51

Det är bra Roger!
Tur att du bara börjat skriva......du är ju helt outtömmlig på VW ICQ/ag
Det här kommer bli en trevlig Boxerville-vinter  ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

52 Senaste redigerad av KdF Kundendienst-Berater (2011-08-09 00:02:13)

Nu har det gått 10 år sedan den lackerades och märktes upp (tänk vad tiden går fort när man har trefligt här på forumet)

Ytrosten har äntligen kommit igång och min feldtlackierung har rest sig på flera ställen och blottat original rostskyddsmönja från 1941 ICQ/ad
Förra året så gjorde jag tidskorrekt bättring av lacken (ja va faen, man är väl ingen bilplågare, heller ICQ/am )
Vissa schablonmärkningar har flagat bort och är delvis övermålade.

Snart så kommer man inte att tro att vagnen är annat än originallackerad från 1941 ICQ/af

Nästa skepnad denna vagn kommer att ikläda sig, är då det fiktiva ägarbytet genomförs.

VOLKSWAGENWERKS KUNDENDIENST har beslutat sig för att låta DEUTSCHE REICHSBAHN annektera denna vagn eftersom DR är i stort behov av en spårgående kübelwagen!! Default/lol  Default/lol  Default/lol

http://i51.tinypic.com/110bynp.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

53

Reichsbahn In seiner tatsächlichen logo Ich möchte sehen,kommer att bli grymt bra!

54

Mäktigt imponerande!!  ICQ/ab

Typ1 -66  -  Typ1 -57 "stort hål i taket"

55 Senaste redigerad av malmen (2011-08-09 07:51:24)

Sehr interessant und macht Spaß zu lesen!

Har du snackat något med Roland som har Rolands Krigskuseum i Munkedal? Han har en Kubelwagen Typ 82 -42 med Wehrmacht-reg.plåtar
http://www.samlarforum.nu/viewtopic.php … p;start=15

56

Underbart Roger, o med fältmässiga reparationer ICQ/ag  ICQ/ag

57

DEN fd Norska Kübeln är fantastiskt fin. Jag hade förmånen att få inspektera den 2002 då vi var på en stor kübel- und schwimm reise därstädes.
Jag har även språkat med denne Roland, eftersom han vill överta liket runt 2005.
Bild från träffen nedan, där man ser dels min Kundendienstare, och bakom den så rullar ovan nämnda fd Norsk-kübel
http://i51.tinypic.com/2i1frt2.jpg

58

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Nu har det gått 10 år sedan den lackerades och märktes upp (tänk vad tiden går fort när man har trefligt här på forumet)

höhö, dagarna bara försvinner utt i det blåa når vi sitter her Default/lol

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

59

militärhistoria är roligt särskilt om det går att kombinera med folkvagn ICQ/ab trevlig tråd och imponerande fyrhjulskrigare du håller på med... ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

60

De va bannemej rolig läsning! Hur mycket Vw/Kdf från krigsåren finns de ungefär? Nåt register borde väl finnas.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

61

http://www.kdfregistry.com/

62

http://www.bbt4vw.com/vw166/

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

63

Jag har försökt att luska i detta genom åren, och otaliga är de register som har poppat upp.
Före internet så skickade man stencilerade blad till invigda, om vilka fordon som ansågs finnas kvar.

Själv har jag anmält mina vagnar till diverse register, men dessa privata register har inte någon längre livslängd.
Eftersom det i vissa kretsar tidigare inte har varit riktigt rumsrent att samla på militärfordon rent allmänt, och TYSKA militärfordon i synnerhet, så är det många ägare som inte vill ge sig tillkänna offentligt, huruvida de har en kübel eller schwimmwagen.

Tack och lov så har det skett en markant förändring i synen på detta, eftersom WWII snart gått in i historien på riktigt.

Mellan tummen å pekfingret så finns det ca 200 küblar å 100 schwimm, men detta antal stiger för varje "ny" bil som dyker upp i våra dagar. Hela gamla östeuropa verkar ju "flöda" av dessa KdF reliker i olika modellutföranden.

Tyvärr så finns det också i KdF kretsar en felaktig (min åsikt) syn på hur man skall ta hand om sin historiska relik till fordon!

Detta har gjort att inte helt omöjliga restaureringsobjekt istället har blivit i stort sett helt ubytta del för del, så det i princip handlar om att man beser en kopia av en KdF istället för resterna av en äkta KdF.
Som fordonshistoriker (hysteriker ICQ/ad ) så blir man ju fundersam på vad det man egentligen hyllar, då man jublar över en helt återuppbyggd VW 38 eller för den delen Berlin-Rom vagnen??

Är det hantverkarnas skicklighet, så är det helt ok för min del. Men är det att man tror att man ser en restaurerad originalvagn, ja då är hela verksamheten ute och cyklar.

Sen kan man ju undra över NÄR ett fordon antar formen av nybyggd kopia?
Är det när 51 % av delarna är nytillverkade?

I Tjeckien kan man köpa helt nytillverkade karosser av både Kübelwagen och Schwimmwagen, och dessa är gjorda med stor noggrannhet och skicklighet, men är det då en KdF-wagen som man ser, eller en skickligt nytillverkad kopia ("plåtbuggy")?

Detta dilemma är det några av oss som funderat kring, men va faen, huvudsaken att man har roligt, eller hur?

Alltså, om ni går i tankar att köpa en KdF-wagen, objekt eller färdig bil, så skall ni vara ytterst källkritiska innan ni slår till!!

Det kan faktiskt vara en skickligt tillverkad kopia som ni står i begrepp att betala samma pengar för som en KdF originalvagn.

64 Senaste redigerad av Mr 56 (2011-08-10 20:31:03)

Intressanta tankar.
om Museer kompleterar (lagar) saker, så har det nya avikande färg/textur.
Så man kan se vad som är gammalt.
Kanske en väg att gå.

Båtfolket har lite annorlunda ideer också, man kan byta nästan allt trä, och sätta dit en nyare motor, Men båten är fortfarande gammal.

Flygplan är det likadant med, det det räcker med minsta del för att en Spitfire ska räknas som gammal, men resten kan vara nytt.

Träffade Terrängaxel i helgen, han tillverkar nya karosser i Tailand.

http://www.brandow.eu/album/osw2011/img_1031b_1024x736.jpg

"ljushuvud"

65

Verkligen intressant, verkar ju finnas endel bevarade iallafall. Men fanns enormt mycket under kriget som säkerligen förstördes eller dumpades efter ICQ/an  Man förstår ju hur folk tänkte då.

Intressant det du skriver om när dom byggs upp av "nya" delar. Förlorar ju absolut mycket av historian, men sen vet man ju inte alltid hur skadat fordonet var innan renovering.
Gillar att du kommer bygga av riktiga Kdf delar, stor eloge för din engagemang!

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

66 Senaste redigerad av Stefan T (2011-08-12 19:02:33)

Den var roligt med denna lilla historia om en kübel

67

Danke som faan för alla uppmuntrande ord! ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Nu funderar jag som bäst på vad nästa "ljug" skall handla om... Default/hmm

Jag har en story om brezelkäferjagt på tidigt 1970-tal, om det kan passa herrarna (och damerna?) ICQ/ae

68

Det passar!   ICQ/ab  Kör på!

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

69

PeterJ skrev:

x2 ICQ/ab

70

Fidde skrev:
PeterJ skrev:

x2 ICQ/ab

Kläm fram et bara... ICQ/ag

71

Hej alla VW vänner,
Vill bara visa mitt senaste Kdf-fynd,ett luftfilter till typ 60 i original färg ICQ/ab
Mvh
Calle

Post's attachments

a28.JPG, 60.66 kb, 500 x 374
a28.JPG 60.66 kb, 245 downloads since 2012-12-23 

a29.JPG, 39.67 kb, 500 x 374
a29.JPG 39.67 kb, 222 downloads since 2012-12-23 

72

Vilken otroligt bra kvälls läsning såhär innan Jul:)

73

Ska det vara sandbeige? Jag vet nämligen av ett sandbeiget filter, som förefaller vara en originalfärg.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

74

Hej allaVW vänner,
Här är mina senaste Kdf-fynd och allt är i originalfärg ICQ/ab hoppas 2013 blir ett bättre år ICQ/ae
Gott nytt år
önskar
Callemimosa

Post's attachments

b10.JPG, 49.14 kb, 500 x 374
b10.JPG 49.14 kb, 245 downloads since 2012-12-30 

b2.JPG, 49.22 kb, 374 x 500
b2.JPG 49.22 kb, 234 downloads since 2012-12-30 

b3.JPG, 44.21 kb, 500 x 374
b3.JPG 44.21 kb, 214 downloads since 2012-12-30 

b4.JPG, 51.45 kb, 500 x 374
b4.JPG 51.45 kb, 267 downloads since 2012-12-30 

b7.JPG, 49.84 kb, 500 x 374
b7.JPG 49.84 kb, 241 downloads since 2012-12-30 

75

Shit pommes vilka bitar du hittar ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae , det där luftfiltret går inte av för hackor ICQ/ag  Lyktglaset är det ett original eller nytillverkat??  Strålkastarna är dom till Schwimmwagen??