skrev:Bara nyfiket, dom som konverterat om till 12v hur löser dom det ofast med torkar motorn?
Konverterare från 6-12v?
Vad skiljer sig dom mot en med 6v? Är det fästet?
Jodå!
Det jag rekommenderar är att byta hela torkararmaturen från en bil med 12 voltssystem, alltså senare än -68.
1302 från 1971 hade en väldigt bra armatur med liggande motor och två hastigheter, kanske även -72.an hade likadan?
73ans från 1303 passar inte då dessa tjockbubblor hade en välvd vindruta och längre avstånd mellan torkararmarnas spindlar.
Senare årsmodeller har också en grövre dimension på utgående axlar/spindlar och kräver andra torkararmar, men det är egentligen ingen nackdel.
Man kan byta rotorn/ankaret i torkarmotorn, dessa är ju permanentmagnetmotorer, och den enda delen som är spänningsberoende är rotorn/ankaret.
Jag har provad det också, men tyckte ändå att torkarna viftade på alldeles för snabbt. Dessa utbytesankare/rotorer finns bland annat hos Classic VW Up-North.
Volvo 145 och vissa tidiga 245 hade en likadan torkarmotor till sin bakrutetorkare, fast 12 volt då, en sådan kan man knipa på skroten, men dessa har bara en hastighet, sedan lär man bli osams med nån volvoit eller hisingsbonde, det börjar bli sällsynt med 145 på skrotarna.
Saab 96 och Saab 99 med strålkastartorkare hade även de en likadan, eller nästan likadan motor, men utgående axel, alltså spindeln är ofta väldigt lång på dessa.
Båttillbehörsbutikerna har en enklare tolvvolts motor som är väldigt snarlik, men en del modifiering krävs för att den skall passa, likadant med saabarnas strålkastarmotorer, men man kanske bara kan byta ankaret/rotorn.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."