Jag var i samma sits när jag byggde mitt 70m2 garage.
Var först inne på att montera en luft-luft pump, men insåg det korkade i att inte passa på att gjuta in golvvärmeslang när plattan gjöts. I och med detta monterades också ett shuntblock för att kunna trycktesta systemet innan gjutning (bättre att upptäcka ett läckage före gjutning än efter...).
När jag sedan skulle ta det definitiva beslutet om uppvärmningssätt kändes det naturligt att fortsätta med golvvärmen. Kollade upp vad luft-vatten pumperna kostar (ca 40-50 000:-), så det vara bara att glömma.
Jag köpte en vanlig elpanna från Värmebaronen. Den är på 6kW och kostade i runda slängar 6000:-
Se http://www.aircoolers.com/download/file … ;mode=view för en bild på installationen.
Visst, det inte inte det mest ekonomiska sättet att värma på, men jag försvarar det med att garaget är välisolerat och att jag inte har varmare än ca 5-7°C när jag inte är där. Man kan dessutom köpa ganska många kilowattimmar för mellanskillnaden i pris på luft/vattenpump och elpannan.
Jag brukar dock vilja ha behagligare 10-12°C när man jobbar. Går normalt ut en stund innan och slår på belysningen (totalt 800W) och ett vanligt billigt konvektorelement på ca 1500W. Det blir fort varm, och inom en timme är det behagligt att vara där.
Att ha varmare gör mig bara svettig när man håller på och att ha 10-12°C dygnet runt är bara dyrt och onödligt när man bara är där några timmar i veckan.
En helt annan aspekt på luft-luft pump; Hur klarar dessa aggregat miljön i ett garage? De är ju inte direkt gjorda för att sitta i dammiga lokaler. Jag vet att filtren i den vi har i huset måste rengöras förvånadsvärt ofta, och i ett garage kan man ju förvänta sig att det är mycket skitigare...
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!