1

Införskaffat mig en moped och tänkte lackera kröken.
Dock så är ljuddämparen krom och tänkte behålla det.
Finns det något man har hemma som man kan använda?
Har inge autosol hemma eller liknande.

2

Nu har affärerna öppnat ICQ/ab eller så kan du prova detta:

http://www.classicmotor.se/artiklar/art … iniumfolie

Gubbjävel; dvs originalfantast

3

Jo men bor mitt i ingenstans ICQ/ad
Det är inge rost utan vill bara få ljuddämparen mer blank eller tro du funkar  för det ändamålet med?
Jag tog fram en flaska avfettning.
Stor skillnad men har repor etc på ljuddämparen.
Så vet inte on jag kan åtgärda så mycket mer än så.
Bifogar bild

Post's attachments

Attachment icon IMG_20171216_115904.jpg 432.4 kb, 128 downloads since 2017-12-16 

4

Tandkräm kanske?

5

Få testa.
Den är ju inte jätte dåligt skick men när man ska lacka kröken så vill man försöka få kromet så blank som möjligt med ICQ/ab

6

börja med löddrande stålull och vatten. Sen Autosol, tandkräm eller ketchup. Nåt kanske finns hemma.  ICQ/ag

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

har stålull men jag vet inte, det repar inget?
tandkräm ska jag testa.
ketchup, aldrig hört talas om att det ska hjälpa ICQ/ab

8

Stålull repar inte så länge du har löddret. Men dumsnåla inte och nöt på efter att löddret tagit slut.

Bäst på riktigt por-rostade och kraftigt smutsiga och oxiderade delar.

Ketschup är faktiskt oprövat av mig. Fick tipset nyss själv. Men tandkräm är ju ett gammalt välbeprövat knep.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

9 Senaste redigerad av =) (2017-12-16 15:28:17)

David, Luleå skrev:

Stålull repar inte så länge du har löddret. Men dumsnåla inte och nöt på efter att löddret tagit slut.

Bäst på riktigt por-rostade och kraftigt smutsiga och oxiderade delar.

Ketschup är faktiskt oprövat av mig. Fick tipset nyss själv. Men tandkräm är ju ett gammalt välbeprövat knep.

Körde nyss med stålull. Vart inte riktigt bra så kanske må lacka hela.
Vet inte om det bara var fake krom längst ut eller är det metallen som kommit fram?
Ska jsg ta en fin poleringspuck till dremeln och fortsätta och göra samma över hela eller ska kag lacka hela svart kanske?

10

stålull=utan lödder
tvålull=löddrande
det med stanniolpapper fungerar det putsar
väck noppror och blänker upp cromen

11 Senaste redigerad av =) (2017-12-18 18:22:32)

Såhär vart det.
Bifogad bild.

Vart helt okej!

Ser bättre ut i verkligheten. Svårt få till rätt ljus etc

Post's attachments

Attachment icon IMG_20171218_182102.jpg 706.83 kb, 117 downloads since 2017-12-18 

12

Du gav upp blänket ICQ/ac

13

Kurtivan skrev:

Du gav upp blänket ICQ/ac

Hade gärna fortsatt men om man kikar på dämparen så var det nog fusk krom då det blev en mer metallisk färg än kromad färg.
Om man jämför där jag putsade och det längst ut mot utblåset så var det skillnad på nyansen av krom/metall  Default/hmm
Gillade dock kromet mer men visste inte om det var metallen som kom upp och onödigt om det börja rosta etc

14

"Hej.. Hur lagar man Boeuf bourguignon? "
Många bra svar kommer...

"Ähh skit samma kör en kebabrulle istället"

15

anders bergh skrev:

"Hej.. Hur lagar man Boeuf bourguignon? "
Många bra svar kommer...

"Ähh skit samma kör en kebabrulle istället"

Putsade upp den första gången med avfettning och blev blankare.
Ville få upp glansen mer så körde en mjuk puck till dremeln och den blev blankare och körde stålull med lödder och då Kom metallen fram.
Som du kan se på bilden så skiljer det blanka väldigt mycket.
På ena sidan är det krom och andra metallen.

Så skulle gissa dom lackat med fake krom.

Så kändes som var mest värt lackera den i samma veva som kröken.

Hade givetvis kunnat putsa mer men kromen kommer ju inte bli bättre där det försvann.

Om inte annat ha vi en tråd där människor kan lägga upp deras tips på hur dom putsar upp och hur dom går till väga för få bästa resultat.

By the way är nog sådana kommentarer folk drar sig tillbaka från att skapa trådar.

Som inte ger ett smack och egentligen inte behövs.

Vilket fall som helst blev jag nöjd.
Sen om det blir bra återstår och ser när jag ska montera den ICQ/ab

16

Är du riktigt säker på att det var krom överhuvudtaget? Ser inte så ut och googlar du på ditt avgas får man upp att dämparen är stål med aluminium "hylsa" över. Om du polerar aluminium så är det viktigt att polera av ordentligt/byta trasa ofta innan det blir ordentligt blankt (det blir svart i trasan/på ytan om det är aluminium). Går också våtslipa upp till nästan spegelblankt och bara avsluta med autosol el dyl. Och visst aluminiumet blir matt med tiden, men går man över det årligen med lite autosol så är det lättare att få upp lystern igen.

Tankar ingen i familjen? Finns väl metallpolish /autosol på macken. Sist köpte jag på Ica maxi. Har du någon äldre släkting i närheten slår jag vad att det ligger en flaska häxans längst in i städskrubben.

17 Senaste redigerad av =) (2017-12-20 16:47:51)

Frederik skrev:

Är du riktigt säker på att det var krom överhuvudtaget? Ser inte så ut och googlar du på ditt avgas får man upp att dämparen är stål med aluminium "hylsa" över. Om du polerar aluminium så är det viktigt att polera av ordentligt/byta trasa ofta innan det blir ordentligt blankt (det blir svart i trasan/på ytan om det är aluminium). Går också våtslipa upp till nästan spegelblankt och bara avsluta med autosol el dyl. Och visst aluminiumet blir matt med tiden, men går man över det årligen med lite autosol så är det lättare att få upp lystern igen.

Tankar ingen i familjen? Finns väl metallpolish /autosol på macken. Sist köpte jag på Ica maxi. Har du någon äldre släkting i närheten slår jag vad att det ligger en flaska häxans längst in i städskrubben.

Googlade inte riktigt 100 och my fault.
Stog inte något om det på twostroke.

Jag tog för givet och var mitt felsteg!
Dock så få vi se hur finnishen när man monterat det.

Shit happens.

Jag tänkte även att det är en moped och gjorde enklast för mig själv.
Så länge man bli nöjd och tyck det se bra ut.
Sen hur det ser ut monterat kan bli annars men då få man ta det då.

18

Det finns ett gammalt knep från 50talet för det inte skall blåanlöpt på avgaskrökar
Man sköljer kröken på insidan med en blandning av vatten och grönsåpa
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke