Det skrivs om låg ktivitet på forumet så jag gör en liten tråd om ett litet julmatlagningsprojekt.
Rökt mat är ju gott och på julbordet vill jag ha en hel del av det. Jag har sen tidigare en kallrök/rökboda som jag röker kött i varje vår. Har testat att kallröka lax också men rätt sällan.
Men nu är jag inne på varmröka. Där har jag tidigare förlitat mig på en liten röklåda, Aburöken. Det funkar ju bra till fisk. För de köttbitar jag testat har det varit lite varmt. Sen kom jag på att ställa den på gasolköket istället för att använda de medföljande spritbrännarna och nu gick det att kontrollera värmen mycket bättre. Så jag har rökt mycket sidfläsk, hjärta, tunga och stekar i den.
Julens grej då? Jo. Jag saltade in en renbog i höstas och sen passade jag på att salta in en lammbog också. Men dessa två är ju aldles för stora för att gå in i min lilla aburök. Jag tänkte fara till en vän och låna hans varmrök. Men den var så rostig och igenvuxen att jag stod över. Så då kommer mitt lilla projekt. Jag ska bygga en egen varmrök så stor att jag kan röka två bogar i den i ett svep.
Skissade lite på en rast på jobbet. Så här tänker jag.

En plåt som gasolköket värmer på. Här lägger jag rökspån. En plåt ovanför som droppfångare. Sen två löstagbara galler och en stång högst upp att hänga större bitar i (när gallren är urplockade) Bygger i råspont 17x95
Nu ska jag ut och bygga. Uppdaterar eftersom.
Blir det röka till lördag?