Jag har inget problem egentligen, utan var mest nyfiken på om
någon provat köra med 8V batteri.
Många bilar (inte alla) man köpt och satt liv i är sega att starta, lampor med mera lyser på halvfart, pilar går bara nästan upp mm.
Och mäter man spänningen under belastning utan motorn igång är där sällan ens nära 6V ute vid vid källan.
Kablarna är det inget fel på, utan orsaken är ärgade anslutningskontakter och det är många om man ska se över alla.
När jag provat med att ansluta en cell till (2V) från ett annat 6V batteri så det blir
8V istället, då fungerar allt det elektriska bättre än nytt.
Så tanken var att på ett enkelt sätt komma runt problemet på de bilarna som har dessa problemen.
Att lika gärna som att köpa ett nytt 6V batteri kunde man istället köpa ett på 8V.
Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.