1

Rubricerat år så blev man 18 och fixade körkort lagom till sommaren.
VW-nörd som man var (av händelser tidigt i barndomen) så måste man ju få egna hjul med VW-logga på.
Jag hade lånat farsans -65 1500S mot löfte att "Nu kör du försiktigt!!! JARÅ!!!" Default/lol , och for med den kors och tvärs i närheten av Västerås, letandes gammalt VW på bakgårdar, skrotar och parkeringar. Löftet om att köra försiktigt bröt jag tämligen omgående på Köpingsvägen då jag bara var tvungen att testa om det var någe kraut i den wagen...
Jisses vad fort det gick! ICQ/am  Då mätaren visade 135 gav jag upp och släppte gasen samtidigt som jag med de "finfina" 6,40-15 diagonalerna passerade lite grova vita streck i vägbanan. Bakvagnen tappade för ett ögonblick väggreppet, och den 18 åriga ynglingen (jag) bleknade betydligt samtidigt som jag fick en ruskig respekt för alla bilar med beteckningen 1500S på bakluckan!! Vikket monster!!! ICQ/am  ICQ/am  ICQ/am

Jag hittade inga gamla baggar som var till salu, så jag fattade pennan och författade en annons lydandes "VW 1948-53 köpes kontant" i den lokala blaskan.

Nu skulle det bli andra bullar av!! Jädrar vad bilar jag skulle köpa ICQ/ad

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

2

Fortsättning?

Gillar dina uppdateringar skarpt, väntar med spänning och blir lika nyfiken varje gång det uppdateras.

Väldigt intressant för oss (jag) som är födda 1980 eller senare/tidigare som inte var med när det begav sig.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

3

Här snackar vi cliffhanger Default/yikes  ICQ/ae

4

Scannerfan hängde sig.... vänta bara det kommer mera ICQ/ae

5

En annons med denna dignitet erfordrade ju också en rejäl uppföljning, eller hur? ICQ/am

Jag författade en blankett på familjens "Orbis Olympia" skrivmaskin tillverkad i DDR och inköpt helt PC på DOMUS i Västerås för 165 bagare!

Blanketten summerade de viktigaste frågorna som jag skulle ställa i respektive telefonintervju som jag planerade att ha med de som ringde på annonsen... ICQ/ad

Den första som ringde var en bonde som hade en "gammul baggä"
http://i51.tinypic.com/r25eg0.jpg

Eftersom priset var lågt, även med den tidens mått (han sa ett par tior i telefon), men den bonnlurken höjde till 30 spänn när han förstod att jag var intresserad ICQ/ad

Nåväl, jag frågade farsan om lov att få låna 1500essen återigen, och det gick bra (hah, han visste fortfarnade ingenting om mina bravader...)

Å så åkte jag ut till denna första biltitt.... ICQ/af

6

Om du köpte och har kvar den bjuder jag 60:- så har du gjort dig en fin vinst på den också.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

7

Då jag kom fram så blev jag mött av en stor Schäferhund ICQ/ac . Men sen kom bilägaren och visade mig trettikronorsvagnen. En Resedagrön 51/52 med en original Blaupunktradio i stället för klocka (ett stort minus ansåg jag på platsen,och framförde det till bonn):rolleyes:  ICQ/ad

Givetvis blev jag eld och lågor inför anblicken av denna vagn. Bonden sade att jag måste bestämma mig snart, eftersom han ville ha bort den från platsen.

Glad i hågen for jag hem och berättade om fyndet för farsan.
Han blev föga imponerad, med ord som; va skaru mä en sån gammal bil till, köp dej nå ordentligt å var ska du ställa den om jag får fråga, inte på gårn i alla fall, va ska vicevärden tro då??::::
http://i54.tinypic.com/xpnaye.jpg

8

Spitzenarbeit! Otroligt läsvärda uppdateringar! Mach mal so weiter Bitte!

Calle

9

He he.. att folk börjar skriva på Tyska är hur skönt som helst....Vielen Dank!

10

Hmmm, vad göra nu, med en VW-fatwa hängande över sig? ICQ/am

Efter en vecka hade jag trugat å tjatat så farsan gett med sig såtillvida att jag fick lova att inte hålla på och mekka med den på gårn så att det såg stökigt ut för grannarna...

Jag ringer upp bonden och meddelar att "JAG KÖPER VAGNEN! ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/ad ..

Bonden sade; Den har jag eldat upp, för du hörde ju aldrig av dig! ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac

Jag for iväg till bondgården för att kolla upp bondens utsago, och tyvärr så stämde den ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac

NÅÅJAAA VAD ÄR VÄL EN SPLITBAGGE...

Tack ock lov så hade telefonen ringt ett antal gånger till, med bland annat denna vagn, till salu för 500 spänn
http://i55.tinypic.com/ftdb1y.jpg

En 1953 med delad bakruta (att de kallades för switter fanns inte på kartan då). En egnahemsägare som hade använt baggen till att köra byggvaror, cement mm i den, men eftersom nu kåken var klar så var den till salu.

Jag for ut till Tillberga och provkörde vagnen. Den var så trögstyrd att det inte gick att svänga med den. "Jahaja, ja kanske drog åt framvanngenn litte för håårt"?? sade egnahemsägaren till mej då jag verkade tveksam till vagnen. Detta bekymmer plus att den främre tvärbalken har lagad med popnitad aluminiumplåt gjorde att jag började hårdpruta. Jag bjöd 250 spänn "som den stog". Egnahemsägaren funderade fem sekunder och högg emot med 300 spänn.
"Det är den inte värd" sade jag och åkte därifrån ICQ/am

11

Helt otrolig läsning. Splitt för 30 spänn och sedan 300 spänn.
Undrar just hur mycket detta vore om man på nått sätt räknade om det i dagens valuta.

Snälla mer mer mer.

Schnell sie, bitte.  ICQ/ag

12

Nästa samtal kom från Karmansbo. Man hade en "gammul folkvanng" som man hade skruvat av skärmarna på och "tajje ur inredingen" på.
Sen så "hadde schuule brunne", så "re vart bara biln kvar", som jag kunde få för "nåra hunnrinngar" Default/lol

Givetvis for jag dit, och det visade sig vara en femtia med chassinummer 1-0153239 (undrar om den finns kvar ännu??)

Det var för mycket jobb med den bilen så det blev ingen affär nu heller ICQ/ac
http://i54.tinypic.com/fld6yb.jpg

13

Mer mer :-)

14

Nästa samtal var ett tips om att det stod en övergiven gammal bagge på ett koloniområde norr om Västerås, och "den var nog bara å ta".

Jag for dit och hittade en "övergiven" splitkaross med bottenplatta i snöyran.
http://i55.tinypic.com/avrdk8.jpg

Jag frågade runt på området, om någon visste vem som var ägaren till denna vagn, men ingen visste.

Jag var ju fostrad att inte "bara å ta", så jag åkte hem igen, oviss om ägarskapet på denna split.

(Flera år senare skulle det visa sig vara en annan VW-nörd som ägde den vid tiden, och att han hade ett antal splittar i Västerås i en lokal...)

15

Nu började jag tröttna ur rejält på att inte få tag i en egen bil ICQ/am , så jag sänkte ribban ett snäpp i och med att en dam ringde och hade en nybesiktigad nylackerad VW 1953 med oval bakruta till salu för 850 kronor ICQ/ad  ICQ/ad  ICQ/ad

Det var dagen före julafton 1972, och jag tog med mig brorsan, ifall det skulle bli skarpt läge och affär!!!

Direkt jag såg vagnen så föll jag som en fura, men jag lyckades i alla fall pruta ner den till femhundra jämnt, och så här glad var jag dagen efter, på självaste julaftonen med egen inköpt wagen ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag
http://i55.tinypic.com/mjs281.jpg
Nu hade jag äntligen en vagn som dessutom inte skämdes för sig, och mina föräldrar andades ut (för stunden, men vänta bara...)

16

Dina uppdateringar är som öl - man vill bara ha mer och mer ICQ/ab

17

Jag uppskattar verkligen att du har börjat skriva här på Boxerville,vore kul om du postade
lite info om Barndoor pickisen och Barndoor ambulansen som du har. Det kanske finns
lite historia bakom dom också!

18

Tack för era påhejningar. Givetvis kommer det mera stårys!

Nå i alla fall så var jag nu äntligen försedd med egna hjul, och hela världen öppnade sig. Polaren Mats å jag började planera en Europaresa till sommaren 1973, givetvis med -53 ovalen Default/yikes .

Denna resa avstyrdes med gemensamma krafter från alla inblandade föräldrar, så det fick bli en Inter-Rail resa istället ICQ/ac .

Femtitrean nyttjades flitigt, och nu kunde jag också åka ståndsmässigt till lumpen på I14 i Gävle!!

Då muck inträffade så pyntades även 53an upp ICQ/ae
http://i55.tinypic.com/16c4461.jpg
I bakgrunden syns farsans sportvagn ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae

Efter lumpen återgick jag till mitt arbete på Electrolux, som "Transportgrabben" med företagets nyinskaffade -74 pickis. Jag fick då flera tillfällen till lantliga åkturer med baggetittningar till följd. Eftersom jag var en "Electrolux-man" så hade jag automatiskt respekt och pondus hos de som jag besökte ICQ/ad .

1975 så hade mina Brezel-nerver spänts så hårt att jag var tvungen att ånyo annonsera efter "VW 1948-53 köpes, allt av intresse, kontant betalt."

Då ringer en herre som jag kände genom "Electrolux-jobbet", Han var fastighetsansvarig i Hallstahammar, och lämnade ut nycklar till mig då det var dags för att laga något kylskåp.
Då han insåg vem som annonserade efter gamla VW bilar så sade han;

"Jamen äre du?. Att du inte har sagt någe på jobbä om de´rå?
Va fanken ja har ju en 1952a som ja velat bli av mä sen länge! Hadde ja veta att du va så intresserad, så hadde ru fått en.

Nu äre ju så att jag har annånsera ut´n te höggsbjudande å en Ståkkhålmare ska komma å ttta pån i morrn, men du kan ju komma å titta pån i övermorrn!!

Ja har nå gamla bilder pån för de är min farsa som köpte den då den va ett är gammul;
http://i54.tinypic.com/2hd60df.jpg

Ja, nu blev jag riktigt skakis. Hade jag missat en fin dubbelruta, bara genom att inte "spread the word"??

Övermorgondagen segade sig fram......

19

Härligt Roger!!
Du kan berätta du  ICQ/ag
Och den som inte drabbas av VWHD sjukan efter en tid med dig är inte riktigt riktig Default/lol

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

20

om bara man var med i gamet på den tid.... ICQ/ad

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

21

Baggen ifråga visade stått upp-pallad i ett eget litet hus på tomten sedan 1962.
Fadern till säljaren hade som princip att bara bruka sina bilar tills de blir 10 år gamla, sedan så ställs de undan som reservdelsförråd till nästa (fabriksnya) vagn Default/yikes .

En Brezel med Sandfarbe-lackierung Lkl 90 ( en kulör som hängt med sedan krigsåren, då med beteckningen L 90 Sandfarbe ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae )

Övermorgon har nu infunnit sig och jag far med min 53-oval till Hallstahammar och med nerverna nerpackade under främre huven...

"Ståkkhålmarn hade bjudi sex åt halft" fick jag veta då jag äntrade tomten..

"Män försan... han hadde sakkt att han skulle trimma´n å stoppa i en Pårrse-motor ian... å de vill inte vi, så kom du mä ett bud!!!

Ja va faen säger man då??

Min lön på Electrolux bestod i ca 800 spänn var fjortonde dag (efter skatt), alltså en timpenning på kronor 9 och 51 öre Default/lol

Jag friskade i och bjöd två tusingar, men med reservationen att jag inte hade några kontanter...

Nu gällde det! Skulle mina "svågerrelationer" hålla ända fram??

22

Självklart....

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

23

vilken vwow feeling man får här, sköna berättelser fortsätt ICQ/ab !!

ålands volkswagen klubb på facebook

24

Underbara cliffhangers ICQ/ab

25

Jojomän, mitt bud accepterades och affärn gjordes upp.

En avbetalningsplan på 10 månader spikades och jag betalade tvåhundra i en första betalning, och därmed så hade jag äntligen blivit ägare till en VW med delad bakruta!!

Jag började inspektera bilen där den stod snyggt uppallad på tegelstenar, så att hjulen svävade i luften.

Attans, motorn verkade sitta fast.... ICQ/ac
Råd och dåd från min VW-reservdelsleverantör "Larssons bildelar" i Västerås löd:
"Häll i lite fotogen i varje cylinderlopp å låt det stå å dra en par veckor, så ska duse att du får loss an! Default/hmm

Dessutom så var ljuddämparen rostskadad, så detta verkade ju inte så bra ICQ/am

Å hur var det med bromsarna, å bränsleledningen från tanken?? bekymmer bekymmer bekymmer ICQ/ad

Eftersom vagnen inte hade några nya registreringsskyltar, så var jag tvungen att ordna med en ny identitet via Länsstyrelsen, å den papperskvarnen var väl inte den snabbaste, om man säger.

För att göra en jävlitt lång historia lite kortare, så kunde jag skruva på de nya reg-plåtarna, den nya ljuddämparen, tanka upp tanken, byta oljan i motorn, skruva av hjulen och åka till OK i Hallstahammar för att lufta i däcken, montera ett nyköpt batteri (299 spänn på OK) och starta upp motorn!!! Puffilepuff sa det i det nya avgasröret, och ut kom fotogendoftande knallvita rökringar innan den friska bensinen tog över och motorn puttrade igång!!! ICQ/ag

Hela detta igångsparkningssceneri smalfilmades, och originalljudet skall finnas någonstans på ett kassett ICQ/ae 

Jag pallade ner bilen och körde hem den, och då jag tittade i backspegeln, så såg jag ett stort dammoln från bilen vart efter som hastigheten ökade, och det 10-åriga dammlagret blåste bort från karossen.
http://i51.tinypic.com/x10ms6.jpg