26 Senaste redigerad av Björn J. (2017-10-26 10:09:23)

Jag har dålig erfarenhet av att byta bara rotorn/ankaret i torkarmotorn.
De jag försökte bygga om viftade på som bara den även på den låga hastigheten.

Jag samlar på mig 12 volts torkarmotorer med hela armaturen från bilar senare än -68 och helst från 1302 -71 som har den liggande elmotorn.
Troligtvis har årsmodell 72 samma torkarkonstruktion.
1302 -71 är ju sällsynta och bör ju bevaras som de är, "one year model" eller vad det heter.

Jus nu har jag sparade torkararmaturer bara för eget bruk ingen till salu alltså.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

27

Jag klistrar in ett svar från en annan tråd, från samme ts (trådskapare),

"Hej och Hallå! 1966 hade Volkwagnarna 6 volts elsystem, växelströmsgeneratorerna är alla avsedda för 12 volt!!!

Rent mekaniskt är det inga större problem att byta från en "likströmmare" till en "växelströmmare", visserligen får konsolen, det vi kallar för "generatortornet" bytas ut då likströms- och växelströmsgeneratorerna har olika diameter. Det kan även tänkas att bränslepumpen kommer i mekanisk konflikt med växelströmsgeneratorn då den senare kräver ett större utrymme.

Sedan om man då bestämmer sig för att byta från 6 till 12 volts elsystem är det ju inte bara glödlamporna som skall bytas... generatorn med tillhörande regulator, har vi redan talat om, batteriet byts, torkarmotorn byts eller byggs om, blinkrelä hel-/halvljusrelä och eventuellt andra relän. Kontrollamporna måste även bytas. Bränslemätaren på -66orna är väl mekanisk? och blir oberörd av 12voltsombyggnaden. Sex volts tutor och startmotorer funkar på 12 volt också, men de mår inte bra av att matas med fördubblad spänning.
Och om du byter startmotorn, vilket jag rekommenderar, så åker du på att byta även svänghjulet på motorn, då kuggkransen har ett annat antal kuggar på 12v-modeller än på de äldre 6 volts-modellerna.
Sedan är det chokelemntet och shuntventilen på förgasaren liksom tändspolen som skall bytas, kanske jag glömde någonting, men alla elektriska saker i bilen får man byta ut. Kablarna däremot sitter kvar! i sexvoltssystemen är det grövre kablar än i 12 voltsbilarna."

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

28

Hej,
Noterar bara att säkringarna är till för att skydda ledningarna. Så, har man kvar de (förmodligen grövre) 6V-ledningarna, så är befintliga säkringar OK.

29

Ska man byta svänghjulet på en 66 så får man nog lite problem att hitta rätt modell, se:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

30

Svänghjulen har jag aldrig intresserat mig för att byta, byter istället hela motorn.
Men det lär ju finnas eftermarknads svänghjul med "rätt antal kuggar" även till de äldre
re motorerna..!? det var någon som skrev om sådana här för något-några år sedan--?
Det var ju en tid då jag samlade på mig även AD och AS-motorer, alltså 1600 motorer från 1303. Det var ju gott om sådana för inte allt för många år sedan.
Liksom torkarmotorerna har jag bara kvar några stycken för eget bruk.
Så det rullar en och annan gammal tidig 60-tals volkwagn här ikring med 12 volts elsystem och 1600-motor, det är ju "nästan original".

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

31 Senaste redigerad av Svwerker (2017-11-02 17:44:38)

Det finns massor av 60-talare med 1600-motorer i världen men det tar ju inte bort det faktum att ger man råd att någon ska byta svänghjul på en 66'a så gör det inget om man upplyser om att det kan bli problem att hitta rätt svänghjul att byta till.
Samma med att ge rådet att byta torkarmotor. Det är inte bara att hänga dit en 12V hursomhelst.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

32

Bara nyfiket, dom som konverterat om till 12v hur löser dom det ofast med torkar motorn?
Konverterare från 6-12v?
Vad skiljer sig dom mot en med 6v? Är det fästet?

33

Detta kan bero på årsmodell och vad tidigare ägare ful-pulat dit, men förstår inte riktigt pratet om säkringar. Sitter vanligen 8A i både 6 och 12V original. För vissa årsmodeller kan det sitta 16A på till ett par förbrukare, både 6V och 12V. Verkar snurrigt att byta till 4A/5A säkringar, när det inte ens satt original på 12V.

Jag har en 12-6V omvandlare jag tänkte använda, men la ner det projektet, om någon är intresserad att testa till torkaren. Vill inte ha något för den om jag hittar den annat än en rapport hur det fungerar (dvs någon som konverterat, inte lägger den på hyllan som jag).

34

Default/smile skrev:

Bara nyfiket, dom som konverterat om till 12v hur löser dom det ofast med torkar motorn?
Konverterare från 6-12v?
Vad skiljer sig dom mot en med 6v? Är det fästet?

Jodå!
Det jag rekommenderar är att byta hela torkararmaturen från en bil med 12 voltssystem, alltså senare än -68.
1302 från 1971 hade en väldigt bra armatur med liggande motor och två hastigheter, kanske även -72.an hade likadan?
73ans från 1303 passar inte då dessa tjockbubblor hade en välvd vindruta och längre avstånd mellan torkararmarnas spindlar.
Senare årsmodeller har också en grövre dimension på utgående axlar/spindlar och kräver andra torkararmar, men det är egentligen ingen nackdel.

Man kan byta rotorn/ankaret i torkarmotorn, dessa är ju permanentmagnetmotorer, och den enda delen som är spänningsberoende är rotorn/ankaret.
Jag har provad det också, men tyckte ändå att torkarna viftade på alldeles för snabbt. Dessa utbytesankare/rotorer finns bland annat hos Classic VW Up-North.

Volvo 145 och vissa tidiga 245 hade en likadan torkarmotor till sin bakrutetorkare, fast 12 volt då, en sådan kan man knipa på skroten, men dessa har bara en hastighet, sedan lär man bli osams med nån volvoit eller hisingsbonde, det börjar bli sällsynt med 145 på skrotarna.
Saab 96 och Saab 99 med strålkastartorkare hade även de en likadan, eller nästan likadan motor, men utgående axel, alltså spindeln är ofta väldigt lång på dessa.

Båttillbehörsbutikerna har en enklare tolvvolts motor som är väldigt snarlik, men en del modifiering krävs för att den skall passa, likadant med saabarnas strålkastarmotorer, men man kanske bara kan byta ankaret/rotorn.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

35

Så man ska försöka få tag i en 68as 12v torksrmotor eller hela allt det?
Är det bult on då?

36

Default/smile skrev:

Så man ska försöka få tag i en 68as 12v torksrmotor eller hela allt det?
Är det bult on då?

Vilken årsmodell är det på din bubbla?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

37

michaelth skrev:
Default/smile skrev:

Så man ska försöka få tag i en 68as 12v torksrmotor eller hela allt det?
Är det bult on då?

Vilken årsmodell är det på din bubbla?

66

38

Default/smile skrev:
michaelth skrev:
Default/smile skrev:

Så man ska försöka få tag i en 68as 12v torksrmotor eller hela allt det?
Är det bult on då?

Vilken årsmodell är det på din bubbla?

66

Ja det passar rätt så bra. Men det är en grövre dimension på spindlarna (utgående axlar till torkararmarna). Så passa på att knipa även torkararmarna från -68.an.
Iofs har jag sett att de tidiga 12-voltsmodellerna kan se litet olika ut, men du kanske får modifiera pappskivan mot bagageutrymmet litet.
Det kan även skilja med motorer som har ett fast kablage eller sådana med flatstiftskontakter... men med reservation, de bilar jag senast skruvat i har sällan varit 100% original, en och annan tidigare ägare har varit före mig och fixat och trixat...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

39

Så kanske billigast och smidigast köpa 6-12v konverterare?

40 Senaste redigerad av ant (2017-11-10 17:36:35)

köp 12v motor och byt innehåll i din 6v. funkar fint!
gjorde så på min 66a

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

41 Senaste redigerad av 77.an (2017-11-11 23:31:55)

Men hallå!!! sar ni swf torkare 6v kan man köpa ett ankare på classic. lossa kåpan ta loss fjädern och byt ankaret mittendelen som finns 12v och tjopp klart

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

42

http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=14 … 113955811B

43

Hur är det med brytare och kondensator ? måste sånt bytas med ??

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

44

billy skrev:

Hur är det med brytare och kondensator ? måste sånt bytas med ??

Nej. Bara förbrukare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

45

Svwerker skrev:
billy skrev:

Hur är det med brytare och kondensator ? måste sånt bytas med ??

Nej. Bara förbrukare.

Tackar !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

46

77.an skrev:

Men hallå!!! sar ni swf torkare 6v kan man köpa ett ankare på classic. lossa kåpan ta loss fjädern och byt ankaret mittendelen som finns 12v och tjopp klart

Visst, har någon mer än jag provat?
Det funkade inte på min bil, torkarna viftade som om de vore vanisnniga.
Gamla Volvo 145 hade ju en likadan torkarmotor till bakrutetorkaren, den lär passa, sägs det.
Men 145 är rätt sällynta på skrotarna numera.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."