan kopplad till 1 stuga. Kostar kanske en slant att koppla in men sen är det bara fördelar.

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

4

Garaget är friliggande, en bra bit från huset. Bor i Borlänge och det blir neråt -30 under vintern. Det är just därför jag är lite skeptisk till en luft/värmepump... de brukar ju inte riktigt orka under -20.

"Daddy Cool"

5

Enklast och billigast blir nog att låta en elpatron säkerställa frostfritt och sen låta en dieselvärmare säkerställa arbetstempen.
Ingen diesel hemma=ingen härlig arbetstemperatur.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

6

Jag kör dieselvärmare i "mitt" garage. 160kvm, det funkar. Blir varmt och gött efter etag. Men en luftvärmepump är nog mycket goare. Bättre luft, låter inte så förbannat mycket. Nackdelen är ju priset, men det tjänar man in i längden.

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

7

I mitt garage så sitter en gammal ved panna. Finns säkert att hitta billit på blocket. Finns ju oftast en elpatron som komplement till veden å då är de ju bara att elda på när du ska meka å sen tar elpatronen hand om underhållsvärmen. Jag har ingen elpatron i min men de tar ändå inte så lång tid att få upp värmen när de är minus i garaget när man börjar.

8

Själv kommer jag att ha en kulvert till garaget (ca 7m) där det kommer att gå el, varmt å kallt vatten samt värme.... just nu är det Pelletspanna i huset men jag kommer att ansluta fjärrvärme vad tiden lider.... mest pga av att det är mindre jobb än pellets. Priset är ju lite dyrare men det är det värt.......
Garaget kommer att bli 6x10m med golvvärme....

9

Alloljebrännare !?

West Coast Volks
Attitude is everything !

10

skulle kört på ved kompletterat med en elpatron. luft/vatten har en släkting och han köpte den ivt som vann testerna förra året. inte direkt superimponerad är han. vi har samma storlek på villa ca och jag kör direktel, luft/luft och vedkamin. vi har nästan på öret lika uppvärmningskostnad.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

11

Kör luftvärmepump, det räcker till ditt garage. Inga problem fast det kryper neråt -30 om du har en riktig och inget billigt skit.

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

12

jag köpte billig skit o den funkar till -20-25 grader utan problem
sen har man ju ac på sommaren mkt skönt

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

13

Hmmm... mycket input. Tack för hjälpen. Nu ska det researchas priser!

"Daddy Cool"

14

Jag tänker köra luft-luft i mitt garage, Har det i huset nu, och den har bara stannat en gång denna vinter, då kör man ett element tills det går att köra pumpen igen. Köper man en riktig pump, så fixar den lätt att få en såpass öppen yta varm.

15

min luft/luft i huset (panasonic e9dke) är inne på 6e året nu. i höst fick jag byta fläktmotorn på innedelen vilket är standard, funkar oavsett kyla ute. visst ger den inga pengar tillbaka då men går gör den. idag säger dom att daikin är ledande men inget jag kan bevisa.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

16

Med vatten i golvet finns väl bara luft å vatten aggregat..dyrt som guld..men fy fan va göt när elräkningen kommer, och värdet på garaget är ju inte bara bilarna i den helt plötsligt.. Jag kör med luft-luft sen två år i verkstan 200kvm 5 meter tak en 9 kWh har funkat jätte bra även i riktigt kalt väder..man har råd att låta den gå dygnet runt ... Men det var mkt vånda innan ja kom till skott......

West Coast Volks attitude is everything

17

Det där med att pumparna inte ger full effekt när det är kallt ser jag inte som någon jättestor nackdel då man måste se till hela året och inte bara topparna.

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

18

Jag var i samma sits när jag byggde mitt 70m2 garage.
Var först inne på att montera en luft-luft pump, men insåg det korkade i att inte passa på att gjuta in golvvärmeslang när plattan gjöts. I och med detta monterades också ett shuntblock för att kunna trycktesta systemet innan gjutning (bättre att upptäcka ett läckage före gjutning än efter...).

När jag sedan skulle ta det definitiva beslutet om uppvärmningssätt kändes det naturligt att fortsätta med golvvärmen. Kollade upp vad luft-vatten pumperna kostar (ca 40-50 000:-), så det vara bara att glömma.

Jag köpte en vanlig elpanna från Värmebaronen. Den är på 6kW och kostade i runda slängar 6000:-
Se http://www.aircoolers.com/download/file … ;mode=view för en bild på installationen.

Visst, det inte inte det mest ekonomiska sättet att värma på, men jag försvarar det med att garaget är välisolerat och att jag inte har varmare än ca 5-7°C när jag inte är där. Man kan dessutom köpa ganska många kilowattimmar för mellanskillnaden i pris på luft/vattenpump och elpannan.

Jag brukar dock vilja ha behagligare 10-12°C när man jobbar. Går normalt ut en stund innan och slår på belysningen (totalt 800W) och ett vanligt billigt konvektorelement på ca 1500W. Det blir fort varm, och inom en timme är det behagligt att vara där. 
Att ha varmare gör mig bara svettig när man håller på och att ha 10-12°C dygnet runt är bara dyrt och onödligt när man bara är där några timmar i veckan.

En helt annan aspekt på luft-luft pump; Hur klarar dessa aggregat miljön i ett garage? De är ju inte direkt gjorda för att sitta i dammiga lokaler. Jag vet att filtren i den vi har i huset måste rengöras förvånadsvärt ofta, och i ett garage kan man ju förvänta sig att det är mycket skitigare...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

19

Fan Peter, det såg ju riktigt fint ut. Jag är också inne på en elpanna, i kombinaton med både termostat & timer. Men som sagt, intressant att höra andras feedback innan man bestämmer sig. Tack för all input!

"Daddy Cool"

20

Tror inte luft-luft är så bra i ett garage, just som Peter nämner, när det gäller damm.
Dom tappar rätt mycke effekt om dom inte är rengjorda ordentligt, och vi vet ju alla att det bara är första månaden, i bästa fall som man kommer ihåg det....

21

har en bekant som har bilverkstad, den värms med luft/luft sen 2 år tillbaka. inga problem alls enligt honom.
tror inte dom är så känsliga faktiskt. fördelen med den kontra alla andra system är ju att den avfuktar vilket gör att plåtrena ytor på bilar och sånt inte blir röda. och det är bra drag i avfuktningen på dom.  inne i kåken har vi ett gammalt trägolv som aldrig varit några problem med. sen vi satte in luft/luftaren så blir det stora glipor i golvet på vintern. torkar ur virket totalt för att till sommaren se helt tätt och fint ut.

fördelen med en ingjuten slinga i golvet är ju att plattan håller värmen bättre och stannar där. varm luft kyls väldigt fort i jämförelse. allt handlar nog om vilka pengar du vill lägga.

22

Jag tycker du ska bygga några sånna här..  ICQ/af

http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

då måste man ju dricka öl också ICQ/ad

23

7X8m = 56kvadrat dvs inget stort garage.
Ska du använda garaget till bruksbilen också så du ska öppna porten varje dag?

Liten luft luft måste ju funka bra och konvektor element som kompletering ifall de skulle bli helvetes kyla..
Fläkt/fläktar i taket som rör runt luften är ju inte fel de heller.
Dock är ju golvärme sjukt skönt när man ligger på golvet och meckar ICQ/ag men en "hora" funkar ju de med  ICQ/af

Bubbla -62
Buss -60

24 Senaste redigerad av Peter S (2011-02-08 16:27:05)

goopher skrev:

Fan Peter, det såg ju riktigt fint ut. Jag är också inne på en elpanna, i kombinaton med både termostat & timer. Men som sagt, intressant att höra andras feedback innan man bestämmer sig. Tack för all input!

Tack och bock. Det är mycket mer jobb än man tror att bygga garage, och kanske är det väl tur att man inte vet det innan...
Som med allt man gör för första gången så gick den mesta tiden till att läsa på och höra sig för. Skulle säkert kunna kapa byggtiden till hälften om jag skulle göra om det.
För den som är intresserad kan man läsa om bygget på http://www.aircoolers.com/viewtopic.php?f=12&t=187

Elpannan (samma som du länkade till i början, så jag mindes fel om effekten) har en enkel termostat som mäter tempen på vattnet som matas ut i systemet. Man kan ganska enkelt bygga på med en termostat som mäter lufttemperaturen också för en mer kontrollerad temp på innomhusluften i garaget. Jag har dock aldrig upplevt det som ett problem, utan tycker att det fungerat fint med att mäta på vattnet bara oavsett utomhustemperatur.

Man skall inte underskatta "trögheten" i systemet. Man kan ha många termostater som mäter både här och där, men det tar ett bra tag att värma upp betongen i plattan och har man snabba väder/temperaturomslag hänger det inte med.
Av samma anledning tror jag inte på att ha timer kopplat till värmen (om du hade tänkt dig att snabbt öka tempen för att meka någon timme och sedan sänka den igen). Då är det bättre med ett konvektorelement/byggfläkt. Att öka tempen på några kubikmeter luft går väldigt fort.

En annan sak också angående att fylla slingorna med glykol. Jag hade fyllt mina med vatten när jag trycktestade systemet (på sommaren) innan gjutning. Att fylla dem kan vara en bra idé också för att förhindra att de flyter upp under gjutning.
Problemet är att det första vintern inte var färdig och inkopplat och riskerade att frysa. Hörde t.o.m. skräckhistorier om folk som fått sina plattor och slingor sönderfrysta.

Sagt och gjort, jag förkovrade mig i vad man lämpligen ersätter vattnet med (det finns lite olika alternativ) och det slutade med vanligt glykol. Köpte en borrmaskinsdriven pump och pumpade ur vattnet och ersatte det med glykolen som sögs ur en hink i vilken jag blandat vatten och glykol till lämplig frystemp.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

25

ang slingan så vet jag att dom plattor jag gjutit så har vi najjat fast slingan i armeringen. som ett tips bara så flyter den inte upp.  ICQ/ad