1

Tänkte att jag startar en tråd, blir så mkt enklare när jag måste räta ut alla mina frågetecken på vägen tror jag.

Bakgrunden i det hela är att jag fick ett stort bubbla cab begär och då jag helst ville ha en med liggande lysen och att den svenska marknaden ekade tomt, breddades sökområdet till USA.

Hittade tillslut ett objekt i Arizona och även en svensk gubbe (Bosse, Arizonaclassic) som bara bodde ca 1tim ifrån bilen som hjälpte mig med allt vad som gällde importen av bilen, mkt tacksamt.

Bilen hämtades i Göteborg efter en lång väntan, bilen blev ståendes i LA:s hamn i en månad, sedan lastades containern om 2ggr på vägen i Europa så det tog sin lilla tid.

Men nu står bilen här hemma i garaget,
bilen saknade tanklock så tanken hade fungerat som bo för någon ökenråtta så började med att slita ut all gammal inredning och dammsuga bort alla löv, kvistar och skit som råttan släpat in.

Sedan har jag ägnat tiden till att skarva/få ihop kablar som var avbitna och ärjade, men fått i stort sett all el att fungera, förutom radion som jag inte orkat pilla med och spolarvätskepumpen har jag inte testat än, backspegelns lamphus i plast sprack med när jag höll på, lite tråkigt.

Sedan gick jag över till motorn som inte har något glapp och bytte olja, stift, rengjorde förgasaren, ställde in tändningen och bilen startade på första försöket..ren lycka.

Nu står jag och väntar på bromsdelar från up North och ska fortsätta med det.

Tanken är att få bilen körbar med bromsar och all el fungerande och göra en regbesiktning och få alla papper och regnummer klart innan jag börjar riva ner den mer, utsprungskontrollen är avklarad.

Tråkigheter med bilen än så länge är: det saknas nycklar även låskolven till rattlåset saknas(inte ska väl det tändningslåset ni ser på bilderna sitta i rattlåset?), backspegeln är inte komplett saknar själva armen och spegeln, handtagen till cabben som sitter insida främre båge saknas, var 3st 15” fälgar och 1 14” fälg och sedan tror jag fram huven är fel med, är hål för vapensköld i den.

Tips och trix eller om ni har något av det saknade mottages gärna.

Tidigare tråd när jag bad om råd: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=46422

Allt för den här gången, blev en väldans massa text.



http://forumbilder.com/images/2017/11/14/C6BB6D8A-F470-4F33-BB24-F616B7E144B5.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/14/2C848554-BB4A-4A7F-831C-0313BACD08D0.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/14/FB0DFF1D-F968-42F9-91EF-D5310E8B3B44.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/14/D106FAE0-27F9-4034-BA68-E1941BC237EE.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/14/A40B8E29-89E7-415C-97E6-89D6FC081B9A.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/14/DB8C8348-3492-42EF-B758-4023E7501E38.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/14/FBFEECBC-0237-4CC9-97A0-521C8A2F51B1.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/14/54D92CE2-9204-4B2C-95D7-519B9263673D.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/14/A3FEC84B-7C2A-474A-AE2C-63299504D9F8.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/11/14/9BF7E373-3D84-4140-A655-46AECB4C12F5.jpg

2

En bil med patina... Finns vissa som säger atityd... Jag gillar den släng en filt över sätena och njut..
Vad är din plan senare med bilen?
Givetvis bör bromsar och alla gummislangar bytas dvs bränsleledningar och broms slangar, för din och andras säkerhet..
Trist om bilen brinner eller krockar... Ser fram mot fortsättningen!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Trevligt med en cab! Grattis! Men det är nog en 65:a och inte en 64:a med tanke på bla. den högre vindrutan, innerbelysningen, lägre positions på sidorutor samt sned stolpe till ventilationsrutorna. Men en grymt trevlig bil!

4

Fasiken va spännande det måste vara att vänta på en bil sådär, följes med spänning  ICQ/af

5 Senaste redigerad av HenrikL (2017-11-15 13:05:29)

Skön patina på denna. Klä om stolar och baksäte och låt den vara som den är för övrigt. ICQ/ab

Vad blev totalkostnaden för importen, dvs. alla kostnader från säljarens garage till bilen stod i ditt garage?

Fredde_f skrev:

Tråkigheter med bilen än så länge är: det saknas nycklar även låskolven till rattlåset saknas(inte ska väl det tändningslåset ni ser på bilderna sitta i rattlåset?),

Kombinerat rattlås och tändningslås tror jag är original på denna årsmodell. Enklast blir nog att köpa ett komplett rattlås med nyckel begagnat. Det ligger säkert massor av sådana i svenska garage.

Om du plockar loss dörrhandtagen brukar nyckelkoden stå stämplad på dem. Sedan är det bara att beställa nya nycklar utifrån koden.

6

Uj så trevlig..nu är alla fritidsproblem lösta,ser fram mot förvandlingen..utan tvekan ett bra objekt.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

7

När jag ser motorbilden kommer jag tänka på Gotländskt kalkdamm, lite så såg motorrummet ut i min vw buss som levt på ön...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av yogi (2017-11-15 13:20:01)

Nice!
Tror att nyckelkoden står även på huvlåset inne i bilen. Kolla så att det är samma nyckelkod på alltihop. Dörrlås, huvlås och blivande tändningslås. Hopplöst med olika nycklar till alltihop.
Annars får du be Victor om hjälp att koda om, om du inte vill göra det själv. Det finns ju låssmed i stan.

Handtagen får du nog spana på samba om.
https://www.thesamba.com/vw/classifieds … le+handles

Finns nog hos chucks convertible också.

9

michaelth skrev:

En bil med patina... Finns vissa som säger atityd... Jag gillar den släng en filt över sätena och njut..
Vad är din plan senare med bilen?
Givetvis bör bromsar och alla gummislangar bytas dvs bränsleledningar och broms slangar, för din och andras säkerhet..
Trist om bilen brinner eller krockar... Ser fram mot fortsättningen!


Mm slangarna har börjat att bytas ut och planen är först och främst få den inreggad sen får man väl se efter när man lyfter av chassi, kan tänka mig att ju mer man börjar riva desto mer blir det

10

JockeB skrev:

Trevligt med en cab! Grattis! Men det är nog en 65:a och inte en 64:a med tanke på bla. den högre vindrutan, innerbelysningen, lägre positions på sidorutor samt sned stolpe till ventilationsrutorna. Men en grymt trevlig bil!

Bilen är tillverkad nov/dec -64 enligt chassinr så visst den räknas nog som en 65a.

11

HenrikL skrev:

Skön patina på denna. Klä om stolar och baksäte och låt den vara som den är för övrigt. ICQ/ab

Vad blev totalkostnaden för importen, dvs. alla kostnader från säljarens garage till bilen stod i ditt garage?

Fredde_f skrev:

Tråkigheter med bilen än så länge är: det saknas nycklar även låskolven till rattlåset saknas(inte ska väl det tändningslåset ni ser på bilderna sitta i rattlåset?),

Kombinerat rattlås och tändningslås tror jag är original på denna årsmodell. Enklast blir nog att köpa ett komplett rattlås med nyckel begagnat. Det ligger säkert massor av sådana i svenska garage.

Om du plockar loss dörrhandtagen brukar nyckelkoden stå stämplad på dem. Sedan är det bara att beställa nya nycklar utifrån koden.


Tror det landade på ca 65-67tusen med alla omkostnader, sedan tillkommer regbesiktning.
Tror du då att tändningslåset suttit bredvid rattlåset original?
Sett på the samba att det brukar kunna vara kombinerat ratt/tändningslås,
Trodde kanske det var eftermonterat?

12

michaelth skrev:

När jag ser motorbilden kommer jag tänka på Gotländskt kalkdamm, lite så såg motorrummet ut i min vw buss som levt på ön...

Något bra tips på rengörning?

13

yogi skrev:

Nice!
Tror att nyckelkoden står även på huvlåset inne i bilen. Kolla så att det är samma nyckelkod på alltihop. Dörrlås, huvlås och blivande tändningslås. Hopplöst med olika nycklar till alltihop.
Annars får du be Victor om hjälp att koda om, om du inte vill göra det själv. Det finns ju låssmed i stan.

Handtagen får du nog spana på samba om.
https://www.thesamba.com/vw/classifieds … le+handles

Finns nog hos chucks convertible också.

Har inte börjat undersöka det där med låsen än, men har blivit tipsad om Victor via gemensamma kompisar.

14

Angående patinan som många av er verkar gilla så gillar jag den rätt mkt med men tycker det är tråkigt att bilen har lackats om någon gång i någon ljusare grön än original Java grön vad det verkar. framskärmar och huv är inte original heller.. men tjejen här hemma är inte lika förtjust så som den ser ut, så vi får väl se vad som sker i framtiden

15

Hmm få bort kalkdamm... inte helt lätt. men det finns väl värre saker.. tänkte på din bottenplatta.. eller brist på den..
I nya Classiker  som hamnade i min låda idag (som prenumerant) skildras byte av en golvhalva på en bubbla utan att karossen lyfts.. fast iofs så brukar värmekanalerna/trösklarna oxå behöva bytas... ICQ/ad
Att regga in bilen utan att först laga rosten..går det?? måste inte bilen vara i trafiksäkert/ färdigt skick för det??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Har nog fälgar om du vill ha original. Om du inte vill ha dom från Vimmerby. Tank också. Har din tank haft invånare så är nog botten i tanken ganska tunn.

17

Besiktiga den innan du ev. ställer av för renovering
så har du den 50års besiktningsfri sedan  ICQ/ab

18

Grattis till en tidig Cab, bland de snyggaste bilar som finns. Dessutom original Jawagrön, en magisk färg som slår det mesta  ICQ/ab

19

vw4fun skrev:

Grattis till en tidig Cab, bland de snyggaste bilar som finns. Dessutom original Jawagrön, en magisk färg som slår det mesta  ICQ/ab

Tackartackar!

20

michaelth skrev:

Hmm få bort kalkdamm... inte helt lätt. men det finns väl värre saker.. tänkte på din bottenplatta.. eller brist på den..
I nya Classiker  som hamnade i min låda idag (som prenumerant) skildras byte av en golvhalva på en bubbla utan att karossen lyfts.. fast iofs så brukar värmekanalerna/trösklarna oxå behöva bytas... ICQ/ad
Att regga in bilen utan att först laga rosten..går det?? måste inte bilen vara i trafiksäkert/ färdigt skick för det??

När jag hört mig för så behöver inte bilen vara i trafiksäkert tillstånd vid en regbesiktning, men jag kan ha hört fel!?

21 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-11-18 18:33:04)

Regbesiktning med rost borde funka, dock blir ev kontrollbesiktning underkänd.

Kompisen regbesiktigade en bil för några år sen, och då räckte det med att den kunde rulla på plan mark och att det fanns lyse i varje hörn.
Dock gjordes ingen kontrollbesiktning då.

Slå en pingel till din besiktningsman och fråga vad som behövs för en Regbesikting.
Det är nog bästa sättet.

"ljushuvud"

22

Kolla med Sören Fjellstedt
Han är Opartisk Besiktnings/Värderingsman.
Förordnad av Värderingskammaren
Email till:[email protected]
Hemsida:www.ccv.se

23

Mr 56 skrev:

Regbesiktning med rost borde funka, dock blir ev kontrollbesiktning underkänd.

Kompisen regbesiktigade en bil för några år sen, och då räckte det med att den kunde rulla på plan mark och att det fanns lyse i varje hörn.
Dock gjordes ingen kontrollbesiktning då.

Slå en pingel till din besiktningsman och fråga vad som behövs för en Regbesikting.
Det är nog bästa sättet.

Tanken är inte att göra någon kontrollbesiktning i detta skede,
utan enbart regbesiktning så att man får in den i systemet..

24

Håller på för fullt här hemma med bromsarna, när jag skruvade loss huvudbromscylindern sitter det en liten bricka med ett ovalt hål under gummipluggen som tätar mot röret från bromsvätskebehållaren, men det fanns ingen bricka med den nya cylindern?!
Är detta något som jag ska flytta över vid byte eller Har den ingen påverkan/eftermonterad??
Och i fall jag ska flytta över vilket håll ska den sitta, längst med cylindern eller på tvären som på bilden?

http://forumbilder.com/images/2017/11/21/BC40BBA0-4F6B-482D-8986-5EBBF285B4E0.jpg

25

GOD JUL!
http://forumbilder.com/images/2017/12/24/F4D56A45-690E-4262-B47C-B666469B11CB.jpg