1

Jag ska försöka få till rätt camber bak på min splitbuss som jag håller på att IRS-konvertera. Då det hela blir färdigt är det ju meningen att bakvagnen skall uppföra sig mera "modernt", dvs ungefär som en baybuss med ledad bakaxel. Jag hittar ingen info om vilken camber som gäller för baybussar, någon som vet?

Det finns inte lika mycket att läsa om camberinställning på de bakre hjulen som det finns om camber på framhjulen, men vad jag förstår så skall man kunna ställa in camber i upphissat läge, det skulle passa mig bäst. Om någon vänlig själ har uppgift om hur många grader camber det bör vara i bak - i lyft läge - är jag väldigt tacksam. Gärna också uppgifter om toe-in i lyft läge (kanske inte ändrar sig vid belastning/hjulen på backen?).

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

vid en hjulinstälning på IRS skall den stå belastad
Jag byggde en jigg när det byggdes om till Irs
enligt VWs service bok är CC på växellådan mitt som man går efter
Skulle tro det står mått i denna ( bakaxeldelen) http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
/// micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Christofer (2017-11-27 23:28:28)

Tack Micke för svar! Och tack för en rad bra länkar! Mitt problem är att jag inte lyckas fästa IRS-fästena ordentligt vid torisionsröret. Jag har satt dit egentillverkade klammers men de nyper inte åt hårt nog då hjulen belastas, och då svänger snedlänkarna ned och den inställda positionen rubbas. Därför blev jag nöjd då jag upptäckte dokumenten som hävdar att det ska/kan göras i obelastat läge (se bifogade dokument, sorry för taskig kvalitet). Menar du att det inte går, att det blir fel om jag mäter upp camber & toe-in i upplyft läge och sen punktar fast fast irs-fästena, eller kan det gå fast det är en lite annorlunda metod?

Post's attachments

023071AF-B7F7-48DC-A8AA-59B02338C10E.jpeg, 44.4 kb, 320 x 253
023071AF-B7F7-48DC-A8AA-59B02338C10E.jpeg 44.4 kb, 102 downloads since 2017-11-27 

267FEC83-04F9-4C5E-9762-3024B4DA2C54.jpeg, 39.18 kb, 320 x 240
267FEC83-04F9-4C5E-9762-3024B4DA2C54.jpeg 39.18 kb, 122 downloads since 2017-11-27 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-11-28 12:14:13)

Om vi tar To till början med
Så har man ett verktyg som man sätter i främre röret sen sitter det en vantskruv  bakre hållaren sitter i irs knuten  som man skruvar till rätt ländsmått ( to in <>  to ut)
En sak till är att irs bakvagnens rörelse är inte linjär ( samma med Porsche har samma problem)
Jag fick jacka ur för att  inre infästningen skulle komma rätt  Om inte så får man to in
För att få det så rätt som möjligt så tillverkade jag mäthjul som sattes på axeltappen ( 500 mm i diameter ALU  5 mm )
Jiggen satt i framkant  o i mitten på bärarmen så man kunde justera in o ut
Om man är smart så 0 ställer man fjädringen i den höjden som bilen skall vara för att inte få vinkel fel i fjädrings rörelsen
Om jag får tid i kväll skall jag försöka att några  bilder från VWs  verkstadsbok (bakvagns delen)   så du kan se hur verktyget ser ut
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack, det vore hyggligt, lite svårt att se det framför mig nu utan bild.

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-11-28 21:09:56)

Här kommer  det några foto från verkstadshandboken
Var inne å kollade på din tråd 
Där var det någon som sa  att lubroknuten inte klarar vinkelen  som var tänkt  Dom klarar mer än man tror
När det gäller hk så klarar en typ1 cirka 250 whp  jag bytte när jag var över 351hk 422nm
/// Micke

Post's attachments

IMG_20171128_170419.jpg, 171.93 kb, 800 x 600
IMG_20171128_170419.jpg 171.93 kb, 128 downloads since 2017-11-28 

IMG_20171128_170512.jpg, 175.04 kb, 800 x 600
IMG_20171128_170512.jpg 175.04 kb, 129 downloads since 2017-11-28 

IMG_20171128_170533.jpg, 181.31 kb, 800 x 600
IMG_20171128_170533.jpg 181.31 kb, 133 downloads since 2017-11-28 

IMG_20171128_170625.jpg, 153.65 kb, 800 x 600
IMG_20171128_170625.jpg 153.65 kb, 109 downloads since 2017-11-28 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Tack för detta, det ser ju lite annorlunda ut på min bil eftersom jag har ett hopkok av bubbla, typ3 & splitbuss, men principen med IRS bör ju vara densamma. Det var bra att läsa om hur snedlänken påverkar cambern ju mer hjulet belastas, det hade jag inte klurat ut. Jag får ta mig en funderare på hur jag skall gå vidare med mina IRS-infästningar, lite bökigt. De ställer till problem, vore bra om jag fick fast dem så att jag kan börja laborera med cambervinkeln i belastat läge.

När det gäller drivaxlarnas vinkel och hållbarhet så är det bra nyheter att du tror att de håller även med lite större vinkel än normalt. Jag siktar på att få bilen sänkt en del, men inte mycket. Tror däremot inte att det går att bibehålla originalhöjd, men det bör gå med en liten sänkning. Tack igen för din hjälp!

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

8

Har även info om typ 1

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke